Bizonytalanok és aggódnak a németek

Javult valamelyest a fogyasztói hangulat Németországban, bár továbbra is inkább bizonytalanságot és aggodalmat tükröz. A lakosság vásárlási hajlandósága enyhén javult, a jövedelmi várakozásaikat viszont kissé visszafogták, a gazdasági helyzet megítélése pedig alapvetően nem változott a GfK gazdaságkutató intézet és a Nürnbergi Piaci Döntések Intézete (NIM) decemberre vonatkozó várakozásokról készült kedden publikált felmérése alapján.

A GfK németországi fogyasztói hangulatindexe decemberre vonatkozóan 0,5 ponttal javult a novemberihez képest: mínusz 27,8 pontra mínusz 28,3 pontról, és így kissé jobb lett a várt mínusz 27,9 pontnál is.

Aggódnak a megtakarítás miatt is (Fotó: Depositphotos)
Aggódnak a megtakarítás miatt is (Fotó: Depositphotos)

A fogyasztói hangulat enyhe emelkedése a megtakarítási hajlandóság e havi 8,5 pontról 5,3 pontra történő csökkenéséből adódik.

"Három egymást követő hónap csökkenése után a fogyasztói hangulat az év végéhez közeledve stabilizálódik. Továbbra is nagyon alacsony szinten van, és a következő hónapokban nem látszik tartós fellendülés jele" - kommentálta a felmérés megállapításait Rolf Bürkl, a NIM fogyasztói szakértője. "A hangulatot továbbra is a bizonytalanság és az aggodalom jellemzi."

Ez a bizonytalanság különösen a megtakarítási hajlandóságban mutatkozik meg. A NIM által nemrégiben végzett mélyreható elemzés is ezt támasztja alá: a fogyasztókat kifejezetten arról kérdezték, hogy miért gondolják, hogy most van a megfelelő pillanat a megtakarításra. A nyílt felmérésben a résztvevők mintegy harmada azt állította, hogy a jelenlegi politikai és gazdasági helyzet nagyon elbizonytalanítja őket.

Ennek következtében aggódnak, és úgy vélik, hogy a legjobb, ha megtakarítják a pénzüket. A jelenlegi konfliktusok, például az ukrajnai és a közel-keleti háború mellett elsősorban a magas németországi infláció erősíti a megtakarítási hajlandóságot.

"Ez empirikusan megerősíti, hogy a megtakarítási hajlandóság kevésbé a tudatos pénzügyi befektetések mutatójaként, hanem sokkal inkább a fogyasztói bizonytalanság mértékeként értelmezhető" - mondta Rolf Bürkl. "Ez azonban fordítva azt is jelenti, hogy a fogyasztói hangulat fenntartható helyreállításához az infláció ésszerű szintre való visszahozása és a ne

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo