Az e-kormányzat és e-közigazgatás viszonylag egyszerűen elérhető

Az Európai Unióhoz közeljövőben csatlakozó országoknak igazodniuk kell az unió eEurópa Akcióterv nevű kezdeményezéséhez, amelynek célkitűzése az, hogy Európa 2005-re „a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb tudás alapú gazdaságává váljon”. A csatlakozó országok eEurópa+ Akcióterv néven elindították saját kezdeményezésüket, amely kiegészíti a nyugaton már előrehaladott stádiumban lévő programot.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Európai Unióhoz csatlakozó tíz új Kelet-közép európai ország számára az e-kormányzat és e-közigazgatás viszonylag egyszerű úton érhető el, vagy legalábbis nyugati társaikhoz képest egyszerűbben, mert ezeket nem terheli a Nyugat-Európát jellemző bonyolult régebbi informatikai rendszerek „átkos öröksége”, amely hátráltatja a fontos állami funkciók, például az igazságszolgáltatás és az egészségügy eredményes továbbfejlesztését. Nyugat Európában a meglévő architektúra áttekinthetővé tétele és modernizálása sokba kerül, és jelentős szervezeti – sőt, egyes esetekben a szabályozó környezetet érintő jogi – változtatásokat igényelhet. Ennek következtében becslések szerint minden euróból, amit technológiára költenek, 80 centet fordítanak a meglévő rendszerek karbantartására, és csak 20 cent jut az új technológia beszerzésére. A belépő országokban azonban mind a száz centet olyan innovatív technológiai megoldásokra lehetne költeni, amelyek folyamatos karbantartási költsége meglehetősen alacsony.

Az Oracle kiemelt területként kezeli a kormányzati szektort, amelynek intézményeiben túlnyomórészt már jelenleg is Oracle technológiát (elsősorban adatbázisokat) és alkalmazásokat (adattárházak, pénzügyi rendszerek, portálok, stb.) használnak. Az Oracle technológiáit és alkalmazásait a nemzetközi nagyvállalatok igényeit és méreteit figyelembe véve fejlesztették ki, ezért a hazai viszonylatban a legnagyobbak közé tartozó országos kormányzati rendszerek éppen azt a méretet képviselik, amelyekre az Oracle termékek technikai és költség szempontból ideális megoldást jelentenek. Az Oracle becslése szerint 2005–2006-ra a belépő országok közigazgatása ugyanolyan közel lesz az eEurópa célkitűzés teljesítéséhez, mint a jelenlegi EU-tagok többsége, és az e-kormányzat viszonylag könnyű kialakításának az alábbi strukturált „ABCD megközelítés” lehet a kulcsa.

A – Számonkérhetőség és átláthatóság

A Kelet-közép európai kormányzatok számára a közigazgatási rendszerek modernizálása felé vezető első lépés a számonkérhetőség elérése. Ehhez olyan rendszerek bevezetésére van szükség, amelyek a kormányzati hatóságok, az állampolgárok és a közigazgatási dolgozók közti ügyintézést és más szolgáltatásokat átláthatóvá teszik. Az Európai Bizottság szerint számos csatlakozó ország esetében kritikus kérdés a közigazgatás reformja, de Magyarországot és Litvániát gyakran úgy értékelik, mint amelyek jelentős haladást értek el a reformok megvalósításában. Emellett olyan rendszerekre van szükség, amelyek a közigazgatást alkalmassá teszik az EU-keretekből kapott pénzek kezelésére és felhasználásuk szigorú ellenőrzésére. A pénzügyi adminisztráció számítógépesítése mellett olyan humánerőforrás-rendszerek bevezetésével is javítani lehet a számonkérhetőséget, amelyek elősegítik a kormányzat és a közigazgatási dolgozók közti kommunikációt, és biztosítják, hogy az utóbbiak kellően átlássák és megértsék a vonatkozó irányelveket és előírásokat.

B – Költségkeret-ellenőrzés és átláthatóság

Az EU bővítésének legutóbbi fázisában a csatlakozó országok gazdasági sikerei nagyban azon múltak, hogyan kezelték az EU pénzügyi támogatási forrásait. Költséggazdálkodás és keretellenőrzés tekintetében, az átlátható ügyviteli háttérrendszerek biztosítják a belső hatékonyságot és a pénzek megfelelő, előírásos felosztását.

Az Economist Corporate Network 2002. decemberi elemzése szerint a csatlakozás lezárultával a növekedés feltétele a gazdaság stabilitása, valamint a további fejlődést szolgáló folyamatos szerkezetátalakítás és beruházás. Mindezek alapfeltétele a gondosan ellenőrzött költséggazdálkodás. Írország például jól igazodott ehhez a feltételrendszerhez, és közel megkétszerezte az egy főre jutó GDP-t, elérve az EU átlagának 116 százalékát. Görögország viszont kezdetben nem ültette át a gyakorlatba ezeket az elveket, és most a ráfordítások gondos figyelésével és ellenőrzésével igyekszik elkerülni a korrupciót, illetve a gazdaság fejlődését csak minimális mértékben szolgáló pazarló presztízsprojekteket.

C – Lakossági és üzleti szolgáltatások

A lakossági szolgáltatásokat tekintve a kormányzatok számára az elsődleges feladat az ügyviteli háttértevékenységeket kiszolgáló technológia megalapozása. Csak ezt követően érdemes előtérbe helyezni az állampolgár-központú közszolgálatot megvalósító külső lakossági és vállalati kapcsolatokat (government-to-citizen, G2C és government-to-business, G2B). Ezt egy portálon keresztül célszerű megvalósítani. A portál lenne az „egyablakos ügyintézéshez” szükséges közös kapcsolati pont. Ezen az „ablakon” keresztül tarthatnak kapcsolatot a vállalkozások, a kormányzati beszállítók és az állampolgárok a helyi és központi kormányzat különböző hatóságaival.

A World Markets Research Centre 196 ország 2288 kormányzati webhelyét vizsgáló elemzésében arra a következtetésre jutott, hogy „az egyablakos ügyintézés a hatóságokat és hivatalokat arra bátorítja, hogy egységesebb megközelítést alkalmazzanak a jelenlegi eltérő navigációs útvonalak és megjelenítési stílusok helyett.” További előnnyel jár, ha az állampolgárok által kezdeményezett tranzakciókat a portál automatikusan elemzi valamilyen ügyfélkapcsolat-kezelési megoldással. Ez a stratégia lehetővé teszi a csatlakozó országok számára a lakosságközpontú közigazgatás kialakítását.

Elsőként az állam számára bevételi forrást jelentő adózást érdemes online rendszerekkel támogatni, különösen az áfa, a társasági adó és a vállalatok egyéb közterhei kapcsán. Azért ez a legcélszerűbb, mert elsőként jellemzően a vállalati szférában várható az interneten keresztüli kapcsolattartás a hatóságokkal, és itt gyakoribbak a tranzakciók. A vállalatok nagy része havi áfa bevalló, míg a lakosságot érintő személyi jövedelemadó bevallására csak évente kerül sor. A vállalati szférát érintő szolgáltatások online megvalósítását követően a kormányzat az olyan lakosságközpontú tevékenységek felé fordulhat, mint az szja-bevallás, a lakcímnyilvántartás vagy az online munkaközvetítés.

D – Központi/helyi telepítés

A legutolsó lépés a telepítési modellek kialakítása. Itt a siker központi tényezője az, hogy a szolgáltatások több csatornán keresztül legyenek elérhetőek. A hagyományos levelezés és személyes kapcsolattartás mellett ebben szerephez jut a telefonon, személyi adatkezelőkön és egyéb kézi eszközökön, e‑mailen és interaktív információs kioszkokon keresztüli ügyintézés. Ezáltal a kormányzat az összes állampolgár számára nyújt szolgáltatásokat, függetlenül attól, hogy azok rendelkeznek-e interneteléréssel és a szükséges ismeretekkel.

A csatlakozó országokban a mobil elérés válhat a legfontosabb kapcsolattartási csatornává, mert a vezetékes lefedettség Kelet-közép Európában átlagosan csupán 32–38 százalék. Lengyelország már 2002 januárjában belföldi GPRS-elérést kínált, a kelet-közép-európai országokban 2001 végén pedig mintegy 50 millió mobiltelefon-előfizetést tartottak nyilván, ami a Gartner Dataquest előrejelzése szerint 2006-ra 139 millióra emelkedik.

Magyarországon jelentős elmaradottság tapasztalható az elektronikus kormányzat használata és népszerűsége terén. A Taylor Nelson Sofres (TNS) piackutató 2002-ben 28 ország 29000 lakosának bevonásával készített felmérést az elektronikus kormányzati szolgáltatások elterjedtségéről (http://www.modus.hu/aktual/go.pdf), mely szerint e területen Magyarország zárja a mezőnyt 3%-os eredménnyel. A kutatás szerint a többi csatlakozó ország a rangsorban mind előkelőbb helyet foglal el (Lengyelországban 4%, Litvániában 8%, Szlovákiában 14%, a Cseh Köztársaságban 18% az elterjedtség).

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo