Túl kevés a fiatal cég

A hazai kkv-k nagy része több mint 20 éves múltra tekint vissza, miközben az 5 év alatti cégek aránya elenyésző – derül ki a K&H: üzletet ide! program felméréséből. Minden új vállalkozásra két megszűnő jut.

A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb, március 31-i adata szerint Magyarországon több mint 535 000 bejegyzett társas vállalkozás működik. „A kkv-k piaci jelentőségéhez kétség sem férhet, a bruttó hazai termék felét ők állítják elő, valamint a foglalkoztatottak több mint kétharmadának biztosítanak munkahelyet. Mindezek alapján elmondható, hogy a kkv-k adják a magyar gazdaság gerincét, de vajon tudjuk-e, hogy átlagosan mióta működnek ezek a vállalkozások” – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.

Kép:Pexels.com

A K&H felmérése szerint a cégek zöme már túl van a korai gyermekkoron. „A vállalkozások legnagyobb része, 41 százaléka már húszas éveit tapossa. Közel ugyanilyen arányban (39%) vannak azok, amelyek több mint tíz éve működnek. Minden hetedik vállalkozás már elérte az iskolás, azaz a 6 éves kort, míg ennél fiatalabb cégekkel csak elvétve találkozhatunk (5%). A hazai kkv szektor tehát nagyrészt stabil, viszonylag komoly múlttal rendelkező cégekből áll” – részletezte az eredményeket Kovács Viktor Zoltán.

2016 sem hozta el a rendszerváltást a cégeknél
Az elmúlt év sem hozott trendfordulót a fiatal generáció cégalapítási kedvében. Noha közel 10 ezer új vállalkozást jegyeztek be a 18-40 év közöttiek, de az idősebb korosztály továbbra is magasan felülreprezentált az üzleti életben. Kovács Patrik, a FIVOSZ elnöke arra figyelmeztet, hogy a generációváltás a hazai kis és közepes vállalatok harmadánál a legégetőbb probléma lesz öt éven belül.
Ha a különböző árbevétel-kategóriákat nézzük, az látható, hogy a cégméret és a működési idő között nincs egyértelmű összefüggés. Ugyan a középvállalkozások között találjuk a legtöbb régi motorost, mivel közel felük több mint húsz éve működik, őket azonban a mikrovállalkozások (44%) követik, míg a kisvállalkozásoknál ez az arány 36 százalék. Utóbbiaknál a legmagasabb azonban a tinédzser korban levő, azaz a 10-20 éve működő cégek aránya (48%).

A különböző ágazatoknál nincs lényeges különbség a működési időt illetően. A szolgáltató és ipari szektorban szinte ugyanolyan arányban találkozhatunk 20 évesnél idősebb vállalkozásokkal, mint a nagy hagyományokkal bíró mezőgazdaságban, miközben a kereskedelemben inkább a 10-20 éves átlagéletkor jellemző (45%). Ami a friss cégeket illeti, alig találunk maximum 5 éve működő vállalkozásokat: a kereskedelemben a cégek 7 százaléka, a szolgáltató szektor 6 százaléka, az ipar, építőipar 2 százaléka, míg a mezőgazdaság mindössze 1 százaléka van ebben a korban.

Egy év elején ismertetett elemzés szerint kismértékben ugyan, de nőtt a cégalapítási hajlandóság az elmúlt évben. Szám szerint több mint 26 ezer vállalkozást hoztak létre tavaly, 1300-zal többet, mint 2015-ben, de még ezzel együtt is minden új vállalkozásra közel két megszűnő cég jut. ”A növekedés mindenképpen örvendetes, a cégalapítási kedv azonban továbbra is viszonylag alacsony, így figyelni kell arra, hogy a kkv szektor ne öregedjen el” – mondta el Kovács Viktor Zoltán.

Kasszabarát tippek kezdő vállalkozóknak
Az induló vállalkozásokkal sokszor akkor szalad el a ló, amikor már kezdenek csöpörögni a bevételek a kasszába. Tippjeink segítenek elkerülni néhány banális hibát, amik súlyosan veszélyeztetnék a még gyengécske kasszát.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo