Keserű valóságshow a divat világáról

Három tizenéves, divatmániás fiatalt röptettek a világ egyik legjobb módú országából Kambodzsába, hogy egy hónapig a saját bőrükön tapasztalják meg, hogy készülnek imádott és gyorsan cserélődő ruhadarabjaik.

Kép:Sweatshop

Még hogy a valóságshow káros? Attól függ, miről szól! A norvég Sweatshop (angolul így nevezik a periférián fekvő országokban működő üzemeket, ahol a helyiek fillérekért, sokszor embertelen körülmények között dolgoznak a világ másik felén óriási haszonnal eladott termékeken) egyszerre tévéműsor és társadalmi kísérlet, amelyben három divatmániás fiatalt küldtek el Kambodzsába, hogy testközelből tapasztalják meg, hogyan is készülnek imádott darabjaik.

Az ötlete megdöbbentően hatásosnak bizonyult: az egy hónapos munka alatt a fiatalok szemlélte gyökeresen átalakult, nem gondolták többé, hogy bárki számára elfogadható lenne ez az élet csupán azért, mert nem ismer jobbat. Megdöbbenve tapasztalták például, hogy egy Mango márkájú póló egyhavi lakbérrel ér fel a világ azon tájékán. Az egyik részvető úgy nyilatkozott: „Kiábrándító, hogy a legnagyobb divatcégek éheztetik a dolgozóikat… És senki nem vonja felelősségre őket!” A műsor által kiváltott nemzetközi felháborodásnak állítólag máris van konkrét hatása, a H&M béremelést jelentett be.

Mennyire méregmentesek a divatcégek?
A Greenpeace nyilvánosságra hozta értékelését, hogyan állnak a divatcégek a méregtelenítéssel. A „Detox-kifutó” („Detox Catwalk”) nevű online felületen elérhető értékelésben a szervezet aszerint értékeli a legnagyobb divatmárkákat, hogy azok milyen hatékonyan vonják ki a mérgező anyagokat a gyártási láncukból, illetve mit tesznek a vízszennyezés megállításáért.
A sorozatot itt lehet megnézni.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo