A biztonságos és átlátható integrált fizetési környezet Unió-szerte történő megteremtése hatékonyabb, korszerűbb és biztonságosabb megoldások létrejöttéhez vezethetne, ami a fogyasztók, a kereskedők és a pénzforgalmi szolgáltatók javát egyaránt szolgálná, olvasható az Európai Bizottság közleményében. A testület szerdán fogadta el a zöld könyvet, amellyel megnyitotta a 2012. április 11-ig tartó konzultációs időszakot, annak érdekében, hogy az érdekeltek elmondhassák, hogy milyen akadályok hátráltatják a piac további integrációját.
Az elektronikus fizetések valamennyi fogyasztó számára alapvető fontosságúak, legyen szó akár az értékesítés helyén, akár interneten keresztül történő vásárlásról. Az EU-ban több mint 700 millió fizetési kártya van használatban, az elektronikus kereskedelem óriási lehetőségeket kínál, az okostelefonok száma pedig drámai mértékben növekszik. A zöld könyv elemzi azokat az akadályokat, amelyek hátráltatják az európai piaci integrációt ezen ígéretes fizetési technológiák vonatkozásában.
- Piacra jutás és piacra lépés a meglévő és az új szolgáltatók vonatkozásában
- A fizetés biztonsága és az adatvédelem
- A pénzforgalmi szolgáltatások átlátható és hatékony árazása
- Műszaki szabványosítás
- Kölcsönös átjárhatóság a szolgáltatók között
Úttörő szerep
Michel Barnier, a belső piacért és a szolgáltatásokért felelős biztos kijelentette: „Európa előtt nyitva áll a lehetőség, hogy úttörő szerepet töltsön be a fizetésteljesítés jövőjének alakításában. A piac szétaprózottságának jelenlegi szintje mellett azonban nem leszünk képesek elérni ezt a célt. A biztonságos, hatékony, versenyképes és innovatív elektronikus fizetési módok központi szerepet játszanak egyrészt annak biztosításában, hogy a fogyasztók, a kiskereskedők és a vállalkozások maradéktalanul kiaknázhassák az egységes piac előnyeit, másrészt az elektronikus kereskedelem fejlődésének előmozdításában.
A megkezdett konzultáció teljes mértékben összhangban van a Bizottságnak a növekedésre és a munkahelyteremtésre összpontosító megbízatásával, egyúttal épít a lakossági fizetések terén már elért eredményekre.
– A nem kielégítő hatékonyságú uniós fizetési rendszerek a tranzakciós költségek túlzott mértékű növekedését idézik elő, aláássák az európai gazdaság globális versenyképességét és korlátozzák annak növekedési potenciálját. Az európai fogyasztók, kereskedők és vállalatok olyan pénzforgalmi szolgáltatásokat érdemelnek, amelyek megfelelnek a 21. század követelményeinek, vagyis átláthatóak, valódi hozzáadott értéket képviselnek és a lehető legjobban hasznosítják a rendelkezésünkre álló technológiákat – tette hozzá Joaquín Almunia alelnök.
A MasterCard már válaszolt
Míg a Bizottság a kártyás fizetésekkel már a korábbiakban is foglalkozott, különösen az egységes eurófizetési térség (Single Euro Payments Area, SEPA) keretében és a versenyjog alkalmazása révén, az internetes és a mobiltelefonos fizetések uniós szinten viszonylag új szakpolitikai témáknak számítanak. (A banki utalások is gyorsabbá és egyszerűbbé válnak a napokban elfogadott Egységes Eurófizetési Övezetnek köszönhetően.)
A MasterCard azonnal reagált a felhívásra, és támogatásáról biztosította a bizottságot. A kártyatársaság fontosnak tartja az EU kereskedelmének- és fizetési üzletágának fejlesztésére vonatkozó uniós célokat.
– Az intenzív versenynek köszönhetően a bankkártya-üzletág rohamosan fejlődik, és egyben folyamatosan változik. Az elektronikus fizetések kiemelt szerepének megvitatása különösen fontos ma, amikor Európa gazdasági nehézségekkel küzd – szögezte le közleményében Javier Perez, a MasterCard Europe elnöke.
Az elektronikus fizetések nagyobb aránya csökkentheti a fekete-gazdaság részesedését, ösztönzi a befektetéseket és fejleszti a kereskedelem hatékonyságát. Évek óta megfigyelhető tendencia, hogy az európai kártyabirtokosok a készpénzről a hatékonyabb, elektronikus fizetési eszközök használatára térnek át. Az internetes és az okostelefonokkal történő fizetés ugyancsak nagymértékben növekszik napjainkban. Mindezen túl a MasterCardnak úttörő szerepe van az érintésnélküli technológia európai bevezetésében, hozzájárult a PayPass™ nagyarányú terjedéséhez is. (A kis összegű vásárlások gyors lebonyolítására szolgáló újgenerációs érintés nélküli bankkártyát jelenleg Magyarországon az OTP Bank valamint a Takarékbank Zrt. hálózata kínál.)
A mai fizetési kártyák nyújtotta szolgáltatások, az SMS értesítők, valamint az internetbank segítségével a kártyabirtokosok könnyen ellenőrizhetik és kézben tarthatják bankkártyás költéseiket. Ezek a szolgáltatások, amelyek ma könnyebbé teszik a kártyabirtokosok mindennapjait, az évezred elején közel sem voltak ilyen elterjedtek. A biztonságos fizetés felé tett fontos lépés a chipes bankkártyák bevezetése, melyben ugyancsak élen járnak az Európai kibocsátók.
– Az ilyen és ehhez hasonló újítások a kontinens fizetési piacán tapasztalható intenzív versenynek tudhatók be, és csakis egy fenntartható üzleti modell alapjain születhetnek meg – mondta Javier Perez, aki hozzátette: a konzultációs folyamat rávilágíthat a mindennapi fizetésekben zajló hatalmas változásokra is.