Ilyennek kéne lennie a jövő boltjának

Még legalább hároméves válságra, az internetes áruházak további térhódítására és a fogyasztás újabb csökkenésére rendezkednek be a magyar üzletek - hangzott el a háromszáz vezető részvételével Siófokon megrendezett Laurel Retail 2011 kereskedelemszakmai konferencián. 

A boltokban és az újságárusoknál, de mobilon is befizethetjük a csekkeket, elterjednek az önkiszolgáló kasszák és a jegyárusító kioszkok. Nagy a küzdelem a mobil és az online technológiák elterjesztéséért, a vásárlók boltba csábításáért, a magyar áruk minőségének javításáért és az állam jóindulatának visszaszerzéséért is.


Kép:sxc

Az emberek azt gondolták, a virtuális közösségek, az okostelefonok megjelenése jó szórakozás lesz, de ez kőkemény hatással van a boltokra és a kereskedelemre - összegezte bevezető előadásában a Laurel tulajdonos ügyvezetője. Bessenyei István kiemelte, a változásokra változtatással reagálnak a kereskedők, már készülnek az első felhő alapú szoftverek is az ágazat számára, s csak a Laurelnél évente százezer szoftverfejlesztői órát fordítanak az új megoldások kidolgozására. (Az ACCA felmérése szerint a kkv-k alulinformáltak és bizalmatlanok a digitális újításokkal szemben.)

A kőboltoknak digitálisan kell fejlődnie
A Laurel Holding stratégiai vezetője, Juhász Attila arra figyelmeztetett, a hagyományos üzleteknek, szakzsargonban kőboltoknak, digitálisan fejlődniük kell, mert a vásárlók harmada már online választja ki a termékeket, mobilinterneten rendel és megosztja tapasztalatait másokkal. A konferencia résztvevői több nemzetközi példát tekintettek át, például az Auchan franciaországi Chronodrive áruházát; a dél-koreai Tesco kétdimenziós QR-kód kioszkjait; a spanyol Ikea okostelefonokon futó kiterjesztett valóság programját; az angliai divatboltok varázstükrét, amellyel átöltözés nélkül felpróbálhatók a ruhadarabok.
A PanMedia vezetője, Bognár Tamás úgy fogalmazott, a jövő fogyasztója a digitális szóval lesz jellemezhető, felmérésük szerint a 18-49 éves korosztály 63 százaléka már ma okostelefont választana. A mobilinternet továbbra is dinamikusan nő, az Ericsson legfrissebb elemzése szerint a mai 900 millióról hat éven belül ötmilliárdra nő a szélessávú mobilelőfizetések száma. A SuperShop ügyvezetője, Hovanyecz Norbert ehhez hozzátette, a törzsvásárlói kártyával évente 160 millió vevőkontaktus keletkezik, amelyek alapján a vásárlói szokásokhoz igazodhatnak a promóciók. A Tesco részéről Méth András, bevételfejlesztési csoportvezető pedig kifejtette, sokkal eredményesebb lenne a digitális kommunikációra helyezni a súlyt a kontraproduktív print szórólapok helyett.
Az eladóhelyeken is szükséges a mobilmarketing fejlesztése, mert a legtöbb vásárlói döntés még mindig az üzletben dől el – érvelt Antal Tamás, a Mood Média régióvezetője, míg Müller Pál, a Kraft Foods médiamenedzsere azt hangsúlyozta, a vásárlókban csak márkahűséget lehet kialakítani, amelyekhez a digitális kütyükön futó tartalmaknak is igazodniuk kell majd. A Sanoma vezérigazgatója, Szabó György szerint Magyarország a vásárlóerő hiánya miatt a mobilinternet, az okostelefonok és a táblagépek terjedésében is lemaradásban van a világtól, de a legnagyobb bajnak azt nevezte, hogy a reklámkommunikációban alulképzettek mind a hazai cégek ügyvezetői, mind a marketingesei, marad a középszerűség, ami sajnos az országot általánosan jellemzi – fogalmazott.

A magyar gazdaság gyászjelentése

Előadásomhoz gyászjelentést kellene kivetíteni, de legalább is rosszul van a halott - kezdte előadását a magyar makrogazdaságról Dr. Kupa Mihály, volt pénzügyminiszter. A közgazdász a hazai és a nemzetközi gazdasági kilátások konkrét adataival alátámasztva leszögezte, a fogyasztás mind a háztartásokban, mind az üzleti életben, mind a közigazgatás szintjén tovább zuhan majd a jövő években. (Az EU szerint stagnál majd a GDP.)

A HVG TOP 500-as listáján szereplő kiskereskedelmi vállalatok árbevétele 2007-2010 között messze az infláció alatt növekedett, a 2007-es plusz kétszázalékos nettó árbevétel arányos eredmény pedig 2010-re mínusz kétszázalékos veszteségbe fordult - tette hozzá Juhász Attila, a Laurel Holding stratégiai vezetője. Murányi László, a Co-op Hungary vezérigazgatója, és Feiner Péter a Spar ügyvezetője szerint a fogyasztáscsökkenés tényszerű állapot, a válság állandó életkörülmény immár, legalább három évig jelentős változás nem lesz. Ezért minden üzlettulajdonosnak ehhez kell igazítania üzletpolitikáját.

Dolmányos Gábor, a Tesco operációs igazgatója elmondta, a multiláncnál a kezdeti terjeszkedés drasztikusan visszaesett és felújításokra sem lehet számítani, legfeljebb kisebb üzletekben gondolkodhatnak. Véleménye szerint ma egy kereskedőnek csak a hatékonyságon lehet javítania, csak így lehet a termékek árat csökkentenie, ami alapvető vásárlói igény most.

Újraindul az állam és a kereskedők párbeszéde?

A hazai kereskedelmi szektor vállalkozóit, a magyar és a nemzetközi üzletláncok vezetőit, a beszállítókat, az érdekképviseleteket és az állami oldalt sikerült egy asztalhoz ültetni a konferencián. A kereskedőket az ágazati különadó, a chipsadó, a 27 százalékos áfa, a diesel üzemanyag illetékének emelése, a plázastop, mind sújtja, de egyébként is recesszió van - sorolta a bajokat Krisán László, a KA-VOSZ Zrt. vezérigazgatója. Felhívta a figyelmet arra, a szektorban a dolgozók nagy részét valós minimálbéren foglalkoztatják, ennek kompenzáció nélküli emelése megöli a piaci szereplőket. Sürgette a feketekereskedelem elleni fellépést, ezen kívül a magyar mezőgazdaság és feldolgozóipar mellett érvelt, holott az ma nem képes versenyképes áron, folyamatos minőségben és kiszolgálásban teljesíteni az igényeket.

Vámos György, a VOSZ főtitkára szerint a politikusok nem szeretik a kereskedőket, a párbeszéd sokszor egyirányú. Számos kritika mellett azért bizodalmát fejezte ki aziránt, hogy a most közös tervezés alatt álló kereskedelempolitikai koncepció a párbeszéd újraindulását jelentheti.

Ki mit tesz a válság ellen?

A kereskedelmi láncok, valamint a hazai és külföldi technológiai fejlesztők különböző példákat mutattak be arról, ki hogyan igyekszik felvenni a versenyt a válsággal szemben. Országh Örs, a Magyar Telekom innovációs szakértője a mobilfizetést és a mobil csekkbefizetést mutatta be, szerinte néhány év alatt a mobiltelefon veszi át az összes plasztikkártya helyét, beleértve a bankkártyától a törzsvásárlói kuponokon át a belépőjegyekig. Sok mindent mobillal fizetünk majd, a hotelszobát, a mozijegyet és minden más szolgáltatást.

Nagy Sándor, a G-Roby Netshop Kft. ügyvezetője szerint az internetes áruforgalom tovább nő, jönnek a német mintájú internetes plázák, a közösségi vásárlások lecsengenek és a magas magyar adórendszer kikerülése érdekében külföldre telepített webshopok jelennek majd meg.

Jelentős bérköltség-megtakarítást értek el hat hónap alatt a hazai Tesco 11 hiper- és szupermarketjében bevezetett önkiszolgáló kasszákkal - mondta el a multilánc operációs igazgatója. Dolmányos Gábor hangsúlyozta, a vásárlók 25 százaléka ezt használja, 15 százalékkal kevesebb a lopás, mint a hagyományos kasszák esetében és gyorsabb a kiszolgálás.

Véleményvezér

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz 

A pénzelosztás mintha részrehajló lenne, nem kicsit.
Már Bulgária is faképnél hagyott minket

Már Bulgária is faképnél hagyott minket 

Dobhatják a levát a bolgárok.
Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo