„Magyarország jövője az alkotásban van” – fogalmaz dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter szavaival élve dr. Bendzsel Miklós. „Nagy lépés, hogy Magyarországon a kis- és középvállalatok rátalálnak a kreatív iparban rejlő üzleti lehetőségekre, ami a gazdaság felpezsdítése szempontjából jelentős szereppel bír.” -folytatja. A buzdító szavakkal a hazai kis- és középvállalkozókat, valamint a kreatív szakma képviselőit célozza meg dr. Bendzsel Miklós, aki a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának és a Magyar Formatervezési Tanácsnak az elnöke, valamint az Európai Design Vezetőtestület tagja is. Ez utóbbi szervezet épp a napokban adta közre javaslatait a design európai innovációs politikában betöltött szerepének erősítésére.
De mit is jelent valójában, hogy egy ország jövőjét az alkotás, a tervezés befolyásolni tudja? Látunk erre mintát több európai országban is. A holland Ineke Hans, az idei Design Hét Budapest egyik kiemelt vendége például kis kézműves műhellyel indult, majd egy nagyvállalatnál eltöltött jó évtizednyi tanulás után egy olyan saját márkát hozott létre, ami a holland kortárs design szcéna egyik legmeghatározóbb és –sikeresebb alakjává tette. Ineke egyik titka, hogy megtanult a vásárlók fejével gondolkodni. Nagy-Britanniában a kreatív iparágakat a GDP szempontjából a pénzügyi szektorral említik egy szinten. De élen járnak többek között a finnek és az olaszok is, amikor a design gazdaságot élénkítő szerepéről van szó.
Ilyen „kincseket” ismertek el a 2012-es Magyar Formatervezési és Design Management Díjakkal. A díjakat a Magyar Formatervezési Tanács kezeli, kiemelt célja pedig a magyar formatervezés teljesítményének bemutatása és népszerűsítése.
Csomagátadó automata és mesekönyv
Magyar Formatervezési Díjat érdemelt ezúttal egy csomagátadó automata és annak vizuális arculata. A szerkezet az interneten megrendelt áruk átvételének problémáját oldja meg: nem kell munkaidőben otthon lenni ahhoz, hogy az online rendelt termékekhez hozzájussunk, mert a közterekre kihelyezett tároló ezt megoldja helyettünk. Elismerésben részesült az „Egérút” nevű, okostelefonokon futó navigációs alkalmazás vizuális megjelenése is. A sikert jól mutatja, hogy a Google Play-ről és az Android Market-ről már több mint huszonegyezren töltötték le az ingyenes applikációt. Az idei díjazottak sorában található a fővárosba hévvel utazók igényeit – azaz gyors utasáramlást és egyben kényelmes utazást – előtérbe helyező HÉV koncepció is. A „Re+Concept” pedig egy hulladékként kezelt anyagból készült táskakollekció; a Bírálóbizottság véleménye szerint itt a jó forma, a jó terv találkozik a korszerű, világjobbító gondolattal.
Magyar Formatervezési Díjjal büszkélkedhet egy látható és tapintható mesekönyv, amely mind a látássérülteknek, mind a látóknak élményt nyújt. A Paprikum elnevezésű fűszerpaprikát őrlő mozsárnak bármelyik szakács örülne; a zenészszakma pedig a szokatlanul vékony kiképzésű, a tradíciót a 21. század modernségével ötvöző húros hangszerrel lett gazdagabb. A design legrangosabb hazai szakmai elismerését érdemelte ki egy fiktív, hiánypótló biotechnológiai díj terve, valamint a Magyar Nemzeti Galéria megújult arculata is. Anda Emília a galaxisok születéséből nyert inspirációt, és egy olyan, a magyar kultúra jegyeit árnyaltan magán viselő ruhakollekciót alkotott, amelyhez ma már több divatváros exkluzív üzletében is hozzá lehet jutni.
A Design Management Díj felhívás 2009 óta évről évre azokat a vállalkozásokat szólítja meg, akik a design eszközeivel eredményesen élnek. Idén a FRUIT OF CARE Nonprofit Kft., egy olyan mikróvállalkozás kapta meg az elismerést, ahol a design egyben terméktervezési és társadalmi szemléletformálási funkciót is betölt. Az üzleti modelljük lényege, hogy a fogyatékkal élők designerek által tervezett kézműves ajándéktárgyakat állítanak elő.