Hatékonyabb lehet az ökológiai kéznyom, mint a lábnyom

Az érzelmi intelligencia koncepciójának kitalálója és világszerte ismert szakértője, Daniel Goleman szerint a zöldeknek nem annyira a káros kibocsátás és környezetszennyezés felől kellene megfogni az ökotudatosság témáját, hanem az ökotudatos cselekedeteink irányából. Úgy véli, fogyasztásunk megváltoztatása és zöldítése a lényeg, vagyis az öko-lábnyom helyett az ”öko-kéznyom”.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fenntartható társadalom és a karbon-semleges gazdaság megvalósításának akadálya leginkább az érdektelenség, illetve az ebből eredő lustaság. A magyarul is megjelent Érzelmi intelligencia, Társas intelligencia és a Zöld út a jövőbe - A tudatos vásárlás mindent megváltoztathat című könyvek írója úgy látja, a riogatás helyett több embert tudnának a zöldek meghódítani, ha azt adnák el nekik, a fenntartható fogyasztással mi minden pozitív hatást lennének képesek elérni, ha akarnák.

Pozitív pszichológia

Goleman úgy érzi, a pozitív potenciál hangsúlyozása mindig lelkesebb visszhangot vált ki. Ha a szelektív hulladékgyűjtés, a helyi termékek vásárlása, vagy éppen az energiatakarékosság anyagi előnyeit és messzemenő környezeti hatásait sulykolnák a fogyasztókba, azzal jócskán több embert sikerülne ökotudatos életvitelre rábírni.

Kép:PParchív

”Nem az agy megfelelő rendszeréhez beszélnek. Az agy pozitív jutalmakkal dolgozó részéhez kell fordulni”, állítja a pszichológus. ”Amikor a fenyegetettség vagy az érzelmi feszültség rendszerét aktivizáljuk, az depressziót, félelmet és dühöt okoz. A jutalmak rendszerének mozgásba hozása azért fontos, mert ez tart minket életben. Itt nyerünk lelkesedést és telítődünk energiával. Ezért töltenek el jó érzéssel a cselekedeteink miatt”, magyarázta Goleman a davosi Világgazdasági Fórum (WEF) szervezői által készített interjúban. ” Új matematikára van szükségünk. Az ökológiai lábnyomból ki kell vonni mindazt a sok jó dolgot, amit csinálunk”, hogy tisztában legyünk vele. ”A kéznyom e jó cselekedeteink összessége. Ezt kell növelnünk. És elmondani mindenkinek, mert így lehet piaci erővé tenni” a környezettudatos fogyasztást.

Goleman nem mondott ugyan cégnevet, de a világ egyik legnagyobb vállalata azzal versenyezteti alkalmazottait, hogy kinek nagyobb az öko-kéznyoma. ”A kéznyomban is versenyképesnek kell lennünk,” véli a 67 éves szakember. A személyes vagy céges felelősségtudat és elégedettségérzés megvalósításához ”olyan narratívákat kell mesélnünk, amikben hősök vagyunk, nem ellenségek.”

A pszichológus ezt a megközelítést látja a kulcsnak abban, hogy a vállalkozói szellemet is felszabadítsák az egyénekben és közösségekben. ”Minden szervezet képes erre. Kormányok, önkormányzatok, iskolák, nem-kormányzati szervezetek egyaránt”.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo