Boom a bababizniszben

Babaételekből valamint babaápolási cikkekből nálunk is egyre többet adnak el a kiskereskedelemben, és a kereslet bővülése beleillik a kedvező nemzetközi trendekbe. Hazánkban a babaételek bolti forgalma 12 százalékkal nőtt értékben legutóbb december-július között, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva. Pelenkánál és baba-törlőkendőnél szintén növekedést regisztrált mind értéket, mind mennyiséget tekintve a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe az idei első félévben, a tavalyi első hat hónaphoz képest.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Pixabay

A Nielsen úgy becsüli, hogy babaételből és tápszerből közel 30 milliárd USA dollárért értékesít a világ kiskereskedelme 2015-ben. A pelenka világpiaca pedig várhatóan meghaladja a 29 milliárd dollárt. Ez óriási lehetőségeket kínál gyártóknak és kereskedőknek egyaránt.

Hazánkban kétszámjegyű növekedés

Magyarországon a babaételek éves piaca mintegy 10 milliárd forint. Ebből csaknem 60 százalékkal részesednek a nedves babaételek. Bolti forgalmuk érték szempontjából 11, mennyiséget tekintve 10 százalékkal emelkedett 2014. december-2015. július között, az előző hasonló periódushoz képest. A mintegy 40 százalékot képviselő száraz babaételek növekedésének mértéke pedig értékben 14, illetve mennyiségben 11 százalék.

Ha a pelenkát nézzük, évi kerekítve 18 milliárd forintos piacával harmadik legnagyobb a Nielsen által mért hetven háztartási vegyi áru és kozmetikum forgalom szerinti rangsorában. Csak a mosószer és a toalett papír előzi meg. A pelenka forgalma idén az első félév során értékben 3, mennyiségben pedig 1 százalékkal nőtt, tavaly január-júniushoz viszonyítva. Baba-törlőkendőnél a hazai éves piac mintegy 5 milliárd forint. Bővült a bolti forgalom értékben is, mennyiségben is 9 százalékkal, a tavalyi első félévről az ideire. Így a babaételek és babaápolási termékek éves piaca együtt mintegy 33 milliárd forintos volument ért el, a legutóbbi adatok szerint.

Márkák és árak ádáz versenye

Bár a termékcsoport kiskereskedelmét globálisan kedvező trendek jellemzik, a piaci szereplők  kénytelenek szembenézni néhány kihívással. Földünkön ugyanis 45 százalékkal csökkent a születések száma 1961 és 2013 között, a Világbank szerint. Ráadásul ádáz verseny folyik a babatermékek piacán számos gyártói és kereskedelmi márkás termék között, amelyek különböző árakkal küzdenek az édesanyák figyelméért. Azonkívül a babáknak való árucikkekre fordítható vásárlóerő viszonylag kicsi.

„A nehézségek ellenére jókora lehetőségeket kínál a babaápolási termékek piaca” – hangsúlyozza Liz Buchanan. – „A fogyasztók mélyen érintettek ezekben a kategóriákban, és nagyon odafigyelnek azokra a termékekre, amelyeket gyermekeik számára vásárolnak. Ahhoz pedig, hogy valaki versenyelőnyt szerezzen ebben a néhány nagy márka által dominált termékkörben, feltétlenül fontos tudni, minek alapján döntenek a fogyasztók egy-egy árucikk mellett”.

A kánikula felpörgette a kiskereskedelmet
Több mint 1000 milliárd forint forgalmat ért el az élelmiszerek kiskereskedelme 2014. december-2015. július között a Nielsen által mért kilencven termék kategóriából; 4 százalékkal többet, mint az előző évi hasonló időszak során. Mennyiséget tekintve 3 százalékkal emelkedett a bolti eladás.
Fő a tápérték és a biztonság

Világszerte a megkérdezettek átlag több mint egyharmada a jó tápértéket (37%), és a biztonságos hozzávalókat valamint feldolgozást (36%) tartja legfontosabb tényezőnek, amikor eldönti, hogy melyik babaételt vegye meg. Aztán a második vagy harmadik legfontosabb szempontra vonatkozó kérdésnél a márka iránti bizalmat nevezték meg legtöbben, a válaszadók 39 százaléka. A bio és a természetes alapanyagok szintén lényeges szerepet játszanak a vásárlási döntés során, különösen Európában és Ázsia/Óceániában, egyaránt 31 százalékos említéssel.

Egészséges, természetes – főleg kisgyermekeknek

„Általában a fogyasztók egyre inkább odafigyelnek az egészségre, és a természetes, minimális mértékben feldolgozott élelmiszereket keresik, ami persze fokozottan érvényesül, ha kisgyermekeikről van szó” – mutat rá Liz Buchanan, a Nielsen globális professzionális szolgáltatásainak igazgatója. – „Mind több szülő keres olyan élelmiszert, amely egészséges életre készíti fel a gyerekeit. Akkor is, ha többet kell érte fizetni. Arra számítunk, hogy ez a fogyasztói szegmens tovább növekszik, ha több szülő engedheti meg magának a drágább termékeket a fejlett országokban; amelyekben ugyan csökken a születések száma és a babáknak való árucikkek piaca telített, ezért növekedés főleg innovációktól és prémium termékektől várható. Fejlődő piacokon is fontosak lesznek az újdonságok, de inkább a nagyobb kereslet válik a növekedés igazi motorjává”.

Egye élesebb a harc a digitális vásárlókért
2015 első félévében 16 százalékkal bővült az online kiskereskedelmi piac – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös felméréséből. A webáruházak között egyre élesebb a verseny a vásárlókért, így minden online marketingeszközt bevetnek. A vasárnapi zárvatartás jól jött a webshopoknak.
Ma a babaételek világpiacán a forgalom 49 százalékát Ázsiában/Óceániában bonyolítják le, 27 százalék jut Európára, további 19 pedig Észak-Amerikára. De mindegyik régiónál gyorsabban növekszik Latin-Amerika és Afrika/Közel-Kelet. Sok fejlődő országban gyors városiasodás, növekvő középosztály és munkavállaló nők emelkedő aránya bátorítja az embereket arra, hogy kényelem-orientált életstílusra váltsanak. Ez pedig növeli az igényt az előre elkészített babaételek iránt.

Online vásárlási trendek

Babáknak való árucikkeket a fogyasztók világszerte inkább vesznek hagyományos boltokban, mint online. Ez azonban változik, ahogy egyre többen fordulnak az online felé általános vásárlási szándékaikkal. Versenyképesek az e-kereskedők áraikkal és a kényelmet illetően is. Hiszen felépítendő infrastruktúrába kevés tőkét kell fektetniük, és esetenként az ellátási lánc egyes elemeit is kihagyhatják. Azonkívül vonzó megoldást kínálnak nagyon elfoglalt szülők számára, akik kényelmesen vásárolhatnak amikor és ahol akarnak, az árut pedig gyakran díjtalanul odaszállítják nekik lakásuk bejárati ajtajához.

Milyen babáknak való termékeket vesznek a fogyasztók online? Globálisan a válaszadók legnagyobb része játékot (38%) és ruházati cikket (34%) nevez meg. Huszonhárom százalék mondja, hogy vásárolt már online pelenkát, tizenhét százalék pedig babaételt.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo