Így karácsonyozunk mi

A karácsonyi időszak nem csak a családi összejövetelekről és a szépen feldíszített karácsonyfáról szól. Az ünnepet megelőző hetek anyagilag is megterhelik a családi költségvetést, hiszen az ajándékok mellett az ünnepi fogásokra és olykor elegáns ruhára is többet kell szánni.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Picodi elemzői arra voltak kíváncsiak, mennyit és mire költenek a magyarok, valamint mennyit szánnak a karácsonyi fogásokra. Felmérésünkből kiderül, mely ajándékokat részesítik magyarországon a vásárlók előnyben, mikre vágynak a leginkább és melyek azok az ajándékok, amiket érdemes elkerülni.

Karácsonykor mindenki boldoggá szeretné tenni családtagjait és barátait. A megkérdezettek 90%-a azt mondta, vesz valamit a rokonainak, 44% pedig megragadja az alkalmat és barátainak kedveskedik. A felmérésből kiderült, a magyaroknak mindössze 11%-a kívánja munkatársait megajándékozni, viszont 8% jótékonysági akciókon is résztvesz vagy külön összeget különít el erre a célra.

Mit vesznek leginkább ajándékba? A legnépszerűbb kategóriák a játékok (42%), ruhák (35%), parfümök (30%), könyvek (30%) és az édességek (26%).

Mikor kezdik a karácsonyi vásárlást? Érdekesség, hogy a magyar vásárlók többsége (59%) már novemberben megkezdi az előkészületeket. A Black Friday akciózási láz, valamint a karácsonyi dekorációk a plázákban igen korán vásárlásra készteti az embereket. A megkérdezettek 7%-a még ennél is korábban, azaz szeptemberben és októberben már a karácsonyi ajándék beszerzésén gondolkodik.

Amikor az ajándék kiválasztására kerül sor, a magyarok túlnyomó többsége (89%) azon töri a fejét, mire vágyik valójában a megajándékozott fél. Mindössze 11% szeretne “túl lenni” a dolgon és kapkodva vesz le – szinte bármit – a polcról.

Felmérésünkből kiderült, a legvonzóbb ajándék kategóriába a ruhák (33%), elektronikai eszközök (27%), parfümök (27%) és a könyvek (25%) tartoznak. A legrosszabb meglepetések közé sorolták a megkérdezettek az édességet (38%), játékokat (37%), az alkoholt (37%) és a karácsonyi üdvözlőlapot (28%). Átlagosan 38 700 forintot költenek a magyarok ajándékokra.

A magyarok többsége (92%) otthon tölti a karácsonyt, 6%-uk barátoknál és mindössze 2% utazik külföldre az ünnepek alatt.

A magyar családok a hagyományos boltokat részesítik előnyben, ha az ételekről van szó: 76%-uk kisközértben vagy a hentesnél, személyesen szerzi be a menühöz valót. 9% online vásárol, 15% pedig e fenti két módot ötvözi. Egy átlagos vásárló 33 600 forintot hagy a kasszánál ilyenkor.

Vajon kötelező-e új, tipp-topp szettet vásárolni karácsonyra? A megkérdezettek 54%-a véli úgy, hogy nincs szüksége új ruhákra és inkább a már meglévő darabokat használják, 31% viszont inkább újat vesz. A válaszadók 15%-a kiegészítőkre és ékszerekre szán valamennyit, de nem komolyabb összeget.

Átlagosan 86 200 forintot költenek fejenként a magyarok karácsony alkalmából. Ennek 45%-át ajándékokra, 39%-át ételre és 16%-át ruhákra.

A magyar vásárlók mellett több ország fogyasztási szokásait is górcső alá vettük. Az eredmények 34 európai ország összehasonlításán alapulnak, valamint Ázsia, Amerika, Afrika és Ausztrália figyelembevételével. Ezekben az országokban ugyanis a karácsony többé-kevésbé hasonlóan telik és ugyanabban az időszakban tartják.

A korábban említett 86 200 forint körülbelül 267 eurónak felel meg, amivel Magyarország a lista közepén helyezkedik el. Csehország vezeti a listát 463 euróval, míg a németek “csak” 252 eurót költenek. Nagy-Britanniában ez az összeg körülbelül 440 euró.

A meglepetés a lényeg, nem a pénz
Sokba kerülnek az ünnepek, de nem veszünk fel emiatt hitelt. Átlagosan majdnem 50 ezer forintot költünk a karácsonyi kiadásokra, amit a legtöbben havi jövedelmükből fedeznek – derül ki egy friss kutatásból.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo