Német etanol-gondok: 5-6 év múlva tönremegy a motor?

A német kormány csúcstalálkozóra hívta az olajipari és autóipari vállalatok képviselőit. A "benzincsúcson" az úgynevezett "E10" bio-üzemanyag keverék értékesítési kríziséből kívánják megkeresni a kivezető utat.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sajtóértesülések szerint a kormány nem kívánja leállítani a 10 százalékos etanol tartalmú benzin üzemanyag piaci bevezetését -  annak ellenére sem, hogy a csúcstalálkozót megelőzően Rainer Brüderle gazdasági miniszter a Südwestrundfunk rádiónak adott interjúban készségét fejezte ki a bevezetés átmeneti felfüggesztésére. Norbert Röttgen környezetvédelmi miniszter és Ilse Aigner fogyasztóvédelmi miniszter kitart az E10 terv szerinti bevezetése mellett.

Autógyártók nem vállalták a felelősséget 

A kormány elsősorban a felhasználók számára az üzemanyagtöltő állomásokon rendelkezésre álló információt szeretné bővíteni az olajtársaságok és az autógyártók információadási kötelezettségének szigorításával. A Németországban fogalomban lévő személygépkocsikból mintegy hárommillió nem alkalmas a 10 százalékban etanolt (alkoholt) tartalmazó benzin üzemanyag használatára.

Az E10 üzemanyag bevezetése állítólag azért fulladt kudarcba, mert az autógyártók eleve elhárítottak maguktól minden felelősséget a keverék által esetleg hosszú távon okozott motorkárokért. Kétségek merültek fel a keverék klímavédelmi, károsanyag-kibocsátás csökkentési célok elérésében játszott szerepével szemben is.

Holger Krawinkel a Bundesverband Verbraucherschutz fogyasztóvédelmi szervezet szakértője a dpa hírügynökségnek adott nyilatkozatában kifejtette, hogy "mindaddig, amíg nem alakul ki tiszta kép azokról a bizonyos hosszú távú károsodásokról, amelyekről senki nem tudja, hogy fellépnek-e vagy sem, nem lehet számítani az üzemanyag elfogadására a fogyasztók részéről". A gyártók hosszú távú garanciái nélkül a fogyasztók többsége úgy van vele: túl drága lenne számára az, ha öt-hat év múlva tönkremenne a motor".

Inkább nem

A hiányos információk miatt az autótulajdonosok biztos ami biztos, alapon tartózkodnak az E10 használatától, és inkább nyolc centtel drágább "szuper-plusz" benzint tankolnak, ami értékesítési fennakadásokhoz, az E10 készletek felduzzadásához vezetett. Ilse Aigner szövetségi fogyasztóvédelmi miniszter megértésének adott hangot az autósok aggodalmait illetően. "Érthető, hogy az autósok nem tankolnak E10 üzemanyagot, ha nem lehetnek benne száz százalékosan biztosak, hogy az üzemanyag nem károsítja autójukat" - mondta a miniszter újságíróknak nem sokkal a csúcstalálkozót megelőzően.

Az autósok számára a lehető leghamarabb biztosítani kell a tisztánlátást a kérdésben, és ez elsősorban az autógyártók felelőssége, de az olajtársaságoknak is bőven van mit tenniük ennek érdekében - mondta a miniszter. Norbert Röttgen környezetvédelmi miniszter a Bild lapnak adott interjúban az olajipart tette felelőssé a kialakult helyzetért az új termék "elégtelen" reklámozása miatt. "A bevezetés ütemezése, a termék reklámozása és az árképzés az olajipari vállalatok dolga" - mondta a miniszter. "A bevezetés során elkövetett hibákat nem lenne szabad a fogyasztókkal megfizettetni."

Minden második kúton van

Az öt százalékos etanol tartalmú kevert üzemanyagot már kivonták a forgalomból Németországban, csak 10 százalékos keverék és a tiszta benzin kapható. Az ország 15 ezer benzinkútjából már 7 ezer kínálja az új bio-keveréket, de mivel a finomítók tárolói megteltek, az új üzemanyag bevezetését a többi benzinkútnál egyelőre felfüggesztették. Az E10 üzemanyag németországi bevezetése az EU 2009-es bio-üzemanyag irányelvén alapul, ami 2020-ra irányozza elő kötelező jelleggel 10 százalékos megújítható energiaforrás arányt a közlekedésben használt energia-mixre. A 10 százalékos arány elérésének mikéntjében az egyes országok szabadkezet kaptak.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo