Melegétel, egészségpénztári hozzájárulás lett idén a sláger

A tavalyi évhez képest 2010-ben közel 15 százalékkal nőtt a cafeteria keretében adott juttatások bruttó értéke, ugyanakkor a jogszabály-módosítások hatására átrendeződött az igénybe vett elemek egymáshoz viszonyított aránya - többek közt ez derült ki a NEXON legfrissebb, 20 ezer fő idei nyilatkozatán alapuló cafeteriafelméréséből.

Az országgyűlés tavalyi döntése alapján 2010-től az adómentes természetbeni és pénzbeni juttatások köre - az otthoni internetelőfizetés és a kockázati életbiztosítás kivételével - megszűnt. Ezzel párhuzamosan kétszintű adókulcsot vezettek be: a kedvezményes, 25 százalékos adóval terhelt csoportba tartozik többek között az üdülési csekk, a melegétel utalvány, illetve a helyi közlekedési bérlet, míg a hidegétkeztetési utalvány, az ajándékutalvány, valamint a kultúrautalvány után már 54 százalékos adót kell fizetni. „A törvény elfogadásakor sokan temetni kezdték a cafeteriát, ám a számítások alapján a munkáltatók számára továbbra is költségmegtakarítást jelent a bérjellegű juttatásokhoz képest. Az általunk végzett felmérés is erről tanúskodik, hiszen a vizsgált körben 2009-ről 2010-re mintegy 14,5 százalékkal nőtt az átlagos cafeteriakeret" - mondta Novák Éva, a NEXON cafeteria-szakértője.

A NEXON 2007-ben vezette be nexCAFÉ néven teljes körű cafeteriamegoldását, amelyhez igény szerint egy webes felületet is biztosít. Mivel itt a dolgozó a választás során folyamatosan látja a rendelkezésére álló összeget és a fennmaradó maradványértéket, így az online rendszer segít a keret jobb kihasználásában. A webes felület azon ügyfelek számára is elérhető, akik kiszervezés keretében a NEXON-ra bízzák a béren kívüli juttatások adminisztrációját. „Az outsourcing üzletágunk adatai alapján, egy 20 ezer fős mintát alapul véve vizsgáltuk meg, hogy 2009/2010 viszonylatában - a bruttó értéknövekedésen túl - hogyan hatottak a jogszabályváltozások a cafeteriaelemek konkrét megoszlására. Az adóterhek mértéke ugyanis a juttatások értékét a munkavállalói oldalon is befolyásolhatja" - mondta Novák Éva.

Hidegétel, kultúra- és ajándékutalvány a vesztes

Ahogyan az várható volt, a cafeteriaelemek legnagyobb vesztesei közé az 54 százalékos adóval terhelt elemek lettek. Ennek megfelelően a NEXON 20 ezer fős mintájában a hidegétel, a kultúra-, illetve az ajándékutalvány esetén volt a legnagyobb csökkenés. „Ha a teljes keretet a választott cafeteriaelemek szerint vizsgáljuk, akkor a három legnagyobb arányban választott elem a melegétel utalvány, az egészségpénztári befizetés, illetve az üdülési csekk volt. Ez a három cafeteriaelem egyébként 2009-hez viszonyítva is népszerűbb lett a dolgozók körében" - tette hozzá Novák Éva.

 

A szakember tapasztalatai szerint a munkáltató és munkavállaló számára is kedvező cafeteria-rendszert sok esetben azért nem alkalmazzák, mert informatikai támogatás nélkül olyan mértékű adminisztrációt ró a cégre, amivel nem tud megbirkózni.

Kutatásháttér
A NEXON 2007 óta a cafateria teljes folyamatát hatékonyan kezelő megoldást is biztosít ügyfelei számára. A nexCAFÉ-t kiszervezés keretében alkal-mazó cégek körében évről évre összesített statisztikákat készít a vállalat. A statisztikai adatok mintegy 20 ezer munkavállaló cafeteria-választása alapján készültek. A statisztikában kis-, közepes- és nagyvállalatok egyaránt részt vettek.

A NEXON ezért biztosít átfogó megoldást és szakmai támogatást a cafeteria-rendszerek megtervezéséhez és üzemeltetéséhez. A nexCAFÉ szoftver ráadásul felhő alapú, hosztingolt szolgáltatásként is elérhető. Ennek keretében a felhasználók havidíjas rendszerben, interneten keresztül férhetnek hozzá a cafeteria-rendszerhez, amely kifejezetten az alacsonyabb költségvetésű vállalatok számára előnyös. A cég webes felületén pedig a dolgozók egyéni igényeiknek megfelelően választhatnak a juttatásokból.

„Mi 2009-ben vezettük be a nexCAFÉ cafeteria-rendszert, mert bővíteni szerettük volna a béren kívüli juttatások körét, ugyanakkor nem akartuk, hogy ez jelentős adminisztrációs terhet jelentsen. Dolgozóink rendkívül elégedettek voltak, hiszen mindenkinél nagyobb összeg realizálódott egy olyan évben, amikor a gazdasági viszonyok miatt be kellett fagyasztani a béreket" - mondta Barta Szilvia, az ACNielsen piackutató vállalat HR menedzsere.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo