Az Északi-sark sincs biztonságban a turistáktól

A globális felmelegedés miatt megolvadnak a jégtakarók, számos hónapban zavartalanul hajózható az Északi-sarkkör. Egyre nagyobb luxushajók merészkednek eddig elzárt sarkköri rületekre. Sokan újabb Titanic-katasztrófától tartanak.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Több emeletes turistahajók vették birtokukba Kanada sarkköri fjordjait.  Az eddig emberlakta partokhoz közelebb úszkáló hajók ma már az Északi-sarkig merészkednek felbuzdulva azon, hogy a globális felmelegedés miatt az év egyre több hónapjában nagy területeken van megolvadva a jégtakaró. Az Északnyugati-átjárón idén nyáron először haladt át egy luxushajó, a Crystal Serenity 1700 személlyel a fedélzetén. (Ez az a szakasz, mely összeköti a Csendes-óceánt és az Atlanti-óceánt.) Alaszkából augusztus 15-én indult el a járat, New Yorkba szeptember 16-án ért el. Ez ugyanaz az útvonal, amit bő száz éve a norvég felfedező, Roald Amundsen bejárt, csak éppen fordítva (ő keletről indult nyugat felé).

Kép:Greenpeace

A hajót üzemeltető Crystal Cruises a honlapján már hirdeti a 2017-es utat, jelentette a Reuters.  A turisztikai szektor új látványosságokra vágyik: és mi lehetne jobb, mint az Északi-sark a kabin ablakából, jéghegyes látkép a fedélzetről, az érintetlen sarkvidéki állatvilág? A Crystal Cruises szolgáltatása egyébként nem új, más társaságok már a hetvenes évek óta kínálnak túrákat a sarkvidékekre. A mostani útvonal azonban úttörő és több szempontból sem veszélytelen: Alaszka és Grönland között nincs olyan megfelelő javítóműhellyel felszerelt kikötő, ahol megállhatna a hajó ha megsérült vagy ha egy utas életveszélyes állapotba került. Az utazást több ezer kilométeren kikötés nélkül kell megoldani, távol a civilizációtól. Szakemberek szerint veszélyes egy hajónak elnavigálnia magát a jeges területeken, mert a műholdas képek még nem elég pontosak. Egy jéghegy 4-5 csomó (azaz mintegy 10 kmh) sebességgel is haladhat, de a műholdas képek sok esetben 10-20 órával előbbiek, magyarázta egy szakértő a Reutersnek.

Új útvonalak nyílnak – vagyis olvadnak – a klímaváltozás miatt
Sok új északi-sarkvidéki hajózási útvonal nyílhat meg a 21. században az olvadó jég miatt még akkor is, ha a széndioxid-kibocsátás a legkedvezőbb forgatókönyv szerint alakul – állapította meg egy új brit tanulmány.
Szennyezésveszély

A környezetvédelmi szervezetek a környezet épségéért is aggódnak, a hajók ugyanis beszennyezik az eddig érintetlen és igencsak sérülékeny természeti környezetet. Ha egy nagy luxushajó megfeneklik és az üzemanyagtartálya kilyukad, az óriási környezetszennyezést okozhat. Ráadásul ha a téli szezon elején történik egy ilyen baleset, hónapokig nem végezhetők el az eltakarítási munkálatok.

A környezetvédők álláspontja szerint a sarkvidéki országok fő célja az kellene legyen, hogy betiltsák a sarkköri olajkitermelést. Az olajmező-kutatás és kútfúrás ugyanolyan balesettel járhat, mint a BP-olajszennyezése a Mexikói-öbölben. Ehelyett a közlekedés limitálása merült fel: betiltanák a nehéz gépeket hajtó üzemanyagok használatát a régió vizeiben, ezzel tiltva ki a teher- és személyszállítást. Ezzel párhuzamosan 2017-ben lép hatályba az ENSZ sarkköri egyezménye, amely megszigorítja a sarkköri hajózás feltételeit (a szabályok a hajók biztonsági előírásaira éppúgy vonatkoznak, mint a környezetszennyezésre). A megállapodás betiltja a nehézolaj használatát a Déli-sarkon, de az Északi-sarkkörön túl nem, abban a régióban csak arra "bátorítják" a hajótársaságokat, hogy ne használják ezt az üzemanyagot.

Időzített bomba ketyeg az Északi-sarkon
A sarkvidék olvadása első pillantásra varázslatos lehetőségekkel kecsegteti a hajózási társaságokat és a nyersanyag kitermelőket. Most azonban kutatók kiszámították, milyen költségeket okoz majd a világnak az enyhébb északi klíma és az eredmény emberi ésszel felfoghatatlanul nagy összeg, amely meghaladja a globális GDP-t.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo