Már regisztrálhatják járműveiket a fuvarozók az ÁAK elektronikus útdíjjal foglalkozó honlapján. (A regisztráció itt elérhető!) A gépjárművek regisztrációja négy napot csúszott a korábban beharangozott, június 20-i határidő óta. A szakmai szervezetek eleve szűknek találták a rendelkezésre álló időkeretet, de így még kevesebb idő, mindössze egy hetük lesz mindenre. A nagyobb fuvarozótársaságok számára viszont jó hír, hogy lehetőség lesz flottás feltöltésre, tehát nem kell minden autót külön regisztrálni. (Az útdíjrendszer 10 nap múlva mindenképpen elindul.)
A weboldalon lehet tájékozódni a díjköteles szakaszokról, a fedélzeti eszközökről, és díjkalkulátor is segíti a fuvarozókat. A regisztrációhoz név és jelszó szükséges, a személyes adatok, a számlázáshoz szükséges információk, valamint a gépjármű adatainak megadása.
Halasztást kér az MLBKT
Szakmailag megalapozottnak tartja a használatarányos elektronikus útdíj elvét és bevezetését a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT). A társaság közleménye szerint kiemelten fontosnak tartja a környezettudatos logisztika támogatását, és minden eszközzel arra törekszik, hogy ezt az értékrendet átadja tagjainak is. Ebből kifolyólag egyetért a kormány azon elképzelésével, amely korlátozza a forgalom gyorsforgalmi és főutakról alacsonyabb rendű utakra való átterelődését. Ugyanakkor le kell szögeznünk, hogy a jelenleg bevezetés előtt álló megoldás még szakmailag nem teljesen kimunkált, és a megvalósítás számos gyakorlati kérdése nyitott.
Az e-útdíj rendszeréről és szabályozásáról itt olvashat részletesen!
Az MLBKT szerint a bevezetés előtt álló rendszer, a jelenlegi formájában, várhatóan komoly problémákat fog okozni a szállításokban. A társaság ezért – csatlakozva más szakmai szervezetek, többek között az MKFE és a FUVOSZ álláspontjához – azt javasolja, hogy az elektronikusútdíj-rendszer bevezetését a vállalatok, vállalkozók megfelelő felkészülése érdekében legalább egy hónappal halasszák el. „Ugyancsak javasoljuk, hogy a bevezetéskor mindenképpen legyen tesztüzem, amelynek ideje alatt – javaslatunk szerint három hónapig – enyhébb büntetési tarifát alkalmazzanak a hatóságok” – olvasható a közleményben. Véleményük szerint ugyanis ha a jelenlegi tervek szerint indul a rendszer – előre láthatóan –, az információhiány miatt július elsejétől kaotikus helyzet várható a teherforgalomban, és akár ellátási gondokra is fel kell készülni az országban.