Ezt olvasva mindent tudni fog a férfiakról!

Lehet, hogy a férfiak még a nőknél is bonyolultabbak? Sokan juthatnak erre a következtetésre a mai férfi vásárlási és magánéleti szokásairól szóló, a Discovery által készített egyedülálló tanulmányt böngészve. A XXI. századi férfi hatalmas evolúciós folyamaton ment át, több és összetettebb kihívásnak kell megfelelnie, nagyobb nyomás nehezedik rá.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fiatal férfiak élete bonyolultabb, mint korábban bármikor - derül ki a témában valaha készített legátfogóbb tanulmányból, melynek eredményeit a Discovery Networks EMEA tette közzé. A vezető tudományos szakértők közreműködésével 15 országban elvégzett felmérésben több mint 12 ezer férfi vett részt - köztük 506 magyar fiatalember.

A kutatás többek közt arra is következtet, hogy a modern társadalom férfiszerepének komplexitása az evolúció új szakaszát tükrözi, idejétmúlttá téve a "metroszexuális" vagy az "alfahím" címkét.

A fiatal férfiak egyre későbbre tolják vagy éppen átrendezik az élet hagyományos mérföldköveit.

A mai férfiak gyakran késő harmincas éveikben érik el a férfivá válás tradicionális állomásait: a saját lakáshoz jutást vagy a gyermekvállalást. Az apaság annyira fontos számukra, hogy addig halogatják a gyerekvállalást, amíg anyagilag és érzelmileg fel nem készülnek rá. Házasságot átlagosan 30 éves korukig kötnek, elhúzódnak diákéveik, így később állnak munkába és később hagyják el a szülői házat. Sőt, az sem szokatlan, hogy a napközben vezetői pozíciót betöltő fiatal férfi éjszakára a szülői házba tér haza, ellenállva a házasság és a családalapítás kísértésének.

A legtöbb magyar férfi nem hisz az egyenlőségben, amikor gyermeknevelésre kerül sor. A megkérdezettek csupán 40 százaléka ért egyet azzal, hogy egy férfi ugyanolyan jól fel tud nevelni egy gyereket, mint egy nő. Ezzel a románokkal és az olaszokkal együtt a legkonzervatívabb nemzetek közé tartozunk. Ennek ellenére a magyarok több mint 60 százaléka véli úgy, sokkal fontosabb, hogy a férfiak érzelmi támaszt nyújtsanak, mint anyagi támogatást. Ezzel Magyarország a modern gyermeknevelési elveket leginkább hangsúlyozó három ország között van. 

A nemek közötti egyenlőség eredménye: a férfi-női kapcsolatok bonyolultabbak, mint valaha.

A nők vegyes jelzéseire reagálva a férfiak a hagyományos szemléletet ötvözik a feminista megközelítéssel, egyszerre próbálnak erősek, dominánsak, ugyanakkor érzékenyek és nyíltak lenni, noha a két megközelítést meglehetősen nehéz összhangba hozni. A párbeszéd nyíltabbá vált a nemek között, a szex sem tabutéma többé. Egyes férfiak számára ez kielégítőbb szexuális életet is jelent, míg másokat zavarba hoz, ha a nő kevésbé szégyenlős, vagy többet, mást akar. A megkérdezett fiatal magyar férfiak közel 90%-a jelentette ki, hogy kapcsolataiban fontos az egyenlőség. Ez alapján Magyarország az élen végzett: a leginkább emancipált országnak tekinthető.

A munka a jelenkor csatamezeje - ha nem dolgozol, nem is létezel.

A mai férfiak számára a munka teszi lehetővé, hogy gondoskodjanak családjukról, emellett személyes elégedettséget is okoz számukra. A kettő közötti egyensúlykeresés (vagy ami még rosszabb, annak hiánya) stresszt és feszültséget okoz. A globalizáció és a munkaerőpiaci változások miatt nincs életre szóló munkahely. A piac dzsungel, ahol minden nap a túlélésről szól. Ez a küzdelem különösen ádáz Lengyelországban és Romániában, ahol igen magas a munkanélküliség, és ahol - mint a kutatásból kiderült - a férfi nem férfi, ha nem tud gondoskodni a családjáról.

Biztonságos szex és potencianövelő tabletták, party-kultúra és tudatos táplálkozás - minél nagyobb a felhajtás az egészséges életmód körül, annál nehezebb megfelelően élni.

A fiatal férfiak életmódjára jellemző hedonizmus és a stresszes munkakörnyezet gyakran ütközik egészséges életstílus iránti törekvésekkel. A fiatal férfiak több mint fele Európa-szerte - Olaszország kivételével - "tisztában van azzal, hogy nem ügyel eléggé az egészségére", ugyanakkor emiatt nem feltétlenül iszik kevesebb alkoholt. A nőiesség látszatát elkerülendő a fiatal férfiak inkább az egészségmegőrzés férfias módszereiről beszélnek. Edzőterembe járnak, orvoshoz pedig leginkább azért mennek, hogy biztosítsák családjuk fenntartásához szükséges egészségüket.

A fiatal férfiak egyre imázs-tudatosabbak, és tapasztalják az ezzel járó előnyöket is. Nyugat- és Dél-Európában sokkal kevésbé jönnek zavarba, ha kozmetikáról van szó. Ám országtól függetlenül a hiúság látszatát még mindig nagyon erősen kerülik. A férfiasság lényege, hogy az ember laza és gondtalan legyen, ezért a külsejükre ügyelő férfiak nem töltenek sok időt a tükör előtt, inkább kondizással próbálják javítani imázsukat. A kidolgozott izomzat iránti vágy azonban sok férfit szélsőséges, egészségtelen teljesítményekre hajszol. 

Borszakértő, digitális fotós, ínyenc, filmkészítő - az alapos szakértelem, a szenvedéllyel űzött hobbi a legjobb társadalmi tőke.

A figyelem felkeltéséhez a férfinak tündökölnie kell szakértelmével - és nem fontos, hogy az a focihoz vagy a politikához hasonlóan népszerű témákra terjed ki, vagy egy speciális, szűk területre. A mindenhez értő, háztartási gépeket megbütykölő ezermester sztereotípiája már a múlté - a gépek ma olyan bonyolultak, hogy már működtetésük is szakértelmet igényel. Ám nem elég a társaságban villogni - ehhez folyamatos önképzés is szükséges. Ez egyre egyszerűbbé válik, a tudás csak néhány kattintásnyira van. A folyamatos kapcsolat a táguló világgal jó lehetőség arra, hogy a férfiak elmerüljenek hobbijukban, közösségekhez csatlakozzanak, vagy akár új közösségeket alakítsanak érdeklődési körüknek megfelelően. A fiatal magyar férfiak a harmadik helyen állnak a szakértői imázs fontosságát tekintve. A megkérdezettek több mint 70%-a szeretne jól informáltnak látszani, olyan embernek, aki nagy tudással rendelkezik. A választott szakterület az elektromos kütyüktől kezdve a szakácsművészetig terjedhet.

A kutatás talán legmeglepőbb eredménye, hogy a fiatal magyar férfiak pénzügyeikben meglehetősen konzervatívak. A megkérdezettek mindössze 7%-a vásárolna hitelre a hosszabb távú megtakarítások helyett. Így a fiatal magyar férfiak e tekintetben a hollandok és a németek mögött a harmadik helyen állnak Európában.

A Discovery Networks EMEA tanulmánya a minták alapján négy alapvető tipológiát különböztet meg a fiatal férfiak tekintetében:

  • A Családfenntartó (az összes férfi 26%-a) hagyományos, családközpontú férfi, aki konzervatív nézeteket vall a családban, illetve a társadalomban betöltött szerepéről. Ez a típus Romániára jellemző leginkább (72%)
  • A Modern irányító (34%) modern felfogásban kezeli a férfi és a női szerepeket, és egyszerre több feladattal is megbirkózik. Ez leginkább a svédekre és a franciákra jellemző szerep (57% és 42%).
  • Az Énközpontú (26%) fiatalemberek önmagukat kapcsolataik fölé helyezik, kevésbé foglalkoznak a család kérdésével. Ők leginkább Németországban (48%) vagy Hollandiában (43%) gyakoriak.
  • Az El nem kötelezett (14%) férfiak a mának élnek, mindenfajta elkötelezettséget elutasítva.

Magyarországon az összesített eredményekhez hasonlóan a Modern irányító típus a leggyakoribb (34%), őket az Énközpontúak követik (30%). A Családfenntartók (19%) némileg alulreprezentáltak, míg az El nem kötelezettek közé az európai átlagnál valamivel többen sorolhatók (17%).

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo