Leginkább a fiatalok lelkesednek: minden második harminc alatti egyetért azzal az állítással, hogy a főváros nagyon sok fiatalt tart vissza a kivándorlástól. A tudatosan felépített Budapest-márkát ugyanakkor szinte mindenki hiányolja, a pozitív fejleményeket pedig jellemzően az uniós forrásoknak és a fővárosban élő kreatív fiataloknak tulajdonítják.
Minél jobban ismerjük Budapestet, annál jobban szeretjük – derült ki a Vodafone 4G Budapest Essentials városi fesztivál felkérésére készített reprezentatív kutatásból. A magyar lakosság közel egyharmada még soha nem járt Budapesten, további 27%-uk pedig csak 1-2 alkalommal fordult meg a fővárosban. A várost jól ismerők döntő többsége (77%) viszont nagyon büszke Budapestre, és tízből csaknem kilenc válaszadó (85%) úgy gondolja, hogy a benne élők számára is tartogat meglepetéseket. Az előbbi adatok ismeretében talán nem meglepő, hogy a válaszadók közel fele (49%) Budapestet tartja Európa legjobb fővárosának, és sokak (40%) szerint a világ egyik legélhetőbb helye. Mások viszont úgy látják: akad még tennivaló ahhoz, hogy Európa élvonalába kerüljünk. A válaszadók közel kétharmada bővítené a zöldfelületeket, és nagyon fontosnak tartja a közösségi és a kerékpáros közlekedés fejlesztését. Egyébként a legtöbb - Budapest jövőjét – illető kérdésben komoly véleménykülönbség van a fiatalabbak és az idősebbek között: a 18-29 éves korosztály 16%-a például kifejezetten hiányolja a felhőkarcolókat a város sziluettjéből, az 50 felettiek 97%-a viszont hallani sem akar a dologról.
Budapest: a lehetőségek városa, profi imázs nélkül
A 30 alattiak szemében Budapest a lehetőségek városa: a 18-29 évesek 53%-a egyetért azzal az állítással, hogy a főváros kínálta lehetőségek sok olyan fiatalt tartanak itthon, akik egyébként kivándorolnának. Az idősebbek ezt is borúsan látják: csupán az 50-59 évesek negyede tarja ennyire vonzónak a budapesti életet. Akad azért olyan kérdés is, amiben egyetértés uralkodik: a tudatos márkaépítést és a kiforrott turisztikai koncepciót szinte mindenki hiányolja. A felmérés szerint a döntő többség (86%) úgy látja: a profi Budapest-imázs kialakítása még várat magára, és sokkal többet lehetne kihozni a fővárost népszerűsítő kommunikációs kampányokból is. Minden második válaszadó szerint Budapest fejlődése elsősorban a fővárosban élő kreatív embereknek köszönhető, de ennél is többen vannak azok (56%), akik az Európai Uniótól kapott támogatásoknak tulajdonítják az eredményeket. (Habár érthető okokból nyáron nem Budapest a legnépszerűbb belföldi célpont.)
Budapest fesztiválváros, és ez teszi vonzóvá külföldiek szemében
A felmérésben résztvevők közel kétharmada szerint Budapest egy igazi fesztiválváros, és ez a külföldiek számára nagyon vonzóvá teszi. Egy nagyszabású fővárosi rendezvény ugyanakkor a belföldi turizmus fellendítésére is alkalmas lehet. A megkérdezettek 77%-a örömmel venne részt olyan programokon, amit Budapest világörökségi részén vagy egyéb különleges helyszínein rendeznek
„A mobilkommunikáció fejlődésének köszönhetően ma már sokkal könnyebb felfedezni egy várost, mint pár évvel ezelőtt. Elég csak azokra a közösségi alkalmazásokra gondolni, amelyek segítségével rátalálhatunk a legjobb szórakozóhelyekre, éttermekre vagy kávézókra, és elolvashatjuk a helyiek értékeléseit is. Ha egy vállalkozás felkerül az ország digitális térképére, és tudatosan építi az online jelenlétét, akkor a forgalmát is jelentősen növelheti. Ugyanezt elmondhatjuk Budapestről is: minél több okosan szerkesztett, de hiteles tartalom kerül fel róla a világhálóra, annál több emberhez jut el a híre” – tette hozzá Baráth Péter, a Vodafone márkaigazgatója.