Vannak cégek, szervezetek, ahol méltatlanul háttérbe szorultak vagy abszolút mellőzötté váltak az offline felületek a marketing tevékenységben. Pedig a világhálón kívüli megjelenési lehetőségekkel is érdemes élni. (A hatékony marketing alapköve, hogy kreatívan többféle eszközt használunk. A jó marketingterv további elemeiről itt olvashat.)
Néhányan úgy vélik, hogy szerényebb marketing büdzsé esetében semmi értelme az online lehetőségeken kívül bármit is bevetni, de ez tévedés. A világhálón kívül is vannak olyan felületek, melyek segítségével felhívhatjuk a figyelmet az adott termékre vagy szolgáltatásra és új vásárlókat, megrendelőket tudunk generálni. Íme, néhány lehetőség:
A szórólapozást sokan teljesen eltemették. Pedig vannak esetek, amikor remek lehetőség. Persze nem mindegy, hogy a szólólap mennyire figyelemfelkeltő, mennyire tűnik ki a megszokott szórólapok közül, mire hívja fel a figyelmet és mit várunk el attól, aki megkapta. Például, ha a szórólapozás egy közeli üzletbe invitál egy valóban csábító kuponnal, akár feltétel nélküli ajándékkal és jól meg tudjuk szólítani a célcsoportot, akkor telitalálat lehet. Figyelni kell arra is, hogy ki vagy kik és milyen módon adják át a szóróanyagot és arról sem szabad megfeledkezni, hogy ha közterületen vagy valamely intézmény, cég vagy szervezet területén történik a szórólapozás, be kell szerezni a szükséges engedélyeket, hozzájárulásokat.
Az óriásplakát nemcsak a multik privilégiuma, egy kisebb vállalkozás számára is érdekes lehet. Természetesen, minél több felületet rendel valaki, annál kedvezőbb lesz az egységár és a plakát nyomtatási költsége is jóval jutányosabb lesz. De nem kell hatalmas mennyiségeket rendelni ahhoz, hogy a plakát hatékony eszköz legyen – ha tudjuk, mire akarjuk használni. Van olyan helyzet, amikor akár egyetlen plakátot rendelni is megéri. Ha olyan helyen sikerül megjelenni, ahol a célcsoportot jól meg lehet szólítani, akkor egy ütős kreatív hatásos lehet. Ha meg szeretnénk mutatni például, hogy érdemes leparkolni, mert éppen ott vagyunk az út mellett egy kiváló ajánlattal. Vagy, ha a konkurencia ott van a közelünkben – mondjuk egy piacon, plázában vagy több nagykereskedést tömörítő helyen érdemes lehet ott elhelyezni az üzenetünket, ahol a látogatók leparkolnak. Lényeges dolog, hogy egyértelműen fel legyen tüntetve kinek, miért és hova érdemes mennie.
Hasonló módon a járműreklám is kínál lehetőségeket. Bizonyos esetekben a célcsoportot jól el lehet érni az adott szakaszon közlekedő járművön megjelenő felülettel, amire valóban felfigyelnek. Érdekes lehet egy ilyen felület például egy üzlet, bevásárlóközpont, fitness terem esetében, ha sikerül az adott felülettel jól elérni azokat, akiket meg szeretnének szólítani. A mobil járműreklám, mint például a bringa reklám egyik nagy előnye, hogy egyedi útvonalon keltheti fel a célcsoport figyelmét. Ami fontos, hogy ezeknek a felületeknek az esetében is kell közterületi engedélyt kérni.
A nyomtatott sajtóban való megjelenést sem szabad elutasítani. Arra kell viszont odafigyelni, hogy olyan felületet válasszunk, ami valóban a mi célcsoportunknak szól és persze az sem mindegy, hogy milyen minőségű a hirdetés maga. Ha beleolvad a többi közé vagy igénytelen a kivitelezése, akkor már eleve jóval kisebb az esély rá, hogy elérje célját. Fontos alapigazság, hogy a kevesebb több! A felület drága dolog, egy kkv ritkán engedhet meg magának sokoldalas hirdetést. Ha viszont kicsi felületen kell közölnünk valamit, még jobban át kell gondolni, mi a legfontosabb üzenetünk. Gyakori hiba, hogy akár apróbb szinte olvashatatlan betűmérettel mindent megjelentet a hirdető, ami számára fontos, így valójában semmi nem fogja meg az olvasókat.
A rádió hirdetés hallatán sokan azonnal milliós kiadásokra gondolnak és még a lehetőségek alaposabb vizsgálata előtt megállapítják, hogy ez a csatorna biztos, hogy nem fér bele a keretbe. Pedig többféle lehetőség létezik még országos csatornák esetében is és a vidéki illetve térségi csatornák is érdekesek lehetnek a kisvállalkozások számára. Ha a célcsoport hallgatja az adott csatornát már érdemes elgondolkodni a lehetőségeken. Sok termék és szolgáltatás esetében a pláza rádiózás remek platform. Természetesen ebben az esetben nagyon szigorú a szabályozás, hiszen a pláza védeni kívánja a bérlőinek az érdekeit. Ha zöld az út és a célcsoport megjelenik az adott helyszínen, tehát jól meg lehet szólítani, akkor ilyen helyen is jól jöhet a megjelenés. Arra kell ügyelni, hogy a szpotok szövegezése, maga a hangszín jól megszólítsa a célcsoportot és a megjelenésszám is elegendő legyen. A rádiós megjelenés kapcsán nemcsak a klasszikus szpotokban érdemes gondolkodni. Az időjárás-jelentés vagy a közlekedési hírek támogatása és a PR beszélgetés is jó lehetőség lehet.
Nemcsak a neten éljük az életünket így ennek megfelelően a többi felületben is érdemes gondolkodni, megnézni a lehetőségeket.
Balogh Gabriella marketingszakértő, szakközgazdász ZSERON Kft.