Hosszú ideje napirenden lévő probléma hogy a Budapest belső kerületeiben éjszaka szórakozók hangoskodásukkal zavarják a környéken lakók nyugalmát. Annak érdekében, hogy megteremthető legyen a nyugodt pihenés és a pezsgő belvárosi élet közötti egyensúly, a Dreher Sörgyárak 2011-ben életre hívta hosszútávú szemléletformáló kampányát, a Csendkirályt, melyben a belső kerületek (V., VI., VII., VIII., IX., XI.) önkormányzataival és a vendéglátóhelyekkel közösen próbálják megtalálni a kulturált együttélés legjobb feltételeit.
Az éjszakai szórakozás okozta zajproblémákkal kapcsolatos attitűdök, vélemények felmérésére – az érintett kerületek lakóinak bevonásával – 2012 nyarán kutatás indult, melyet ősszel megismételtek, hogy pontos képet kaphassanak az érintettek véleményének változásairól illetve a kampány eredményeiről. A kutatás módszertanát, az adatfelvételt szakértőként véleményezte és szakmailag felügyelte, továbbá az elemzést végezte: Márványkövi Ferenc, az Eötvös Lóránt Tudomány Egyetem Drogtanulmányok Kutatóközpont kutatási munkatársa és a Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Intézet külső kutatási szakértője.
A lakókat a higiéniai és esztétikai jellegű problémák zavarják elsősorban
Mindkét kutatás válaszait figyelembe véve a kerületi lakosok többsége számára a helyi problémák közül – spontán említések alapján – az első helyeken higiéniai, esztétikai jellegű, illetve infrastrukturális gondok szerepeltek; a hangoskodással, szórakozással járó problémák kevésbé voltak jellemzőek válaszaikban. A nyár folyamán a két nagy, belvárosi szórakozó negyedben, a VI. és a VII. kerületben is csak az átlagot kissé meghaladó mértékben jelentett problémát a zaj a megkérdezettek szerint, ami mögött részben az állhat, hogy a kerületi romkocsmák az utóbbi időben sokat tettek a zaj mérséklése érdekében. Az őszi felmérés során ugyanakkor összességében valamivel nagyobb – de még mindig csak közepes mértékű – problémának látták a helyi lakosok az éjszakai élettel járó zajt – különösen igaz volt ez a VII. és VIII. kerületre. Ennek feltételezett oka lehet, hogy a 2012. április 1-jétől hatályba lépő dohányzástilalmi törvény hatására többen és hosszabb ideig tartózkodnak az esti és éjszakai órákban az utcán, ami az amúgy kicsit zajosabb nyáron kevésbé tűnik fel a lakosoknak, mint a csendesebb őszi, kora téli időszakban.
A megkérdezettek alapvetően úgy vélekednek, hogy a helyi lakosság és a szórakozni vágyók jól megférnek egymással. E tekintetben nincs jelentős eltérés a kerületek között. A belső kerületi lakosok a kutatások alapján nem gondolják, hogy a szórakozással járó esetleges zajproblémára a szórakozók kitiltásában rejlene a megoldás.
A szórakozók kitiltása anyagi kárt okoz a kerületnek
A válaszadók tisztában vannak azzal is, hogy a szórakozók kiterelése a kerületekből – a bevétel kiesés miatt – anyagi kárt is okozna az önkormányzatoknak. Ennek fontosságát a nyár folyamán még közel azonos mértékben ítélték meg a különböző kerületek lakói, ám az őszi felméréskor a belvárosi kerületek válaszadói – a klasszikus mulatónegyedekben élők – a korábbiakhoz képest tudatosabban és határozottabban képviselték ezt az állítást, mint a külsőbb kerületekben élők. A tekintetben viszont továbbra is egyformán derűlátóak többségében a helyi lakosok, és meggyőződésük, hogy a kulturált éjszakai szórakozás megoldható.
A probléma megoldása közös felelősség
A nyár folyamán a válaszolók még leginkább a vendéglátósokra hárították a felelősséget a zajprobléma megoldását illetően, az önkormányzatokat, a rendőrséget és a szórakozókat csak másodsorban említették. Az őszi kutatás során azonban a válaszolók már úgy ítélték meg, elsősorban a szórakozóknak kéne tenniük a megoldásért. A véleményváltozásban a Csendkirály kampány szervezői szerint munkájuknak is szerepe lehet, mivel felhívta a figyelmet a vendéglátósok és az önkormányzatok által tett erőfeszítésekre. Továbbá a szórakozók mellett továbbra is magas értéket kaptak a vendéglátósok, az önkormányzat és a hatóságok, vagyis látható, a probléma megoldása közös felelősség, az érintettek együtt tudnak jó megoldást találni.
Kihez fordulhatnak panaszaikkal a lakosok?
Nem változott a véleménye a válaszadóknak a tekintetben viszont, hogy azok a panaszosok, akiknek problémát okoz mások esti, éjszakai szórakozása elsősorban a rendőrséghez, illetve az önkormányzathoz fordulhatnak. E téren fejlődési lehetőséget jelenthet, ha a lakosok panaszaikkal közvetlenül a vendéglátósokhoz fordulnak, hogy közösen keressenek megoldást a helyi problémákra – így egyrészt tehermentesíthetik az önkormányzatokat, valamint vélhetően a hivatali útnál gyorsabban találnak rá a az adott probléma megoldására.