"Külföldi utazás előtt mindenképpen célszerű áttekinteni a casco szerződés szabályzatát. A casco biztosítások egyik fontos szolgáltatása, hogy a biztosító társaságok megtérítik a sérült jármű mentésével, szállításával, tárolásával kapcsolatos költségeket, ha azok igazoltan és indokoltan merültek fel. Érdemes azonban külföldre utazás előtt meggyőződni arról, hogy a biztosítótársaság a Magyarország területén kívül bekövetkező járműkárokra az említett költségeket hogyan téríti meg. Szükséges-e például előre jóváhagyatni az autómentés, vagy -megőrzés költségeit, mielőtt azokat a szolgáltatónak kifizetnénk.
Az utazás előtt praktikus az assistance szolgáltató telefonszámát feljegyezni, és utánanézni annak, hogy a külföldi tartózkodás esetén milyen szolgáltatás vehető igénybe." - mondja Kaszab Attila, a K&H Biztosító nem-életbiztosítási üzletágának vezetője. Ha a sérült járművel az utat nem lehet folytatni, a casco biztosítások általában megtérítik az autóban utazó személyek hazautazási költségét.
A zöldkártya nem zöld kártya"Nemzetközi forgalomban az úgy nevezett zöldkártya igazolja, hogy a gépjármű tulajdonosa rendelkezik olyan felelősségbiztosítással, amely a külföldön okozott károkat is megtéríti a károsult részére. (Ez a zöldkártya nem tévesztendő össze a környezetvédelmi megfelelőséget tanúsító, szintén ezen a néven közismert igazolással.)
Európában az ún. rendszámegyezményhez csatlakozott országokban - az Európai Unió országai, valamint Izland, Norvégia és Liechtenstein - a zöldkártya bemutatása nem szükséges, a rendszám és az országjelzés is igazolja a felelősségbiztosítás meglétét. Ennek ellenére ügyfeleink rendre beszámolnak olyan esetekről, amikor kérik tőlük ezt az igazolást. A zöldkártyát szerződéskötéskor, illetve minden díjfizetést követően elküldjük ügyfeleinknek." - ismerteti a K&H Biztosító gyakorlatát Kaszab Attila.
A rendszámegyezményben részt nem vevő országokban a zöldkártya elengedhetetlen, ha az autótulajdonos ilyent nem tud felmutatni, az adott országban előírt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell megkötnie a határon.
Mint idehazaHa a nyaralás, üzleti út alatt balesetet szenved egy magyar autótulajdonos, hasonlóképpen kell eljárni, mint ha a káresemény idehaza történt volna. A kék-sárga baleseti bejelentőt - hivatalos nevén Baleseti bejelentő - melyen az érintett autósok a lehető legpontosabban leírják a baleset körülményeit. A nyomtatvány Európa szerte egységes, így nyelvi félreértések nem adódhatnak a kitöltésénél, mivel az egyes pontok minden nyelven ugyanazt jelentik.
"Az EU 4 direktíva értelmében mindenki a saját nyelvén tudja rendezni a kárt, amikor már hazatért. A kárt okozó fél biztosítójának - amennyiben az európai uniós országban található - létezik egy magyarországi kárrendezési megbízottja, egy hazai biztosító személyében. Arról, hogy melyik biztosító végzi ezt a feladatot, a Magyar Biztosítók Szövetsége Információs Központja ad felvilágosítást. Ugyancsak létezik egy kétoldalú egyezmény a nem uniós tag Horvátországgal, ahova évente mintegy 300 ezer magyar turista látogat. Így minden, Horvátországban működő biztosítónak megvan a magyarországi kárrendezési partnere." - mondja Kaszab Attila.
A lopáskárok kárrendezésénél a biztosított autótulajdonosnak be kell mutatnia az ellopott gépjármű összes kulcsát, ezért érdemes azt valóban biztonságos helyen tárolni, tengerparti tartózkodás idején például a szállodai széfben. Sokszor ismételt figyelmeztetés, hogy az autó forgalmi engedélyét és kulcsait ne tartsuk egy helyen, hiszen így lopás esetén megkönnyítjük a gépjármű beazonosítását. Nyaralás idején hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról az intelemről is, hogy ne hagyjunk látható helyen olyan tárgyakat, amelyek csábítóan hatnak a tolvajokra. Évente több millió forint értékű fényképezőgép, kamera és táska tűnik el ily módon.