Szokatlanul nagy, eddig csaknem 700 millió forintnyi kárt okozott az országban a júniusi vihar-sorozat. Az elmúlt hetekben Szabolcs-Szatmár-Bereg megye lakói jártak a legrosszabbul, Ibrányban házak tetejét tépte le a szél, s csak ezen a településen több tízmillió forint a kár. Eddig mintegy 9 ezer bejelentés érkezett a biztosítókhoz, a legnagyobb károkat Pest megyében és Budapesten, valamint Heves megyében, főként Gyöngyös térségében, továbbá Zala, Borsod-Abaúj-Zemplén, valamint Bács-Kiskun megyében okozta a rendkívüli időjárás. A biztosítók gyorsan reagálnak - van, ahol ünnepnapokon is működtetnek vészelhárítást - megkezdték a kifizetéseket. Ennek ellenére elképzelhető, hogy a károsultak egy részének csalódást okoz a kártérítési összeg, mert sokaknak régi, kis értékre kötött szerződésük van, ami akár milliókkal is elmaradhat az azóta szerzett vagyontól - figyelmeztet Németh Péter, a 25 biztosítóval szerződött CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. kommunikációs vezetője. Az akkori szerződésekben például nem volt garancia arra, hogy a villámcsapás következtében tönkrement háztartási berendezésekért fizet a kockázatviselő, ezért az esetleg több százezer forintos tévé árát most nem téríti meg a kockázatviselő.
Gyakori probléma az is, hogy a meglévő szerződés nem terjed ki olyan részletekre, mint például az épület falán, vagy a redőnyökön keletkezett jégkár, mert ezeket néhány biztosító eleve kizárja a kártérítési körből. Pedig már havonta kétezer forintból is lehet olyan korszerű ingatlan- és értékbiztosítást kötni, amely vihar esetére is a valós értékre nyújt teljes körű garanciát - mondja a szakértő. Ennek ellenére a mintegy 4,2 millió hazai ingatlan 25 százalékára, vagyis minden negyedikre nincs biztosítás, lakói kiszolgáltatottak, egy kiadósabb vihar következtében nincstelenné válhatnak.
Németh felhívja a figyelmet arra is, hogy viharkár ellen mielőbb meg kell kötni a szerződést, mert egyre több biztosító alkalmaz 15 napos moratóriumot az érvénybelépésre. Ez azt jelenti, hogy csak azokat a károkat térítik meg, amelyek a várakozási idő letelte után keletkeztek. Néhány biztosító viszont plusz szolgáltatásként bevezette a vihar SMS-t, hogy az időben küldött figyelmeztetéssel felkészítse ügyfeleit a közelgő vészre. Ezzel akár egy egész élet munkáját meg lehet menteni.
A szakértő tapasztalatai szerint a pénzügyileg megszorult családok a néhányezer forintos biztosításon is spórolnak, s így felelőtlenül nagy, adott esetben végzetes kockázatot vállalnak.