Elérhető a bankhitel, de okosan kell tervezni

A vállalati hitelfelvétel nem pillanatnyi döntés kérdése. Egy cégnek már az alakulásakor tudnia kell, hogy akar hitelt igénybe venni vagy sem? A könyvelést, a fejlesztési célokat és a teljes működést ezen elhatározás alapján kell kialakítani – hívja fel a figyelmet a Piac&Profit szakértője, dr. Tatár Attila.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A hazai cégek többsége már az induláskor forráshiánnyal szembesül, sokkal nagyobb növekedésre lenne képes, ha nem lenne állandó gond a szükséges pénz előteremtése. A tulajdonosok nem tudják a tőkét biztosítani, de a cég elkezdi a működést.

Egy jól előkészített vállalkozási ötlet elvileg mágnesként kellene, hogy vonzza a befektetőket – de a kiszámíthatatlan üzleti és működési kockázat (törvényi, adózási háttér) elriasztja az érdeklődőket.

Marad a bankhitel

Mivel tőkét nem képes a vállalkozás bevonni, így kénytelen tudatos, előre tervezett működést felmutatva két évig úgy működni, hogy az év végi mérlegei a bank számára elfogadhatóak legyenek, képes legyen egy finanszírozható fejlesztési ütemtervet felmutatni – és csak bizakodhat, hogy a munkája beérik, és a bank valóban meg fogja adni a hitelt.

Ez az út sok vállalkozás számára nem járható: képtelenek két évet várni, fegyelmezetten gazdálkodni, amikor oly sok lehetőség adódik az azonnali pénzszerzésre, az önerőből megkísérelt, erőltetett fejlesztésre. Nem fizetik időben a szállítókat, nem adnak számlát, trükköznek az áfával, és még sorolhatnánk. Kötéltáncot járnak, egy lapra tesznek fel mindent.

Ezt követően természetesen a nyilvántartásaik nem áttekinthetőek, ellentmondásosak, a bank számára már nem elfogadhatóak. Így évekig nem is gondolhatnak bankhitel felvételére.

Mit vizsgál a bank?
A bank a hitelkérelem elbírálásánál az objektív adatokon (mérleg, eredménykimutatás, fontosabb adatok) túlmutatóan az alábbi szempontokat is megvizsgálja: - Kik a cég tulajdonosai, ügyvezetői (egyebek mellett: szakmai tapasztalat, erkölcsi fedhetetlenség, korábbi vállalkozói múlt) - A cég múltbeli teljesítményének vizsgálata - Milyen történetről szól a cég? (Piaci ereje, jövőbeli kilátásai, erősségei) Miért érdemes megfinanszírozni? - Mi az éppen aktuális hiteligény, mire fordítanák a pénzt? - Milyen biztosítékokat tud adni a hitelhez a cég és a tulajdonosai? - Mi a kockázat és az mivel csökkenthető?
Kell egy jó történet

Egyértelműen megállapítható, hogy a bankok ma már fedezeti alapon nem finanszíroznak, ki kell derülnie a cég működéséből, hogy a felvett hitel kamatait és törlesztőrészletét miből lesz képes a társaság fizetni. Ehhez pedig egy szalonképes, bank által elfogadható „történetre” van szükség. Mire gondolok?

A bank hajlamos sémákban gondolkozni, és akkor a vállalkozás többnyire eleve vesztes egy hitelfelvétel során: építőipari vállalkozást ma nem akarnak finanszírozni az ágazat helyzete alapján. Egy ilyen cég csak akkor kap hitelt, ha be tudja bizonyítani a banknak, hogy amivel ők foglalkoznak, arra van kereslet, a munkájukat pontosan ki fogják fizetni, és nem kerülnek bele egy lánctartozásba.

Kell tehát egy történet, amely a vállalkozásról szól. Egyébként is piacképes tevékenységgel érdemes csak működtetni egy céget, de ezt megfelelően kell a bank számára tálalni: ha állami megrendelése van, akkor miért fogják őt időben kifizetni (amikor oly sok céget nem), ha egy nagy multinak dolgozik, akkor milyen szerződése és múltja van a kapcsolatuknak, ha termel, akkor milyen a termékeinek a piaci pozíciója.

A leírtak megfelelőképp érzékeltethetők egy konkrét példán keresztül.

A bankok már hiteleznének
A bankok többsége teljes mértékben nyitott új vállalati hitelek kihelyezésére – derül ki a KPMG Vállalathitelezési Hangulatindexéből. A hitelezési hajlandóság minden hitelcél esetén javult, de összességében még elmarad a 2011. tavaszi adatfelvételnél regisztrált szinttől. A bankok 40 százaléka a hitelkereslet növekedését érzékeli, de szektorszinten csak 30 százalékuk számít a hitelállomány növekedésére.
Kérelem, kevés eséllyel

Ha egy olyan vállalkozás fordul hitelért egy pénzintézethez, amely – az építőiparban tevékenykedik, – két éve vásárolták az új tulajdonosok, – az árbevétele csökkent, – a mérlege és a számai alapján határeset – éppen hitelezhető lenne, – ingatlanbiztosítékot tud adni, de az manapság a bankot nem szokta meghatni, és akkor el fogja utasítani a kérelmet, mert építőipart nem akar hitelezni, fél a körbetartozástól, az elmaradó megrendelésektől, a csökkenő árbevételtől.

Hiteligény, megfelelően alátámasztva

Egészen más lesz azonban a fogadtatás, ha a kérelem beadása kapcsán a bank az alábbi információkkal kiegészítve kapja meg a hitelkérelmet: – a vállalkozást olyan külföldi tapasztalatokkal rendelkező szakemberek vásárolták meg, akik egy teljesen új szigetelési technológiát hoztak be az országba, – megfelelő kapcsolatrendszerrel és tapasztalatokkal rendelkeznek a regionális terjeszkedéshez, a technológia keresett, és legalább öt év előnnyel rendelkeznek a régióban minden konkurenciához képest egy kizárólagos szerződésnek köszönhetően, – megrendelőik között a legnagyobb multinacionális vállalatok találhatóak, akik percre pontosan fizetnek, mert az adott csarnok/tároló/épület szigetelése ebben a kiemelkedő minőségben számukra életbevágó fontosságú, – több kizárólagos szerződésük van ilyen európai multi céggel, minden új fejlesztésnél őket hívják, – az árbevétel-csökkenés oka a korábbi építőipari tevékenység megszüntetéséből és a munkatársak korrekt leépítéséből/átcsoportosításából adódott, – az ingatlanbiztosíték egy budapesti irodaház, amelyet most vásárolnak, és felújítást követően a 80 százalékban már meglévő bérlőknek kiadható, nagy nyereséggel működtethető, – a hitel részben az ingatlan megvásárlásához, részben az új szlovák cég elindításához kell, és még árbevétel-engedményezéssel is erősíthető a biztosítéki rendszer.

Matolcsy-hitel: a kis cégek ebből is kimaradnak
Az MNB Növekedési Hitel Program keretében biztosított olcsó forrás jó lehetőség lehet arra, hogy némiképp felrázza a vállalati hitelpiacot, az azonban már látszik, hogy most sem a kis cégek számára nyílik út az olcsó forrásokhoz - írta korábbi cikkében szakértőnk, dr. Tatár Attila.
A siker kulcsa

A sikeres hitelfelvétel tehát egy tudatos, több évet felölelő, szívós vállalati munka eredménye, amelyet elő kell készíteni, megfelelően tálalni és bankképes formában előterjeszteni. A bank döntése ugyanis legalább fele részben szubjektív szempontok alapján születik meg.

Egy gyakorlattal rendelkező tanácsadó éppen abban tud segíteni, hogy a hitelkérelem összeállítása hogyan történjék. Nem kell valótlan dolgokat állítani, hiszen az úgy is kiderül. Nem mindegy azonban, hogy a banknak kell fogóval kihúznia az információkat az ügyvezetőből, vagy rendezett és áttekinthető, megfelelően „súlyozott” anyagot kapnak a kézhez azok, akik döntenek a kérelemről.

Dr.Tatár Attila www.bankweb.hu

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo