A német statisztikák teherjárművek és kerékpárosok évente több mint 3000 ütközését mutatják. Azokban átlag 660 biciklista sebesül meg és hetvenen vesztik életüket – harmaduk a teherautók kanyarodásainál.
Az illetékesek egyetértenek abban, hogy e tragikus balesetek nagy részét megfelelő műszaki eszközökkel, vagy éppen azok kombinálásával el lehetne kerülni.
A balesetek több éves vizsgálata azt mutatta, hogy elektronikus berendezés, amely a teherkocsi vezetőjének mutatja a holtteret, ahol a kerékpáros közeledik, minden harmadik áldozat életét megmenthetné.
A Daimler-Benz egyes modelljeinél kínál ilyen berendezést, 2.500 euróért. A szerkezet radarral figyeli a kritikus, 3.75 m széles és 19 m-ig terjedő sávot. Amikor abban kerékpáros jelenik meg, a vezető sárga lámpajelzést kap, ha ütközés fenyeget, vörös lámpa és hangjelzés riasztja, de a vészfékezést neki kell elvégeznie.
Tavaly óta a Mercedes minden negyedik teherjárművét ezzel a kanyarodási asszisztenssel felszerelve bocsátja ki.
Az Edeka, az egyik nagy élelmiszerbolt-hálózat szállítókocsijait Dél-Bajorországban kamerás berendezéssel látták el. A holtteret figyelő kamera képét a vezető elé vetíti és érzékelői veszély esetén hangjelzést is adnak. A berendezés csak 500 euróba kerül és minden jobbra kanyarodásnál működésbe lép.
Egy feltaláló javasolta: állítsanak fel led-lámpás jelzősorokat, amelyek a keresztezés előtti övezetben élénk fénnyel jelzik kerékpáros közeledését – mégpedig olyan magasságban és fényerővel, hogy azt a nagy kamionok vezetőfülkéjében ülők Is láthassák.
Mások a kereszteződésekben ugyancsak magasan elhelyezett hajlított tükrök felállítását javasolják amelyek mutatják a vezetőknek, ha kerékpáros közeledik.
(Forrás: Der Spiegel)