Így bánik a pénzzel az Y és a Z generáció

A különböző generációk érthető módon teljesen más elvárásokkal állnak az élethez, a munkához vagy épp a pénzhez, így ahhoz is, hogy mire és mennyit érdemes költeni - olvasható a Vienna Life Biztosító bejegyzésében.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Y-ok csupán 2-3%-ának van legalább 1 milliója

A hazai Y generáció, azaz a 23-36 éves korosztály átlag havi költése fejenként mintegy 95 ezer forint, azonban a legalacsonyabb jövedelmű és a jómódú Y-ok havi kiadásai között ötszörös-hatszoros különbségek vannak. Ráadásul az Y generációnak csupán nagyjából 2-3 százaléka rendelkezik 1 millió forintos, vagy annál nagyobb összegű félretett pénzzel.

Ez utóbbival kapcsolatban egy érdekes ellentmondásra hívja fel a figyelmet a MarketWatch gazdasági hírportál: egy kutatás szerint az Y-ok 88 százaléka szeretne többet megtakarítani, de csak 36 százalékuk tervezi, hogy kevesebbet fog költeni - olvasható a Vienna Life blogján.

Kép: Pexels

A legnagyobb hibák, amit egy Y a pénzével elkövet

Ebből is látszik, hogy az Y-ok komoly hibákat követnek el a pénzük ellen. A diákhitelt törlesztik, de a nyugdíjra nem tesznek félre. Az akár több százezer forintos tandíjat sokan nem tudnák zsebből fizetni, így muszáj felvenni a diákhitelt. Ám amikor elkezdenek dolgozni, már könnyebben ki tudnák gazdálkodni azt a havi akár 5 ezer forintot, amivel 12 milliót is összegyűjthetnek, mire nyugdíjba mennek.

Hitelből vesznek luxuscikkeket. Itthon is népszerűek például a különböző áruvásárlási hitelek vagy gyorskölcsönök, amelyekből sokan fogyasztási cikkeket vagy utazást finanszíroznak. Kifizetődőbb eldönteni, mire van igazán szükségünk, és mi az, ami ráér addig, amíg futja rá a jövedelmünkből!

Menő helyen laknak, pénzügyi fedezet nélkül. Ha a lakhatási kiadásai a bevételei több mint 50 százalékára rúgnak, az már nagyon sok, ilyen esetben célszerűbb lenne egy olcsóbb környékre vagy kisebb lakásba költözni.

Tanulni is lehet az Y és Z generációktól
Legtöbbször együtt szokás emlegetni az Y és a Z generációkat, bár sokszor különbözik a munkamoráljuk, azonban mindkét generációra jellemző, hogy egyszerre több dologgal képesek párhuzamosan foglalkozni (multitasking). Az X generációhoz viszonyítva gyorsabban reagálnak, és képesek könnyedén egyik feladatból a másikba átállni, ami persze személyes attitűd kérdése is, viszont megtanulható, elsajátítható.
Így érhet el 15%-os fizetésemelést egy Y

Aki azt gondolja, hogy az Y-ok szinte évente váltanak munkahelyet, és csak a magasabb fizetés motiválja őket, az téved. A Bloomberg cikke szerint sokkal fontosabb számukra a stabil munkahely: Nagy-Britanniában például 25-ből átlagosan csak 1 Y vált munkahelyet 30 éves kora előtt.

Emiatt pedig sok pénztől esnek el, elemzők szerint ugyanis a váltás egy 20-as évei közepén járó dolgozónak átlagosan 15 százalékos fizetésemelést jelent. Ha már a munkánál tartunk, a MarketWatch cikke szerint a brit fiatalok többsége arra számít, hogy akár 80-90 éves korukig is dolgozni fognak.

A Z-k online vásárolnak, és azt szeretik, ha a márka hűséges hozzájuk

A Z generáció tagjai sokkal szívesebben vásárolnak online – sokszor az okostelefonjukról –, mint üzletekben – mondta el az amerikai Business Insider gazdasági híroldalnak a Z generáció szakértőjének számító Nancy Nessel. Akik mégis a személyes vásárlás mellett döntenek, mielőtt ezt megtennék, szeretnének kapcsolatba lépni az adott márkával a közösségi médián keresztül, hogy információt szerezzenek a termékről vagy a szolgáltatásról.

Az EY (korábbi Ernst&Young) Z generációról készített kutatása is alátámasztja ezt: a Z-k sokkal jobban informáltak, mint bármelyik előző generáció, ráadásul kevésbé hűségesek a márkákhoz. Az EY kutatásai szerint azok a cégek, amelyek hagyományos hűségprogramokkal, kártyákkal és egyéb promóciókkal próbálják megnyerni maguknak ezt a korosztályt, csatát veszítenek. Éppen azért, mert a Z-k már azt várják el a márkáktól, hogy azok szeressék őket, és hogy lojálisak legyenek hozzájuk. Az ő világukban már a márka hűséges a fogyasztóhoz, és nem fordítva - olvasható a Vienna Life Biztosító bejegyzésében.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo