Hatékonyabb lehet az ökológiai kéznyom, mint a lábnyom

Az érzelmi intelligencia koncepciójának kitalálója és világszerte ismert szakértője, Daniel Goleman szerint a zöldeknek nem annyira a káros kibocsátás és környezetszennyezés felől kellene megfogni az ökotudatosság témáját, hanem az ökotudatos cselekedeteink irányából. Úgy véli, fogyasztásunk megváltoztatása és zöldítése a lényeg, vagyis az öko-lábnyom helyett az ”öko-kéznyom”.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fenntartható társadalom és a karbon-semleges gazdaság megvalósításának akadálya leginkább az érdektelenség, illetve az ebből eredő lustaság. A magyarul is megjelent Érzelmi intelligencia, Társas intelligencia és a Zöld út a jövőbe - A tudatos vásárlás mindent megváltoztathat című könyvek írója úgy látja, a riogatás helyett több embert tudnának a zöldek meghódítani, ha azt adnák el nekik, a fenntartható fogyasztással mi minden pozitív hatást lennének képesek elérni, ha akarnák.

Pozitív pszichológia

Goleman úgy érzi, a pozitív potenciál hangsúlyozása mindig lelkesebb visszhangot vált ki. Ha a szelektív hulladékgyűjtés, a helyi termékek vásárlása, vagy éppen az energiatakarékosság anyagi előnyeit és messzemenő környezeti hatásait sulykolnák a fogyasztókba, azzal jócskán több embert sikerülne ökotudatos életvitelre rábírni.

Kép:PParchív

”Nem az agy megfelelő rendszeréhez beszélnek. Az agy pozitív jutalmakkal dolgozó részéhez kell fordulni”, állítja a pszichológus. ”Amikor a fenyegetettség vagy az érzelmi feszültség rendszerét aktivizáljuk, az depressziót, félelmet és dühöt okoz. A jutalmak rendszerének mozgásba hozása azért fontos, mert ez tart minket életben. Itt nyerünk lelkesedést és telítődünk energiával. Ezért töltenek el jó érzéssel a cselekedeteink miatt”, magyarázta Goleman a davosi Világgazdasági Fórum (WEF) szervezői által készített interjúban. ” Új matematikára van szükségünk. Az ökológiai lábnyomból ki kell vonni mindazt a sok jó dolgot, amit csinálunk”, hogy tisztában legyünk vele. ”A kéznyom e jó cselekedeteink összessége. Ezt kell növelnünk. És elmondani mindenkinek, mert így lehet piaci erővé tenni” a környezettudatos fogyasztást.

Goleman nem mondott ugyan cégnevet, de a világ egyik legnagyobb vállalata azzal versenyezteti alkalmazottait, hogy kinek nagyobb az öko-kéznyoma. ”A kéznyomban is versenyképesnek kell lennünk,” véli a 67 éves szakember. A személyes vagy céges felelősségtudat és elégedettségérzés megvalósításához ”olyan narratívákat kell mesélnünk, amikben hősök vagyunk, nem ellenségek.”

A pszichológus ezt a megközelítést látja a kulcsnak abban, hogy a vállalkozói szellemet is felszabadítsák az egyénekben és közösségekben. ”Minden szervezet képes erre. Kormányok, önkormányzatok, iskolák, nem-kormányzati szervezetek egyaránt”.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo