Végre kiderült, miben jó az Y-generáció

Tudatlanoknak és lustának csúfolják őket, de mutatkoznak jelei, hogy az Y-generáció tagjai megtalálják a nekik megfelelő helyet a piacon, ahol ötvözni tudják az elhivatottságukat és az üzleti realitást.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Tyler Cowen az USA-ban februárban megjelent könyvében, amely a "The Complacent Class" (A tudatlan osztály) címet viseli, azt írja, hogy a mai modern gazdasági környezet azoknak kedvez, akik szenvedélyesen kötődnek egy-egy hobbihoz, érdeklődési területhez, legyen az akár bakelitlemezek gyűjtése, főzés vagy az, hogy oda-vissza fújják A trónok harca minden részletét. A sokat kritizált Y generáció tagjai pedig sokan éppen ilyenek.

Cowen ezeket a fiatalokat lelkeseknek, "rajongóknak" hívja, akik a saját kis hobbijukban akarnak szuperek lenni és és olyan piaci rést keresnek, ahol ezt a szaktudást érvényesíthetik. Nem akarnak mindenkit lepipálni, leelőzni mindenben, ahogy korábbi generációk tették. Egy dolog lebeg a szemük előtt: a saját boldogságuk, ami belülről ered, a saját érdeklődésükből, nem a másoknak való megfelelésből. Az internet, a megosztás gazdaságának térnyerése és a társadalmi fejlődés révén ráadásul könnyebben építhetnek karriert szenvedélyükre, mint eddig valaha.

Akik nem ilyen specializált tudással akarnak érvényesülni, hanem sokkal inkább reneszánsz emberként, azok a "versengők", a "törekvők", nekik viszont nagyon nehéz érvényesülniük, mert éppen azok az eszközök és lehetőségek dolgoznak ellenük, amelyek révén a "lelkesedők" hallathatják a hangjukat a globalizációtól hangos közegben.

Kép:Flickr

A fejlett országokban élő, klasszikusabb iskolázottságú és tágabb ismeretanyagú munkavállaló a hagyományos módon akar feljebb jutni a szakmai és a társadalmi ranglétrán: remek munkával, céges előléptetéssel. Neki azonban erős a konkurenciája a fejlődő országokban.

Tisztában vannak ezzel az Y generációs munkavállalók is, akik sutba dobják a régi érvényesülési modellt. Ezért van az, hogy amikor megkérdezik őket, hogy mik lesznek ha nagyok lesznek (már nagyok lettek, nagyjából 22 év az alsó korhatár a generációban, amennyiben úgy számítjuk, hogy 1995-ben születtek az utolsó Y-generációsok), akkor azt válaszolják, hogy Youtuberek.

Cowen úgy látja, a lelkes Y-generációsok egész jól bánnak azokkal a lehetőségekkel, amiket ez a digitális világ kínál nekik, s mivel azt csinálhatják, amihez kedvük van, elégedett polgárok válnak belőlük, akiket nem az mozgat, hogy mások korábbi eredményeit felülmúlják.

Cowen a második világháború után született baby boomer-generációt is a tudatlan osztálynak tartja, mert vagy liberális értelmiségiként vagy öltönyös yuppiekként kertészkedtek és olvastak otthon, hagyva, hogy az amerikai gazdaság lassuljon, a rasszista szegregáció erősödjön és a vagyoni különbségek nőjenek - elhanyagolva az 50-es, 60-as évek idealista politikai célkitűzéseit (polgárjogi mozgalom, faji és nemi egyenlőség, békemozgalom stb.).

Cowen szerint az Y generáció képviselő hűek maradnak saját értékeikhez és érdeklődéseikhez, nem úgy mint szüleik és nagyszüleik. Tehát a mai húszasokat-harmincasokat is tudatlan osztálynak látja, de a tudatlanok legpompásabb egyedeinek, mert ideológiailag elkötelezettek és hitelesek.

A Piac & Profit konferenciát rendez a témában 2017. április 13-án "Kulcs az Y-generációhoz" címmel. Részletes program és regisztráció itt.

Forrás: Business Insider

Véleményvezér

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.
Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo