Így bánik a pénzzel az Y és a Z generáció

A különböző generációk érthető módon teljesen más elvárásokkal állnak az élethez, a munkához vagy épp a pénzhez, így ahhoz is, hogy mire és mennyit érdemes költeni - olvasható a Vienna Life Biztosító bejegyzésében.

Az Y-ok csupán 2-3%-ának van legalább 1 milliója

A hazai Y generáció, azaz a 23-36 éves korosztály átlag havi költése fejenként mintegy 95 ezer forint, azonban a legalacsonyabb jövedelmű és a jómódú Y-ok havi kiadásai között ötszörös-hatszoros különbségek vannak. Ráadásul az Y generációnak csupán nagyjából 2-3 százaléka rendelkezik 1 millió forintos, vagy annál nagyobb összegű félretett pénzzel.

Ez utóbbival kapcsolatban egy érdekes ellentmondásra hívja fel a figyelmet a MarketWatch gazdasági hírportál: egy kutatás szerint az Y-ok 88 százaléka szeretne többet megtakarítani, de csak 36 százalékuk tervezi, hogy kevesebbet fog költeni - olvasható a Vienna Life blogján.

Kép: Pexels

A legnagyobb hibák, amit egy Y a pénzével elkövet

Ebből is látszik, hogy az Y-ok komoly hibákat követnek el a pénzük ellen. A diákhitelt törlesztik, de a nyugdíjra nem tesznek félre. Az akár több százezer forintos tandíjat sokan nem tudnák zsebből fizetni, így muszáj felvenni a diákhitelt. Ám amikor elkezdenek dolgozni, már könnyebben ki tudnák gazdálkodni azt a havi akár 5 ezer forintot, amivel 12 milliót is összegyűjthetnek, mire nyugdíjba mennek.

Hitelből vesznek luxuscikkeket. Itthon is népszerűek például a különböző áruvásárlási hitelek vagy gyorskölcsönök, amelyekből sokan fogyasztási cikkeket vagy utazást finanszíroznak. Kifizetődőbb eldönteni, mire van igazán szükségünk, és mi az, ami ráér addig, amíg futja rá a jövedelmünkből!

Menő helyen laknak, pénzügyi fedezet nélkül. Ha a lakhatási kiadásai a bevételei több mint 50 százalékára rúgnak, az már nagyon sok, ilyen esetben célszerűbb lenne egy olcsóbb környékre vagy kisebb lakásba költözni.

Tanulni is lehet az Y és Z generációktól
Legtöbbször együtt szokás emlegetni az Y és a Z generációkat, bár sokszor különbözik a munkamoráljuk, azonban mindkét generációra jellemző, hogy egyszerre több dologgal képesek párhuzamosan foglalkozni (multitasking). Az X generációhoz viszonyítva gyorsabban reagálnak, és képesek könnyedén egyik feladatból a másikba átállni, ami persze személyes attitűd kérdése is, viszont megtanulható, elsajátítható.
Így érhet el 15%-os fizetésemelést egy Y

Aki azt gondolja, hogy az Y-ok szinte évente váltanak munkahelyet, és csak a magasabb fizetés motiválja őket, az téved. A Bloomberg cikke szerint sokkal fontosabb számukra a stabil munkahely: Nagy-Britanniában például 25-ből átlagosan csak 1 Y vált munkahelyet 30 éves kora előtt.

Emiatt pedig sok pénztől esnek el, elemzők szerint ugyanis a váltás egy 20-as évei közepén járó dolgozónak átlagosan 15 százalékos fizetésemelést jelent. Ha már a munkánál tartunk, a MarketWatch cikke szerint a brit fiatalok többsége arra számít, hogy akár 80-90 éves korukig is dolgozni fognak.

A Z-k online vásárolnak, és azt szeretik, ha a márka hűséges hozzájuk

A Z generáció tagjai sokkal szívesebben vásárolnak online – sokszor az okostelefonjukról –, mint üzletekben – mondta el az amerikai Business Insider gazdasági híroldalnak a Z generáció szakértőjének számító Nancy Nessel. Akik mégis a személyes vásárlás mellett döntenek, mielőtt ezt megtennék, szeretnének kapcsolatba lépni az adott márkával a közösségi médián keresztül, hogy információt szerezzenek a termékről vagy a szolgáltatásról.

Az EY (korábbi Ernst&Young) Z generációról készített kutatása is alátámasztja ezt: a Z-k sokkal jobban informáltak, mint bármelyik előző generáció, ráadásul kevésbé hűségesek a márkákhoz. Az EY kutatásai szerint azok a cégek, amelyek hagyományos hűségprogramokkal, kártyákkal és egyéb promóciókkal próbálják megnyerni maguknak ezt a korosztályt, csatát veszítenek. Éppen azért, mert a Z-k már azt várják el a márkáktól, hogy azok szeressék őket, és hogy lojálisak legyenek hozzájuk. Az ő világukban már a márka hűséges a fogyasztóhoz, és nem fordítva - olvasható a Vienna Life Biztosító bejegyzésében.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo