A különadók nehéz helyzetbe hozták az üdítőgyártókat

Tíz százalékkal esett vissza tavaly a magyarországi üdítőital- és gyümölcsléfogyasztás - közölte a Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetsége, amely szerint ezzel 2012-ben is folytatódott az alkoholmentes italgyártó ágazat mélyrepülése.

Nem fogynak a gyümölcslevek - kép: SXC

A szövetség hangsúlyozza, hogy az éves szinten 170 milliárd forint termelési értéket előállító, közvetve és közvetlenül több tízezer embernek munkát adó hazai gyártók 2011-ben és 2012-ben mintegy 700 embert kényszerültek elbocsátani a kisebb forgalom, az alapanyagköltségek emelkedése és a növekvő adóterhek miatt. Az elbocsátások várhatóan 2013-ban is folytatódnak. A szövetség adatai szerint szénsavas üdítőitalokból tavaly 54,6 litert fogyasztott évente egy-egy ember, ez az érték 2011-ben még csaknem 57 liter volt. Gyümölcsléből is keveset fogyasztottak a magyarok: tavaly 20,4 liter fejenként, míg az azt megelőző évben 23,7 liter volt a fogyasztás.

Az alkoholmentes italok hazai piaca - az ásványvizek kivételével - évek óta zsugorodik; a kedvezőtlen folyamat 2008-tól drasztikusan felgyorsult. "A magyar élelmiszeripar egyik legfiatalabb és korábban lendületesen növekvő ágazata a csökkenő kereslet és az emelkedő költségek miatt 2004 és 2011 között összességében 11 milliárd forintos veszteséget halmozott fel" - emelik ki a gyártók.

Az élelmiszeripart általában sújtó tehernövekedés - növekvő energia és üzemanyagárak, az alapanyagok drágulása - mellett jelentősen megugrottak az alkoholmentes italágazatot különösen érintő adók, illetve egyéb jogcímen kivetett új közterhek is, így a környezetvédelmi termékdíj, a népegészségügyi termékadó, vagy az élelmiszerlánc-felügyeleti díj - olvasható a közleményben. A szövetség kiemeli, hogy a környezetvédelmi termékdíj, a népegészségügyi termékadó és az áfa-elvonások csaknem 30 százalékkal nőttek tavaly, egyetlen év alatt.

A költségek növekedését a gyártók a csökkenő kereslet mellett nem tudják érvényesíteni a fogyasztói árakban, az ágazat termékeinek árindexe ezért csaknem egy évtizede elmarad az infláció és a költségszint növekedése miatt indokolt mértéktől. A fogyasztói árak átlagosan mindössze 10-30 százalékkal emelkedtek 2005-óta.

Mindezek következtében a Magyarországon gyártott termékek komoly versenyhátrányt kénytelenek elszenvedni a külföldről érkező import termékekkel szemben, a cégek az exportot erősítő beruházások helyett így a túlélésért küzdenek. Az alkoholmentes italok értékesítésének visszaesése közvetlenül érinti az ágazat agrárbeszállítóit és a kereskedelmet is, ami halmozódó veszteségeket jelent a magyar gazdaság számára - hívják fel a figyelmet a gyártók. A szövetség reméli, hogy a magyar államháztartás egyensúlyi helyzetének javulása idővel lehetőséget teremt az élelmiszeripari különadók fokozatos csökkentésére.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo