Az ünnepekre jellemzően a decembert megelőző hónapokban spórolnak a felmérésben résztvevők, és csak kevesen kívánnak új hitelt felvenni a karácsonyi ajándékokra. Ugyanakkor az előző évek tapasztalatai alapján az év utolsó hónapjaiban a bank a már meglévő hitelkártyákkal történő költések valamint az áruhitelezés terén növekedésre számít.
Kevés hitelt vesznek fel a magyarok a karácsony miatt
A felmérés szerint azok aránya, akik részben vagy egészben új banki hitelből kívánják finanszírozni a karácsonyi bevásárlást, mindössze 4 százalék - a legtöbben az aktuálisan rendelkezésükre álló pénzügyi keretből (72%) vagy megtakarításaikból (41%) lepik majd meg szeretteiket. A hiteltermékek közül a legnépszerűbb a hitelkártya, ezt követik az áruhitelek. A meglévő hitelkártyákkal novemberben és decemberben az év közbeni átlaghoz képest 20-25 százalékkal költenek többet a Budapest Bank tapasztalatai szerint az ügyfelek. Áruhitelek terén a bank szintén számít némi növekedésre, ez azonban elmarad az előző évekétől: míg az elmúlt két évben az év többi időszakához képest 50 százalékkal volt magasabb az új áruhitel volumen a karácsony előtti két hónapban, addig idén csupán 25-30 százalékos emelkedésre számítanak a bank szakértői az év végi hajrában.
Valamelyest szerényebb karácsonyunk lesz
A kutatásban megkérdezettek idén átlagosan kb. 45 ezer forintot költenek karácsonyi ajándékokra, 3 ezer forinttal kevesebbet mint tavaly. Az egy személyre szánt összeg azonban szinte változatlan maradt: a válaszadók a tavalyi évhez hasonlóan idén is kb. 6 ezer forintot szánnak átlagosan egy-egy szerettükre, azaz inkább kevesebb személynek adnak ajándékot. A karácsonyi bevásárlásra jellemzően a decembert megelőző hónapokban spórolunk: a megkérdezettek közel 6 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az ünnepek előtt 3-4 hónapon keresztül igyekszik félretenni erre a célra. Ennél jóval kevesebben vannak azok (mintegy 20%), akik inkább az ünnepek után húzzák össze a nadrágszíjat. A kutatás szerint a tavalyi évhez képest alig változott azok aránya (20%), akik úgy nyilatkoztak, hogy nem kell spórolniuk a karácsonyi kiadások miatt. „A Budapest Banknál a válság eredményeként tudatosabb magatartást tapasztalunk az ügyfelek részéről, úgy látjuk, jobban átgondolják pénzügyi döntéseiket és reálisabban felmérik saját körülményeiket, igyekezve elkerülni a túlköltekezést.
Még mindig rengeteg készpénzt használunk
A felmérésből az is kiderült, hogy jelentősen növekedett a webáruházak népszerűsége: a megkérdezettek körében tavaly óta 7 százalékkal nőtt azok aránya (33%-ra), akik az interneten keresztül rendelik meg az ajándékokat. Ugyanígy a fizetési eszközök tekintetében is itt mutatkozik a legnagyobb emelkedés: 2010-hez képest 8 százalékról 13 százalékra nőtt azok aránya, akik internetes átutalással fizetnek az ajándékokért. Ettől függetlenül a népszerűségi listát még mindig a plázák, bevásárlóközpontok vezetik, ezt követik a szuper- és hipermarketek valamint a kisebb szaküzletek. A kutatásból az is kitűnik, hogy bár tavaly óta némileg növekedett a betéti kártyát (47%) illetve a hitelkártyát (15%) használók száma, a legtöbben (több mint 80%) még mindig készpénzzel fizetnek az ajándékokért.