Azt sem tudjuk mit veszünk

Még a patikai vásárlók körében sem egyértelmű a gyógyszer fogalma, nagy a tudatlanság az egészségügyi termékek vásárlóinak körében.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sokszor azt sem tudjuk mit vásárolunk - Kép: Pixabay

A vény nélkül kapható gyógyszerek (OTC) hipermarketben vagy drogériában történő vásárlásának lehetőségével csak kevesen élnek, de nagy a tudatlanság a lakosság körében azzal kapcsolatban is, mi minősül egyáltalán gyógyszernek – többek között ezeket állapította meg a Szinapszis Kft. egy friss kutatásából, amelyet a cég a WEBBeteg.hu egészségportál megbízásából készített.

A közel 1.000 fős felmérésben jellemzően a „tipikus gyógyszer-beszerzők”, döntően legalább középkorú hölgyek kerültek megkérdezésre. A résztvevők 17%-a havonta többször, 30%-a pedig havonta legalább egyszer vásárol vény nélkül kapható gyógyszert.

A válaszadók közel 90%-a említette, hogy OTC-t kizárólag gyógyszertárban vesz, és az összes ilyen típusú beszerzésének mindössze alig pár százalékát bonyolítja hipermarketben, drogériában vagy egyéb helyen. Azok, akik havonta egyébként is gyakrabban vásárolnak ilyen termékeket, aktívabbak a patikán túli vásárlásban is, esetükben ugyanis 20% körül alakul ezen beszerzések aránya, míg a ritkábban vásárlók 9%-áról mondható el ugyanez.

A kutatás rámutat: a kizárólag patikában vásárlók hipermarketben történő gyógyszervásárlásának legfőbb gátját a felkészült szakszemélyzet hiánya (37%) jelenti, míg sokan (34%) egyszerűen a receptköteles gyógyszerek kiváltásával együtt bonyolítják az OTC termékek beszerzését is. (Érdekesség, hogy míg a nők és a fiatalabbak döntően a szakszemélyzet hiányát jelölték meg indokként, a férfiak, valamint az idősebb krónikus betegek inkább a praktikussági okot említették.)

Az állam is beszáll a patikabizniszbe
Ha a gyógyszerészek nem élnek a lehetőséggel, akkor az államé lehet a patikatulajdon elővásárlási joga. A kormány hitelkonstrukciót is kidolgozott a gyógyszerészeknek, hogy többségi tulajdont szerezzenek a patikákban.
A patikán kívül vásárolt, konkrétan megnevezett gyógyszer-márkanevek között a válaszadók számos olyat említettek, amelyek nem gyógyszer kategóriába esnek vagy kizárólag gyógyszertárból szerezhetők be. Mindezek alapján kijelenthető, hogy a patikán túli vásárlási szokások fenti módszerrel történő vizsgálata becslésnek tekinthető, és inkább a patikai beszerzők attitűdjét tükrözik. Másik oldalról az eredmények arra is rámutatnak, hogy a gyógyszer fogalma körül zavarok vannak a lakosság fejében.

A hibás említések kiszűrése után megállapítható, hogy az összes vény nélküli gyógyszerköltés legfeljebb 2%-a bonyolódik patikán kívüli helyeken.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo