Az idei karácsony a pénz helyett az időről szól

A legutolsó előrejelzések szerint a háztartások fogyasztása mintegy 7 százalékkal esik vissza karácsonykor a tavalyi évhez képest, emellett pedig a megvásárolt áruk és szolgáltatások körében is jelentős szerkezetváltásnak lehettünk tanúi. A háziasszonyok a pénzük helyett, inkább az idejükből áldoznak többet, vagyis a rendelkezésükre álló szűkebb forrásból gazdálkodva a legtöbbet igyekeznek kihozni, és a legjobb áron hozzájutni a termékekhez - derül ki a GfK Hungária adataiból.

Az elmúlt félév a Trading down (termékszerkezet változás, az olcsóbb termékek irányába való elmozdulás) jegyében telt el és ez tulajdonképpen nem csak a kiskereskedelmi szektorra érvényes megállapítás, hanem az egész magyar gazdaságra. A legutolsó előrejelzések szerint a háztartások fogyasztása mintegy 7 százalékkal esik vissza a tavalyi évhez képest, emellett pedig a megvásárolt áruk és szolgáltatások körében is jelentős szerkezetváltásnak lehettünk tanúi. Az erőteljesen megcsappant vásárlóerő és a makacsul kitartó válság jelentős kihívásokat hozott a fogyasztók számára.

A GfK Hungária elemzői már szeptember elején jelezték a vásárlási szokások változásának várható irányait. A háziasszonyok a pénzük helyett, inkább az idejükből áldoznak többet, vagyis a rendelkezésükre álló szűkebb forrásból gazdálkodva a legtöbbet igyekeznek kihozni, és a legjobb áron hozzájutni a termékekhez. A vásárlók először a megvásárolt jószágok mennyiségéből adtak le, bár a minőséget próbálták megőrizni. Amikor erre már nem volt lehetőségük, elkezdtek az olcsóbb termékek irányába fordulni.   

„Számomra a legnagyobb tanulsága ennek az időszaknak az, hogy a háztartások fogyasztási szokásai olyan módon rendeződnek vissza, hogy a rendszerváltás óta vágyott állapotot, egy modern fogyasztási szerkezetet véleményem szerint csak 10-15 éves távlatban leszünk képesek elérni" - mondta el Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója.

Leginkább élelmiszert vásárolunk

Ismét az évezred eleji szinten van az élelmiszer - teljes fogyasztáson belüli - aránya, és a minőségi élet megéléséhez tartozó kiadások nem hogy nem emelkedtek az elmúlt egy évben, hanem még egy viszonylag alacsony szintről tovább csökkentek. A szabadidővel kapcsolatos kiadások, vagy a mobilitásra fordított összegek apadása semmiképpen sem jó jel a fogyasztási ipar szereplői számára.


Forrás: GfK Hungária Consumer Tracking és Corvinus-GfK Fogyasztói Bizalom Index, 2009. III. negyedév

A szakértők rámutatnak, hogy a negyedévente mért, a háztartások várakozásait számszerűsítő Vásárlási Hajlandóság Indexe, valamint a tényleges költések alakulása az elmúlt időszakban együtt mozgott, vagyis a vásárlási kedv változása megmutatkozott a napi fogyasztási cikkekre fordított összegek alakulásában.

Látható, hogy a Vásárlási Hajlandóság Indexe jóval a tavaly ilyenkor tapasztalt érték alatt van (109 pont szemben a 145 ponttal), és ez nyilvánvalóan rányomja majd a bélyegét a tényleges vásárlásokra. Elemzők szerint az elmúlt évek tendenciáinak tükrében szinte bizonyos, hogy a kereskedelemben az év közben elszenvedett hiányt még a karácsonyi szezonban sem tudja kompenzálni a piac.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo