Az Északi-sark sincs biztonságban a turistáktól

A globális felmelegedés miatt megolvadnak a jégtakarók, számos hónapban zavartalanul hajózható az Északi-sarkkör. Egyre nagyobb luxushajók merészkednek eddig elzárt sarkköri rületekre. Sokan újabb Titanic-katasztrófától tartanak.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Több emeletes turistahajók vették birtokukba Kanada sarkköri fjordjait.  Az eddig emberlakta partokhoz közelebb úszkáló hajók ma már az Északi-sarkig merészkednek felbuzdulva azon, hogy a globális felmelegedés miatt az év egyre több hónapjában nagy területeken van megolvadva a jégtakaró. Az Északnyugati-átjárón idén nyáron először haladt át egy luxushajó, a Crystal Serenity 1700 személlyel a fedélzetén. (Ez az a szakasz, mely összeköti a Csendes-óceánt és az Atlanti-óceánt.) Alaszkából augusztus 15-én indult el a járat, New Yorkba szeptember 16-án ért el. Ez ugyanaz az útvonal, amit bő száz éve a norvég felfedező, Roald Amundsen bejárt, csak éppen fordítva (ő keletről indult nyugat felé).

Kép:Greenpeace

A hajót üzemeltető Crystal Cruises a honlapján már hirdeti a 2017-es utat, jelentette a Reuters.  A turisztikai szektor új látványosságokra vágyik: és mi lehetne jobb, mint az Északi-sark a kabin ablakából, jéghegyes látkép a fedélzetről, az érintetlen sarkvidéki állatvilág? A Crystal Cruises szolgáltatása egyébként nem új, más társaságok már a hetvenes évek óta kínálnak túrákat a sarkvidékekre. A mostani útvonal azonban úttörő és több szempontból sem veszélytelen: Alaszka és Grönland között nincs olyan megfelelő javítóműhellyel felszerelt kikötő, ahol megállhatna a hajó ha megsérült vagy ha egy utas életveszélyes állapotba került. Az utazást több ezer kilométeren kikötés nélkül kell megoldani, távol a civilizációtól. Szakemberek szerint veszélyes egy hajónak elnavigálnia magát a jeges területeken, mert a műholdas képek még nem elég pontosak. Egy jéghegy 4-5 csomó (azaz mintegy 10 kmh) sebességgel is haladhat, de a műholdas képek sok esetben 10-20 órával előbbiek, magyarázta egy szakértő a Reutersnek.

Új útvonalak nyílnak – vagyis olvadnak – a klímaváltozás miatt
Sok új északi-sarkvidéki hajózási útvonal nyílhat meg a 21. században az olvadó jég miatt még akkor is, ha a széndioxid-kibocsátás a legkedvezőbb forgatókönyv szerint alakul – állapította meg egy új brit tanulmány.
Szennyezésveszély

A környezetvédelmi szervezetek a környezet épségéért is aggódnak, a hajók ugyanis beszennyezik az eddig érintetlen és igencsak sérülékeny természeti környezetet. Ha egy nagy luxushajó megfeneklik és az üzemanyagtartálya kilyukad, az óriási környezetszennyezést okozhat. Ráadásul ha a téli szezon elején történik egy ilyen baleset, hónapokig nem végezhetők el az eltakarítási munkálatok.

A környezetvédők álláspontja szerint a sarkvidéki országok fő célja az kellene legyen, hogy betiltsák a sarkköri olajkitermelést. Az olajmező-kutatás és kútfúrás ugyanolyan balesettel járhat, mint a BP-olajszennyezése a Mexikói-öbölben. Ehelyett a közlekedés limitálása merült fel: betiltanák a nehéz gépeket hajtó üzemanyagok használatát a régió vizeiben, ezzel tiltva ki a teher- és személyszállítást. Ezzel párhuzamosan 2017-ben lép hatályba az ENSZ sarkköri egyezménye, amely megszigorítja a sarkköri hajózás feltételeit (a szabályok a hajók biztonsági előírásaira éppúgy vonatkoznak, mint a környezetszennyezésre). A megállapodás betiltja a nehézolaj használatát a Déli-sarkon, de az Északi-sarkkörön túl nem, abban a régióban csak arra "bátorítják" a hajótársaságokat, hogy ne használják ezt az üzemanyagot.

Időzített bomba ketyeg az Északi-sarkon
A sarkvidék olvadása első pillantásra varázslatos lehetőségekkel kecsegteti a hajózási társaságokat és a nyersanyag kitermelőket. Most azonban kutatók kiszámították, milyen költségeket okoz majd a világnak az enyhébb északi klíma és az eredmény emberi ésszel felfoghatatlanul nagy összeg, amely meghaladja a globális GDP-t.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo