Az Európai Unióban jelenleg 3 millió tonna gumiabroncs-hulladék keletkezik évente, Magyarországon ez a szám 45 ezer tonnára tehető. A kezeletlen gumiabroncs-hulladék súlyos környezeti terhelést jelent Földünk számára. A gumi – tulajdonságából fakadóan – az élettartama során nagyon keveset, mindössze 10 százalékot veszít tömegéből, azaz nagyon ellenálló anyagról van szó.
A gumiabroncsok környezetkímélő újrahasznosítására már többféle megoldás is létezik, mégsem mindig jut el a hulladék a megfelelő helyre. „Az újrahasznosításra több megoldás létezik, például kis mennyiséget anyagában hasznosítanak – futópálya, játszótér, aszfaltburkolatba adalék –, szintén valamennyit a hulladéklerakók takarására használnak.
Nagyobb mennyiséget a cementgyárakban együttégetnek, ha betartják az előírt legjobb technológiát, a légszennyezés minimálisra csökkenthető, a napi gyakorlatban ez működik is. A pirolízis azért jó, mert a kaucsuk megújuló, növényi eredetű, és a pirolízis során nyert olajat egy az egyben fogadni tudja a kőolaj-finomító és belekeverik a gázolajba, mint megújuló energiaforrásnak számító agroüzemanyag-összetevőt. Tehát vannak jó megoldások, a keletkező hulladéknak lenne helye” – mondta Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport szakértője.
Tehát van megoldás a gumiabroncs-hulladék környezettudatos kezelésére, csak egy kicsit utána kell járni a dolognak. Sajnos még nem kötelező az átvétel, és nem is feltétlenül ingyenes. Ennek ellenére bizonyos iparági szereplők átveszik a gumiabroncsokat, akár ingyen is. Ha úgy szeretnénk megszabadulni a gumiabroncs-hulladéktól, hogy azzal ne terheljük a környezetet, a gumiabroncs-kereskedőknél, autószervizekben, gumiabroncs-beszállítóknál érdemes érdeklődni. Amit semmiképpen ne tegyünk: ne égessük el őket, és ne hagyjuk őket út, erdő, élővíz vagy mező szélén!