Vállalkozás mint kamaradarab

Gyerekkori barátság, közös kosárcsapat, közös rockzenekar– innen már szinte adta magát a közös vállalkozás ötlete a DropShop alapítóinak. A bor, hasonlóan más szeszesitalok piacához megváltozott az elmúlt években Magyarországon: a beszerzőhelyek trendi, közösségi terekké alakultak, ahol enni, inni és vásárolni is élmény. Nem mellékesen jó üzleti lehetőség, ha valaki szívvel-lélekkel és magas szakmaisággal nyitja meg üzletét.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hébenstreit Ádám
Kép:PP/Kádár Lajos

Hébenstreit Ádám és Szórádi Gábor borbárt tervezett, ahol az akkor egyre népszerűbb boros magazinokban előforduló tételeket meg is lehet kóstolni. A Drop Shop a klasszikus Fine Wine kereskedelembe szeretett volna piacot fogni úgy, hogy a kínálatot lefelé megnyitja, és szélesebb rétegeknek teszi elérhetővé a világ válogatott „sztárjait”. Mára összeállt a portfólió, a választék bárhol megállná a helyét. A Drop Shopot Ádám vezeti, de mint mondja, óriási segítség az objektív szemlélőként mellette álló tulajdonostárs.

Hogy a kínálat megfelelő legyen, kényszerűségből importőrré és, mivel a magyar törvények szerint importőr nem értékesíthet a végfelhasználónak, nagykereskedővé váltak. Az egyedi választék hozott más vevőket, köztük Michelin-csillagos éttermeket, de a cél a saját üzlet kiszolgálása volt. A tevékenységet két cégbe osztották szét – az egyik a vendéglátást és kiskereskedelmet, a másik a nagy- és külkereskedelmet viszi. Exporttal is foglalkoznak, elsősorban az árfolyamkitettség ellensúlyozására. A volumen itt sem hatalmas, alapvetően viszonossági alapon működik a kivitel.

Nem állandó portfólióval dolgoznak, a hazai viszonylatban óriási kínálatukban rengeteg ritka, már piacon nem lévő tétel tűnik fel. A változatosság azonban nem jelent tervezetlenséget: készült megvalósíthatósági tanulmány, cash flow-terv, és feltérképezték a tipikus fogyasztókat. Az üzlet magánbefektetésből indult, a tulajdonosok úgy vélik, az a fair, ha az ember a saját pénzét kockáztatja. Kezdetben mindent fillért visszaforgattak, így indulhatott meg a növekedés. Befektetőt szerezni azért sem lenne könnyű, mert a prémium borok másodlagos piacára is beszálló Drop Shopban – az üzlet jellege miatt – óriási a készletszint-ingadozás, és nehezen tervezhető a cash flow. Ezt pedig ritkán tolerálják a külső finanszírozók.

…és ha jön a Nemzeti Italbolt?
Hébenstreit Ádám szerint, ha lesz is egy, az állam által koordinált alkoholértékesítési rendszer, a bort nem valószínű, hogy érinti, hisz az egyrészről szembemenne az eddigi, a kisebb bortermelőket, mezőgazdasági gazdálkodókat támogató kormányzati stratégiával, másrészről ilyen erős „boros nemzetnél” csak nagy károk árán lenne működtethető egy skandináv típusú rendszer.
– Alapvetően kétféle borbár létezik a világban: a mediterrán, „közösségi” típusú, ahol a fókusz a társasági életen van, és a fine wineing, ahol fehér kesztyűs pincérek szolgálnak fel különleges borokat. Mi tartalmilag inkább a fine wineing, formailag a mediterrán irányba mozdultunk. Ez hosszú távú projekt, arányaiban kevesebb embert érdekel ugyanis itthon ez a szintű bor. A vásárlóinkat is magunk neveljük ki pohárról pohárra. Nagy munka ez, reméljük nagy eredménnyel. A hozzánk hasonló külföldi független kereskedők a százéves múltjukból élnek – nekünk is csak addig kell túlélnünk – mondja nevetve Hébenstreit Ádám.

Kép: PP/Kádár Lajos

– A borra rengeteg felesleges sznobizmus, klisé, előítélet ragadt, de mögötte minden jó palacknak van egy sztorija a termőhelyről, az évjáratról és sok másról. Ahhoz, hogy ez kerüljön a középpontba, a felesleges körítést el kell tüntetni. Mint egy kamaradarabnál, ahol díszletek és jelmezek nélkül, pusztán a szöveg ereje érvényesül.

A hálózatok korát éljük, a tulajdonosokat is többen keresték meg, hogy franchise-t építenének a DropShop köré. Nekik azonban nincsenek ilyen terveik. Sikerükben fontos a személyesség, a lassan épülő bizalom, amit nehéz lenne sokszorosítani. Marketingre nem költenek, túl szűk a célcsoport. A klasszikus eszközök nem működnek ekkora résben, inkább élményt adnak a vendégnek, s ezáltal függőséget alakítanak ki – így lesz 90 százalék a törzsvevők aránya.

Csak a jó sör!
Hogy lesz valakiből szenvedélyes sörgyűjtő? És hogyan lehet erre egy sikeres vállalkozást is felépíteni? A Csak a jó sörök! tulajdonosával, Kővári Gergellyel beszélgettünk.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo