Tavaly ősztől fokozatosan lép életbe a DRS, azaz a kötelező visszaváltási rendszer. A DRS hatálya alá tartozó termékek (a tejtermékekét leszámítva az 1 deciliter és 3 liter közötti űrtartartalmú üveg-, fém- vagy műanyag palackos, illetve dobozos italtermékek csomagolásai) kötelezően visszaváltási díjas termékeknek minősülnek, amelyek forgalomba hozatalára az új rendszer különböző bejelentési és díjfizetési kötelezettségekkel együtt járó rendelkezéseket vezetett be.
A következő hónaptól már csak regisztrált termékek kerülhetnek a forgalomba
A gyártókat már tavaly november 15-től regisztrációs – gyakorlatilag engedélyeztetési – kötelezettség terhelte az érintett termékekre vonatkozóan. Ez alól kaptak haladékot a piaci szereplők 2024 júliusáig. Azonban már most el van késve, aki még nem kezdte meg a felkészülést az átállásra, ugyanis a regisztrációt legalább 45 nappal a forgalomba hozatal előtt meg kell tenni a koncessziós partner (a MOHU Zrt.) felé.
„A megfelelő regisztráció nélkül a DRS-termékek nem hozhatók forgalomba, továbbá a nem megfelelően forgalomba hozott termékeket az országos hulladékgazdálkodási hatóság – az egyéb szankciók alkalmazása mellett – kötelezően vissza is hívja” – emeli ki Bereznai Henrik, a Jalsovszky ügyvéde. „Fontos megjegyezni, hogy a még nem egészen egy hónapig tartó türelmi idő ez alól is kivétel, hisz a 2024. június 30-ig forgalomba hozott termékek – a szabályozás természetéből fakadóan kifutó jelleggel – továbbra is a 2023. november 15. előtti szabályok szerint maradhatnak a forgalomban. Itt a forgalmazhatóságot leginkább a szavatossági idő befolyásolja, továbbá ezeknek a termékeknek a visszagyűjtése sem a DRS alapján fog megtörténni: a hulladékká vált terméket – a korábbi gyakorlatnak megfelelően – szelektív kukába kell helyezni.”