Kevesebb bankkártya - tudatosabb tulajdonosok

Jóllehet 2012-ben csökkent a Magyarországon forgalomban lévő betéti kártyák száma a MasterCard nemrég készült kutatása szerint egyértelműen fejlődik a magyar kártyahasználat, nő a fogyasztói tudatosság, és a plasztik egyre fontosabb szerepet játszik a hazai ügyfelek életében.

A felmérés egyik legfontosabb tanulsága, hogy a bankkártyájukat vásárlásra használó, tudatos kártyabirtokosok aránya egy év alatt 35%-ról 40%-ra nőtt, míg a rendszeres ATM-használók (bankjegykiadó automata használók) száma folyamatosan csökkent – mindez egyértelmű jelzés arra, hogy tudatosabban, okosabban használjuk a kártyát.

Jutalékszabályozás visszavetheti a kártyahasználatot
„Bár a magyar kártyabirtokosok jó úton haladnak afelé, hogy felzárkózzanak a nyugat-európai gyakorlathoz, ahol a - legtöbbször díjmentes - kártyás vásárlás dominanciája jellemző, a költséges készpénzfelvételnek viszont jóval kisebb szerep jut, még sokat kell tennünk annak érdekében, hogy a többség a bankkártyát részesítse előnyben, akár napi vásárlásai során. A tervezett bankközi jutalék-szabályozás ugyanakkor jelentősen visszavetheti a kártyahasználati kedvet Magyarországon, hisz a kártyakibocsátó bankok bevételét csökkentve kevesebb eszköz áll majd rendelkezésre a kártyabiztonság, a technológiai innováció, hűségprogramok, illetve egyéb akciók költségeinek fedezésére. Extrém esetben az is előfordulhat, hogy maga a kártyát kibocsátó bank sem gondolja majd úgy, hogy ügyfelei bankkártya használatát ösztönöznie kellene, vagy meg kellene ismertetni a kártyahasználat előnyeivel. Sőt, külföldi példák is azt mutatják, hogy a bankkártyákat kibocsátó bankok arra kényszerülnek, hogy a fogyasztókra hárítsák át költségeik egy részét, ami akár jelentős drágulást is jelenthet a bankkártyák éves díjában és ezáltal talán többen inkább a készpénzt választják fizetőeszközként” – mondta Hemberger András, a kártyatársaság üzleti vezetője.
Színesedő külföldi kártyahasználat

A pozitív folyamatok a külföldi kártyahasználatban is megfigyelhetők: a rendszeres utazók között ma már jóval magasabb azok aránya, akik tudják, bankkártyájukat a magyar határon túl is elfogadják.

A MasterCard felmérése szerint mindemellett egyre sokszínűbb a külföldi kártyahasználat: a megkérdezettek a 2011-ig megszokott egy vagy kettő helyett legalább három bolttípust jelöltek meg, ahol külföldön kártyával szoktak vásárolni. Elsősorban a kis üzletek népszerűsége nőtt (egyre több éttermi, taxi, számlát fizetünk kártyával) és gyakori, hogy a külföldi utazások során is a plasztik használatával váltunk jegyet az ottani tömegközlekedésre.

Egyre több az aktív online kártyahasználó

A legszembetűnőbb fejlődés mégis az internetes fizetés területén figyelhető meg. Itt több mint 10%-kal nőtt azon kártyabirtokosok aránya, akik biztosan tudják, hogy bankkártyájuk az interneten is használható (49%), és jelentős a növekedés az aktív online vásárlók között is. Utóbbiak aránya a 2011-es 26%-ról 2012 végére 36%-ra nőtt. A neten vásárlók harmada fizet kártyával, és bár ez az arány nem változott jelentősen, 2010 óta egyre kevesebben vannak, akik azért nem fizetnek kártyával online vásárláskor, mert szerintük az nem elég biztonságos.

Az internetes vásárlás oroszlánrészét az utazáshoz kapcsolódó költségek teszik ki: első helyen a szállás és repülőjegy kifizetése áll (41%), majd különböző elektronikai cikkek és a könyvek következnek. Az online kereskedelem új trendje, hogy feljövőben van a jegyvásárlás és a kuponos vásárlás, mely utóbbit a válaszadók 20%-a próbálta ki 2012 végéig.

Hódítanak az érintésnélküli plasztikok

Az érintésnélküli kártyák (PayPass) népszerűsége továbbra is rendületlenül nő a kutatás alapján. Ma már a kártyabirtokosok fele tudja pontosan, hogy mi a PayPass, ami jelentős, több mint 20%-os növekedés 2011-hez viszonyítva (jóllehet 2012 végén a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 580 ezer érintésnélküli kártya volt forgalomban, ami a teljes kártyaállomány 6,5%-a).

Példaszerű magyar fejlődés
„A MasterCard több mint egy évtizeddel ezelőtt azt tűzte ki célul, hogy a kibocsátó bankokkal együttműködve hozzájárul a készpénzkímélő, korszerű fizetési módok elterjesztéséhez Magyarországon. Számtalan kibocsátott kártyatermék és használatösztönző kampányt követően jutottunk el ma oda, hogy egy fejlődő, innováció- és kártyabiztonság terén régiós tekintetben is élen járó országban élünk. Ráadásul, mint azt a kutatásunk is bizonyítja, a magyar fogyasztók megszerették a bankkártyájukat és egyre inkább számítanak rá a mindennapokban. A magyar piac fejlődése példaszerű Európában és az iparág nagyon büszke az elért eredményekre, amiket minden típusú külső beavatkozás, szabályozás nélkül értek el.
Fontos megemlíteni, hogy a Magyarországon bankkártyát elfogadó kereskedők száma tavaly 13 ezerrel nőtt, és ez eddig a legjobb évünk volt az elfogadói hálózat fejlesztése és fejlődése tekintetében. Reményeink szerint e töretlen fejlődésnek semmi nem áll az útjába, hiszen egy esetleges külső beavatkozás jelentősen drágíthatja a kártyák éves díját, esetleg magát a bankkártya használatot is, ami nem csak a fogyasztók pénztárcájára, de a piac egészére is kedvezőtlen hatással lehet” – tette hozzá Hemberger András, a MasterCard Europe üzleti vezetője.
A kutatás szerint a PayPass megítélése minden vizsgált szempontból fejlődött. A fogyasztók jóval nagyobb arányban értenek egyet olyan kijelentésekkel, mint pl.: „A PayPass megkönnyíti, gyorsabbá teszi a fizetést” vagy „A PayPass hasonlóan biztonságos, mint egy hagyományos bankkártya”.

Rohamosan terjednek a mobil alkalmazások

A MasterCard felmérése a mobilfizetés területére is kiterjedt. A kutatásból kiderült, hogy a megkérdezettek 32%-ban használnak okostelefont, míg 2011-ben ez a válaszadók 22%-áról volt elmondható. Az okostelefon-használók fele már hallott a MasterCard fizetési alkalmazásáról, a MasterCard Mobile-ról, 6%-uk pedig már le is töltötte telefonjára a kártyás vásárlást segítő alkalmazást. A megkérdezetteknek pedig 40%-a volt nyitott a mobilos fizetésre.

 

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo