Az elmúlt másfél év alatt 35 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak. Ha ezt a fuvarozók teljes mértékben áthárítanák a piacra, az 14 százalékos növekedést jelentene a szállítási költségekben. S mivel az inflációs kosárban az üzemanyag árának közvetlen súlya 5 százalék, ennek hatása a kiskereskedelmi árakban és az inflációban rendszerint azonnal tetten érhető.
A vállalatok számára azonban nemcsak az üzemanyagárak növekedése jelent gondot, hanem az abból eredő veszteség is, hogy a céges személyautók használatának egy része - egy felmérés szerint átlagosan 10 százaléka - magáncélú. A tapasztalatok alapján a teljes üzemanyag mennyiségének 5 százalékát lopják el a „szolid" és 10 százalékát a „pofátlan" tolvajok. Az utóbbi esetben átlagosan 1000 kilométer megtételéhez szükséges gázolaj tűnik el havonta egyetlen kamionból. Mindez egy ötvendarabos járműparkot fenntartó közepes méretű fuvarozócég esetében havi 5 millió forint kárt is jelenthet, ami éves szinten elérheti a 60 millió forintot.
20 százalékos spórolás
„Ha az üzleti tevékenység része a gépjárműflotta működtetése, az egyik legjelentősebb költségelemen érezhetik a vállalatok az emelkedő üzemanyagár profitégető hatását. Mindez arra készteti a vállalatokat, hogy a korábbinál ésszerűbben és szervezettebben közlekedjenek: a járművek fogyasztását mérsékeljék, az azzal ellátott feladatokat, a fuvarkapacitásokat optimalizálják." - mondta el Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország üzletágvezetője.
1. Üzemanyag-felhasználás mérése - Ajánlott rendszeresen mérni a felhasznált üzemanyag mennyiségét, illetve a tankolás helyét és pontos idejét. Ezzel megállapíthatóvá válik az átlagfogyasztás, és az üzemanyag-tároló rendszerben végbemenő tendenciák. Ha azonos feladatokat két autó eltérő üzemanyag mennyiséggel lát el, az valamilyen hibára hívja fel a figyelmet, amelyet kiküszöbölve megszüntethető az üzemanyag pazarlása. Az adatok továbbá alkalmasak az esetleges üzemanyaglopás kiszűrésére is.
2. Töltőállomások rögzítése - Nem árt feltérképezni és rögzíteni a megbízható és megfelelő árfekvésű töltőállomásokat. Ha a fuvarútvonalon csak ezeken a helyeken tankolunk, máris kedvezőbb költségtétellel számolhatunk.
3. Gyorshajtások ellenőrzése - A rendkívül nagy fogyasztást eredményező gyorshajtások amellett, hogy közlekedési bírságokat vonhatnak maguk után, az üzemanyagot is feleslegesen égetik. A megfelelő sebességválasztás tehát kulcsfontosságú szempont.
4. Optimális fuvarszervezés - A fuvarfeladatok előzetes tervezésével könnyedén elkerülhetőek a felesleges kerülőutak és üres járatok, amelyek az üzemanyag-felhasználást is jelentősen növelik. Két fuvar összevonásával azonos költségtétel mellett nagyobb bevételt realizálhatunk.
5. Dugókerülés - Érdemes a fuvarozási szempontoknál lehetőség szerint számolni azzal is, hogy akkor induljon a fuvar, amikor kisebb a forgalom. Azt is tanácsos felmérnünk továbbá, hogy a célhely elérésének mely a legoptimálisabb útvonala, hiszen nem biztos, hogy a kilométerben rövidebb útvonalon kevesebb üzemanyagot használunk, ha például az odavezető úton zsúfolt a forgalom.
6. Megfelelő járműválasztás - Nagyobb flották esetében lehetősége van a vállalatoknak a járművek között választani. Ajánlott figyelembe venni, melyik a legalkalmasabb jármű a fuvarfeladatra, mekkora kapacitást használunk az aktuális fuvar esetében. Ezzel elkerülhetjük, hogy félig üres rakodótérrel induljunk el. Ha egy adott fuvarra egy kisebb jármű is elérhető, sokkal kisebb fogyasztással számolhatunk. (A beszerzés egyre népszerűbb módja a lízing, amiről itt olvashat részletesen.)
7. Folyamatos karbantartás - A jól karbantartott, műszakilag hibátlan járműflotta kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és az élettartama is hosszabb. Érdemes rendszeresen mérni a járműdiagnosztikai adatokat, amelyek segítségével hatékonyabban és precízebben hajthatóak végre a szervizmunkálatok.
8. Fogyasztásbarát vezetési stílus - Sok múlik a sofőrön is. A defenzív vezetési gyakorlat, azaz a forgalommal haladó, a forgalomból kikövetkeztethető helyzetekre adott felkészült reagálás tovább növelheti a vezetés biztonságát. Így csökkentjük a felesleges fékezéseket, gyorsításokat és az ebből adódó megnövekedett fogyasztást. Továbbá fontos az útviszonyoknak megfelelő vezetés, hiszen más módszert kíván egy egyenes autópálya, és egy kanyarokkal teli, kevésbé forgalmas útszakasz. Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a vezetés kényelmét szolgáló eszközök is üzemanyagot fogyasztanak. Érdemes megtalálni az arany középutat, és ezeket a kényelmi funkciókat nem automatikusan használni, hanem csak ha valóban szükség van rájuk. A továbbképzések is sokat segíthetnek a megfelelő vezetői gyakorlat elsajátításában.