Generációs különbségekről nem csupán hazánkban esik sok szó, az akár baráti, családi vitákat kiváltó nézeteltérések okai azonban a minket körülvevő világ, az ahhoz való alkalmazkodás eredményeiben keresendők. Ezek a változások alapvetően befolyásolják ugyanis életmódunkat és erre a már egy "új" világban felnövő fiatalok sokkal fogékonyabbak, mint az idősebb korosztályok. A világ mintegy 30 országában 30.000 megkérdezés eredményét összegző GfK Roper Jelentés szerint a globális fogyasztói trendek ugyan viszonylag lassan jutnak el hazánkba, ám a városban élő fiatal fogyasztók körében igen gyors áttörést érnek el.
Számítógépet csak 40 százalék használ
A 15-25 éves magyar fiatalok és fiatal felnőttek számára az otthon az, ahol élnek, épp ezért nagyon fontos számukra, hogy bárhol és bármikor elérhetők legyenek. Mobiltelefonnal közel mindegyikük rendelkezik (96 százalék), és ők a mobiltelefonok bővített funkcióit is aktívan alkalmazzák: telefonáláson és sms-küldésen túl 26 százalékuk szokott mobilon zenét hallgatni, 23 százalékuk pedig csengőhangokat letölteni. A teljes lakosságon belül az átlaghoz képest nagyobb arányban használják a készüléket azonnali üzenetküldésre (instant messaging), rádióhallgatásra és internetes böngészésre is.
Jellemző e korosztályra, hogy a teljes lakossághoz képest műszaki termékekkel jobban felszereltek. Hordozható zenelejátszóval és ezek digitális verzióival egyaránt közel harmaduk - 29-29 százalékuk - rendelkezik. Laptopot, notebook-ot, illetve asztali PC-t tízből mintegy négyen (37 százalék) használnak, míg ugyanez az arány a teljes lakosság körében 29 százalék. Többségüknek van DVD-lejátszója, digitális fényképezőgépe.
Nyitottabbak, mint szüleik
A magyar, városi 15-25 éves fiatalok más kultúrák iránt nyitottabbak, mint a lakosság egésze. Míg az amerikai kultúra a magyarok 23 százaléka számára jelent érdekességet, addig a fiatalok 41 százalékára igaz ugyanez. Az indiai és kínai kultúrkör szintén nagyobb érdeklődésre tarthat számot körükben, bár ezek esetében a különbség nem ennyire szembeötlő. A 15-25 éves fiatalok életében tehát különböző hatások keverednek - számukra a személyes értékek sorában is fontosabb a nyitottság (61 százalék), a kíváncsiság és érdeklődés (58 százalék), a kreativitás (57 százalék), valamint a változatos, kihívásokkal teli élet (57 százalék), mint amennyire ez a lakosság egészére jellemző.
A városi ifjúság Magyarországon is fogékonyabb az egészség és "jóllét", azaz wellness iránt, mint az idősebb korosztályok. Körükben lényegesen magasabb azoknak a száma, akik figyelemmel kísérik a legújabb wellness és fitness irányzatokat, az e téren jellemző fejleményeket. Ötből három fiatal számára képvisel nagyon fontos értéket az egészség és fittség, 25 százalékuk pedig saját bevallása szerint nagyon érdeklődik a téma iránt. A teljes lakossághoz képest lényegesen magasabb körükben azoknak az aránya is, akik ténylegesen tesznek is egészségükért: ötből ketten heti rendszerességgel sportolnak, míg ez az arány a teljes lakosságot vizsgálva mindössze 28 százalék.
Utazás, új média
A fiatalok számára "mozgásban az élet". Ez persze nem azt jelenti, hogy állandóan mozgásban vannak, hanem azt, hogy sokkal aktívabb és mobilabb életet élnek, számukra a társasági élet, a szórakozás sokkal inkább az élet része, mint az idősebb korosztályok számára. Egyszerre jellemző rájuk a fizikai és a virtuális mobilitás. Hetente átlagosan 7,1 órát töltenek a munkahely, illetve iskola és az otthon közötti ingázással, pihenési céllal az elmúlt 12 hónapban átlagosan 2,6 alkalommal utaztak szemben az országos 1,9-es átlaggal. A teljes lakossághoz képest nagyobb arányban vásárolnak élelmiszert "elvitelre", étkeznek étteremben, ugranak be egy bárba, vagy kávézóba egy ital és valami harapnivaló kedvéért, szórakozóhelyekre, moziba, sporteseményekre is gyakrabban járnak.
A hazai fiatal felnőttek mindennapi életének fontos részét képezik az olyan technológiai újítások, mint az Internet, a videojátékok, és az internet-nyújtotta interaktivitás. A csúcstechnológiát képező készülékek és eszközök - az új média - már többé nem csupán "megvalósulatlan álmot" jelentenek számukra. Az internetet tízből nyolc 15-25 éves városi fiatal használta az elmúlt egy hónapban. Fontosak számukra a technológia terén is a külsőségek: ötből ketten azt vallják, legalább olyan modern termékeket szeretnének, amilyeneket a barátaik is használnak. Hasonló arányban találják izgalmasnak az új technológiákat és a lehető legnagyobb mértékben használják is azokat. Napi életüknek a modern technológia már olyan mértékben része, hogy az eszközök funkcióival szemben a design került előtérbe. Az idősebbektől eltérően egy új műszaki terméket magától értetődően tudnak működtetni, és hajlamosabbak többet fizetni új műszaki termékekért és szolgáltatásokért.
Nem érdemes aggódni
Rohanó világunkban egyre többen igyekeznek a stressz és a túlzott megterhelés elől menekülni. Az emberek kikapcsolódásra és pihenésre vágynak. Különösen igaz ez a 15-25 éves fiatalokra, akik számára a kikapcsolódás jellemzően aktív életvitelt jelent. Havi rendszerességgel több mint tízféle tevékenységet űznek (ugyanez a szám a teljes lakosságra vetítve kilenc); 47 százalékuk "hitvallása" az élet élvezete és az, hogy a jövő miatt nem érdemes aggódni (a teljes lakosság körében 21 százalék gondolkodik hasonlóképpen).
Fiataljaink jellemzően sikerre vágynak, ambiciózusak - mindazonáltal fontosak számukra a márkás termékek, illetve az, hogy másoknak "megmutassák". Szemben a teljes lakosságban mért 27 százalékkal, a 15-25 éves korosztály 35 százaléka "szeret presztízsmárkás termékeket vásárolni". Ráadásul a fiatalok 43 százaléka úgy gondolja, hogy "a szép dolgok birtoklása megmutatja a világnak, vittem valamire" (a hasonlóan vélekedők aránya a teljes lakosságban 31 százalék).