Az intézkedési csomag része annak az önkormányzati cselekvési programnak, amely 2017-ig a levegőben található - emberi egészségre különösen káros - 2,5 mikron, vagy annál kisebb porszemcsék (PM2,5) koncentrációját legalább 25 százalékkal kívánja csökkenteni. Ez 60 mikrogrammot jelentene köbméterenként. Ennek érdekében már 2014-től minden évben csökkenteni kívánják az utakra kerülő új autók számát. Optimista becslések szerint ennek következtében 2017-re számuk nem haladná meg a 6 milliót. Az idén júliusban 5 millió 350 ezer gépkocsit tartottak nyilván a fővárosban. (Mint korábban megírtuk, a szmog Kína csaknem minden városában veszélyes méreteket öltött.)
Pekingben - másik három kínai várossal együtt - már eddig is korlátozták az új rendszámok kiadását, s nyolc további város is erre készül. 2013 végére dolgozzák ki a 2014-től érvényes közlekedési korlátozások részleteit. Az eddigi nyilatkozatokból arra is számítani lehet, hogy növelni fogják a már amúgy is borsos parkolási díjakat és az üzemanyag árát. A kormányzat arra is számít, hogy a különböző lépéseknek, így az új energia népszerűsítésének köszönhetően az üzemanyag-fogyasztást sikerül a 2012. évi alá vinni körülbelül 5 százalékkal.
A pekingi vezetés arra is ígéretet tett, hogy a belvárost 480 kilométer buszvonal fogja behálózni és új kerékpár-kölcsönzési rendszert vezet be 2017-ig. A tömegközlekedés járműforgalmát 60 százalékra szeretnék növelni. A Kínai Tudományos Akadémia kutatóinak vizsgálata szerint a levegő súlyos szennyezettségéhez az autók károsanyag-kibocsátása 22,2 százalékban járul hozzá, nagyobb mértékben, mint az ipari szennyezők.
Az intézkedéseknek része az is, hogy 1200 szennyezőnek minősített vállalatot technológiai, műszaki korszerűsítésre köteleznek, 2016-ig helyenként előírják részleges, vagy teljes bezárásukat. Az új vállalkozások esetében már az idén megszigorítják az engedélyek kiadását. A környezetvédelmi törvényt megsértők nem kaphatnak majd bankhitelt, nem vihetik tőzsdére cégüket és nem részesülhetnek adókedvezményben.
2012-ben 507 ezerrel nőtt azok száma, akik tartósan a fővárosban éltek, Peking lakossága hivatalosan megközelíti a 20,7 milliót. Az energiafogyasztás az előző évhez képest tavaly 84 százalékkal nőtt.