Kártyaparti: készpénzre megy

Sokak számára meglepő lehet, hogy nem a technológiai újdonságokban jártas fiatalok, hanem a 45 és 60 közöttiek fizetnek leginkább bankkártyával összegtől függetlenül minden esetben, amikor csak tehetik - derült ki az UniCredit Bank kutatásából

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:MasterCard

Meglepő eredményre jutott az UniCredit felmérése: az adatok alapján ugyanis nem a technológiai újdonságokat naponta használó Y generáció tagjai, hanem a 45 év felettiek használják legszívesebben bankkártyájukat vásárlásaik kifizetésére. A válaszok alapján a 30 év alattiak negyede inkább fizet készpénzzel, ha elegendő van náluk. Ők a mindennapokban ritkábban használják a kártyájukat, amikor viszont igen, akkor gyakrabban vásárolnak vele az interneten. Velük ellentétben a 45-60 évesek háromnegyede a vásárlás összegétől függetlenül, amikor csak teheti, kártyával fizet. Ez a korosztály végigkövette a bankkártyák elterjedésének időszakát, és nemcsak megszokta, de meg is szerette a használatukat. Nem véletlen, hogy az átlagnál jóval magasabb közöttük azoknak az aránya, akiknek három vagy több bankkártyájuk is van. A hatvan év felettiek is szívesen „kártyáznak”, ám ők az összegtől függően választják meg a fizetési módot: kisebb vásárlásaikat készpénzzel, a nagyobb összegűeket kártyával egyenlítik ki.

Hol, mennyiért, mit?

A teljes mintát tekintve elmondható: a döntő többség (81%) nem csupán állítja, hogy szereti használni a kártyáját, hanem valóban sok helyen és sokszor fizet vele. A megkérdezettek több mint kétharmadánál a választott fizetési mód nem függ az összegtől. Akiknél ez mégis szempont, azok körülbelül 11 ezer forinttól – tehát tízezer forint felett – fizetnek kártyával. Ezzel az adattal egybevág, hogy a megkérdezettek a szupermarketben intézett nagybevásárlásokat, a műszaki cikkeket és a benzinszámlát fizetik leggyakrabban kártyával. Kultúrára és utazásra ugyanakkor inkább készpénzt költenek: színházban, moziban, kávézóban, illetve pályaudvarokon vagy taxiban kevesebben veszik elő a plasztikot. Érdekes adat, hogy a gyógyszertárakban a válaszadók gyakran fizetnek érintőkártyával, ahol a kártya így nem kerül ki a gazdája kezéből.

Két nap múlva pénz – megéri a bankkártya
Egyre több vásárló inkább bankkártyával fizet - különösen az ünnepek előtt egy friss felmérés szerin - sőt ezek az ügyfelek többet is költenek a készpénzes vevőknél, a kiskereskedők harmadánál mégsem elérhető ez a fizetési mód. Ennek oka sokrétű, de leginkább az, hogy drágállják a kártyaelfogadás költségeit. Annak viszont, hogy a készpénzes vagy utánvétes fizetés mennyibe kerül, nem számolnak utána.
Még mindig jelentősek a régiós eltérések

A felmérés adataiból kiderül, hogy a keleti országrészben volt a legmagasabb azoknak az aránya, akik saját bevallásuk szerint nem szeretnek kártyával fizetni. Ugyanakkor itt a megkérdezettek 15%-a nyilatkozta, hogy a nagy összegű vásárlásaiknál inkább a bankkártyát részesítik előnyben, míg Nyugat-Magyarországon ez az arány csak 11%. Nyugaton egy kicsit többen fizetnek összegtől függetlenül bankkártyával, mint keleten. Ennek tükrében nem meglepő, hogy míg a keleti régióban átlagban 17.000 forint felett, addig nyugaton már 7000 forint felett is a bankkártyát veszik elő. Mindkét csoport kártyahasználati gyakorisága jelentősen elmarad a budapesti és Pest megyei adatokhoz képest, amiben valószínűleg az is közrejátszik, hogy a vidéki kisebb boltokban még mindig kevesebb a kártyaterminál.

A kényelem már fontosabb, mint a gyorsaság

Az internetes vásárlás intenzitása az életkor növekedésével fokozatosan csökken, vagyis a különféle digitális csatornák és internetes terek használatához hozzászokott 30 alattiak fizetnek a leggyakrabban bankkártyával a netes vásárlásaik után. A hatvan felettiek közel harmada ugyanakkor soha nem vásárol az interneten.

Ezzel ellentétben az érintőkártyás fizetést, vagyis a jelenleg legkorszerűbb fizetési módot már nem csak a fiatalok, hanem a középkorosztály is előszeretettel választja. Az ilyen funkcióval rendelkező kártyák birtokosainak több mint a fele használja is az érintéses fizetést a mindennapokban. A gyorsaság mellett egyébként a kényelem is bekerült a fizetési mód megválasztásának szempontjai közé, sőt. Az érintőkártyával rendelkezők 56% várja el, hogy ez a funkció kényelmesebbé tegye a vásárlásokat, ennél valamivel kevesebben (53%) azt, hogy gyorsabbá. Az egyik legfontosabb kényelmi szempont pedig nem más, mint az az egyszerű, de nyilvánvaló és biztonságot adó élmény, hogy a fizetéshez nem kell kiadniuk bankkártyájukat a kezükből! Az érintéses vásárlás előnyei a megkérdezettek több mint kétharmada számára annyira meggyőzőek, hogy vagy nem is figyelik a vásárlás összegét, vagy akkor is így fizetnek, ha a vásárlás összege 5000 forint feletti.

Megéri a hitelkártya – ha ésszel használjuk
A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2015 második negyedévében tovább folytatódott a hazai kibocsátású kártyákkal lebonyolított vásárlások számának növekedése. A kártyahasználatnak számos előnye van, hiszen akár jelentős pénzvisszatérítésben is részesülhetünk, érdemes azonban tudatosan használni a különböző kártyákat.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo