Az országgyűlés tavalyi döntése alapján 2010-től az adómentes természetbeni és pénzbeni juttatások köre - az otthoni internetelőfizetés és a kockázati életbiztosítás kivételével - megszűnt. Ezzel párhuzamosan kétszintű adókulcsot vezettek be: a kedvezményes, 25 százalékos adóval terhelt csoportba tartozik többek között az üdülési csekk, a melegétel utalvány, illetve a helyi közlekedési bérlet, míg a hidegétkeztetési utalvány, az ajándékutalvány, valamint a kultúrautalvány után már 54 százalékos adót kell fizetni. „A törvény elfogadásakor sokan temetni kezdték a cafeteriát, ám a számítások alapján a munkáltatók számára továbbra is költségmegtakarítást jelent a bérjellegű juttatásokhoz képest. Az általunk végzett felmérés is erről tanúskodik, hiszen a vizsgált körben 2009-ről 2010-re mintegy 14,5 százalékkal nőtt az átlagos cafeteriakeret" - mondta Novák Éva, a NEXON cafeteria-szakértője.
A NEXON 2007-ben vezette be nexCAFÉ néven teljes körű cafeteriamegoldását, amelyhez igény szerint egy webes felületet is biztosít. Mivel itt a dolgozó a választás során folyamatosan látja a rendelkezésére álló összeget és a fennmaradó maradványértéket, így az online rendszer segít a keret jobb kihasználásában. A webes felület azon ügyfelek számára is elérhető, akik kiszervezés keretében a NEXON-ra bízzák a béren kívüli juttatások adminisztrációját. „Az outsourcing üzletágunk adatai alapján, egy 20 ezer fős mintát alapul véve vizsgáltuk meg, hogy 2009/2010 viszonylatában - a bruttó értéknövekedésen túl - hogyan hatottak a jogszabályváltozások a cafeteriaelemek konkrét megoszlására. Az adóterhek mértéke ugyanis a juttatások értékét a munkavállalói oldalon is befolyásolhatja" - mondta Novák Éva.
Hidegétel, kultúra- és ajándékutalvány a vesztes
Ahogyan az várható volt, a cafeteriaelemek legnagyobb vesztesei közé az 54 százalékos adóval terhelt elemek lettek. Ennek megfelelően a NEXON 20 ezer fős mintájában a hidegétel, a kultúra-, illetve az ajándékutalvány esetén volt a legnagyobb csökkenés. „Ha a teljes keretet a választott cafeteriaelemek szerint vizsgáljuk, akkor a három legnagyobb arányban választott elem a melegétel utalvány, az egészségpénztári befizetés, illetve az üdülési csekk volt. Ez a három cafeteriaelem egyébként 2009-hez viszonyítva is népszerűbb lett a dolgozók körében" - tette hozzá Novák Éva.
A szakember tapasztalatai szerint a munkáltató és munkavállaló számára is kedvező cafeteria-rendszert sok esetben azért nem alkalmazzák, mert informatikai támogatás nélkül olyan mértékű adminisztrációt ró a cégre, amivel nem tud megbirkózni.
A NEXON ezért biztosít átfogó megoldást és szakmai támogatást a cafeteria-rendszerek megtervezéséhez és üzemeltetéséhez. A nexCAFÉ szoftver ráadásul felhő alapú, hosztingolt szolgáltatásként is elérhető. Ennek keretében a felhasználók havidíjas rendszerben, interneten keresztül férhetnek hozzá a cafeteria-rendszerhez, amely kifejezetten az alacsonyabb költségvetésű vállalatok számára előnyös. A cég webes felületén pedig a dolgozók egyéni igényeiknek megfelelően választhatnak a juttatásokból.
„Mi 2009-ben vezettük be a nexCAFÉ cafeteria-rendszert, mert bővíteni szerettük volna a béren kívüli juttatások körét, ugyanakkor nem akartuk, hogy ez jelentős adminisztrációs terhet jelentsen. Dolgozóink rendkívül elégedettek voltak, hiszen mindenkinél nagyobb összeg realizálódott egy olyan évben, amikor a gazdasági viszonyok miatt be kellett fagyasztani a béreket" - mondta Barta Szilvia, az ACNielsen piackutató vállalat HR menedzsere.