A Detroitban bemutatott kínai autót a shenzheni székhelyű BYD vállalat gyártja. A rövidítés a „Build Your Dreams", vagyis „Építsd Meg az Álmaidat" kifejezésre utal - és ez itt nem a vicc helye. A jármű idén debütál az amerikai piacon, amint átmegy az amerikai szabványoknak megfelelő ütközésteszteken. 800 kilogrammos akkumulátorral működik majd és ára körülbelül 40 ezer dollár lesz. Magyar áron 7,76 millió forint. (A 2009-ben beharangozott Tesla Model S sedan például 50 ezer dollárt kóstál.)
Újrahasznosítható az akkumulátora
A cég eredetileg akkumulátorgyártóként praktizált a 90-es évek közepétől kezdve és 2003-ban állt rá az autógyártásra. Célja, hogy 2025-re a világ legnagyobb autógyára legyen. A Wall Street Journal értesülései szerint a társaság egyik intézményi befektetője Warren Buffett MidAmerican Energy Holdingja. Új termékét feltételezések szerint lítium-ion foszfát-alapú akkumulátor működteti. - pontos „kiléte" úgy tűnik egyelőre üzleti titok, de a BYD büszkén vallja, hogy az akkumulátor környezetbarát, mert legalább tíz évig működőképes, ezt követően pedig teljes egészében újra hasznosítható.
Az előd: Hotzi
Az egy feltöltés után 55 mérföld (88 km) megtételére képes svájci fejlesztésű Hotzenblitz elektromos autó kapacitása már 2007-ben 250 mérföldre ugrott, miután koreai lítium-polimer (LiPo) akkumulátorokra cserélték benne a korábbi savas (lead-acid) akkumulátorokat, amelyek 272 kilót nyomnak. (A kocsit mellesleg Hotzinak neveztek el a köznyelvben. A névválasztás pikánsan botrányos, mert a szó eredetileg olyan vonzó, szexi férfira vonatkozik, aki rasszista és/vagy homofób nézeteket vall). A svájci Kruspan Engineering által kifejlesztett miniautóból a német Treffpunkt Zukunft közel 1000 darabot gyártott le 1993 óta.
A hírek szerint a Nissan is hatékony autó-akkumulátorok előállításán dolgozik Az új széria tömeggyártását a következő öt évben kezdené meg a vállalat, és lehetővé tenné, hogy az autósok lízingeljék azokat.
Hol lehet „tankolni"?
A londoni, New York-i és Dubai-i székhelyű Wolff Olins márkamenedzsment cég összeállította top tízes listáját, melyben azokat a termékeket és innovációkat gyűjti egybe, melyek szerinte a 2010-es esztendő nagy durranásai lesznek. A „zöld autók" ellátásának széles körű kiterjesztése szerintük azért lesz az év nagy előrelépése, mert a Better Place nevű cég hálózatok építésébe kezdett, amely lehetővé teszi, hogy az autótulajdonosok újratölthessék akkumulátoraikat, bárhol is járjanak vidéken. A Better Place az Egyesült Államokat, Ausztráliát, Kanadát, Dániát és Japánt fogja behálózni. A társaság alapítója az SAP egykori elnöke, az izraeli üzletember, Shai Agassi.
A kezdeményezés onnan ered, hogy 2008 januárjában az izraeli kormány felkarolta az elektromos autók „sorsát" és bejelentette, hogy támogatja a Better Place, a Renault és a Nissan Motor Company együttműködését, amely lecserélhető akkumulátorok fejlesztésére irányul. A projektre Agassi pillanatok alatt 200 millió dollárt szerzett, majd 2009-ben újabb 135 milliót. Befektetői között található a Vantage Point Venture Partners, az Israel Corporation, az Israel Cleantech Ventures, a Morgan Stanley és a Maniv Energy Capital által vezetett magánbefektetői társulás. A hálózat tesztelését idén végzik el Izraelben. Fontos, tény hogy a töltőállomások energiáját megújuló forrásokból fedezik.
Az EU is rákapcsol
London Hampstead nevű művész-negyedében e sorok írója magais látott olyan garázst a lakóház földszintjén, ahol az elektronikus autó feltöltés gyanánt villanyáramra volt kötve. De elszigetelt, szórványos esetekről van még szó.
A távol-keleti fejlesztések példáját látva az Európai Unió új programot indít az elektromos autók fejlesztésének összehangolására és támogatására, jelentette be szerdán a soros elnökséget betöltő Spanyolország miniszterelnöke, Jose Luis Rodriguez Zapatero.
Spanyolország február 8-ára konferenciát szervez San Sebastiánban az unió ipari minisztereinek részvételével, ahol kidolgozzák egy közös európai elektromos jármű fejlesztésének a tervét. Ha „a piacainkon nem lesz meg a megfelelő törvényi háttér a pénzügyi támogatáshoz, és nem lesznek közös szabványaink a technológiára vonatkozóan, akkor nehéz lesz Európának megszereznie a vezető szerepet", mondta Zapatero, aki e törekvések összehangolásában az Európai Bizottságnak szán vezető szerepet.