Azt sem tudjuk mit veszünk

Még a patikai vásárlók körében sem egyértelmű a gyógyszer fogalma, nagy a tudatlanság az egészségügyi termékek vásárlóinak körében.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Sokszor azt sem tudjuk mit vásárolunk - Kép: Pixabay

A vény nélkül kapható gyógyszerek (OTC) hipermarketben vagy drogériában történő vásárlásának lehetőségével csak kevesen élnek, de nagy a tudatlanság a lakosság körében azzal kapcsolatban is, mi minősül egyáltalán gyógyszernek – többek között ezeket állapította meg a Szinapszis Kft. egy friss kutatásából, amelyet a cég a WEBBeteg.hu egészségportál megbízásából készített.

A közel 1.000 fős felmérésben jellemzően a „tipikus gyógyszer-beszerzők”, döntően legalább középkorú hölgyek kerültek megkérdezésre. A résztvevők 17%-a havonta többször, 30%-a pedig havonta legalább egyszer vásárol vény nélkül kapható gyógyszert.

A válaszadók közel 90%-a említette, hogy OTC-t kizárólag gyógyszertárban vesz, és az összes ilyen típusú beszerzésének mindössze alig pár százalékát bonyolítja hipermarketben, drogériában vagy egyéb helyen. Azok, akik havonta egyébként is gyakrabban vásárolnak ilyen termékeket, aktívabbak a patikán túli vásárlásban is, esetükben ugyanis 20% körül alakul ezen beszerzések aránya, míg a ritkábban vásárlók 9%-áról mondható el ugyanez.

A kutatás rámutat: a kizárólag patikában vásárlók hipermarketben történő gyógyszervásárlásának legfőbb gátját a felkészült szakszemélyzet hiánya (37%) jelenti, míg sokan (34%) egyszerűen a receptköteles gyógyszerek kiváltásával együtt bonyolítják az OTC termékek beszerzését is. (Érdekesség, hogy míg a nők és a fiatalabbak döntően a szakszemélyzet hiányát jelölték meg indokként, a férfiak, valamint az idősebb krónikus betegek inkább a praktikussági okot említették.)

Az állam is beszáll a patikabizniszbe
Ha a gyógyszerészek nem élnek a lehetőséggel, akkor az államé lehet a patikatulajdon elővásárlási joga. A kormány hitelkonstrukciót is kidolgozott a gyógyszerészeknek, hogy többségi tulajdont szerezzenek a patikákban.
A patikán kívül vásárolt, konkrétan megnevezett gyógyszer-márkanevek között a válaszadók számos olyat említettek, amelyek nem gyógyszer kategóriába esnek vagy kizárólag gyógyszertárból szerezhetők be. Mindezek alapján kijelenthető, hogy a patikán túli vásárlási szokások fenti módszerrel történő vizsgálata becslésnek tekinthető, és inkább a patikai beszerzők attitűdjét tükrözik. Másik oldalról az eredmények arra is rámutatnak, hogy a gyógyszer fogalma körül zavarok vannak a lakosság fejében.

A hibás említések kiszűrése után megállapítható, hogy az összes vény nélküli gyógyszerköltés legfeljebb 2%-a bonyolódik patikán kívüli helyeken.

Véleményvezér

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.
Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között

Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között 

A közélet újabb mélypontjához értünk, persze keresztény szellemben.
Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem?

Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem? 

A pedofília terjedése új kérdéseket vet fel.
Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában

Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában 

Csehországban nemrégiben orosz ügynökök próbálták meg hatástalanítani vasúti jelzőrendszereket.
Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben

Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben 

Ismétlés a tudás anyja, vagy csak köznevetséget okozott a feledékenység.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo