Túl kevés a fiatal cég

A hazai kkv-k nagy része több mint 20 éves múltra tekint vissza, miközben az 5 év alatti cégek aránya elenyésző – derül ki a K&H: üzletet ide! program felméréséből. Minden új vállalkozásra két megszűnő jut.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb, március 31-i adata szerint Magyarországon több mint 535 000 bejegyzett társas vállalkozás működik. „A kkv-k piaci jelentőségéhez kétség sem férhet, a bruttó hazai termék felét ők állítják elő, valamint a foglalkoztatottak több mint kétharmadának biztosítanak munkahelyet. Mindezek alapján elmondható, hogy a kkv-k adják a magyar gazdaság gerincét, de vajon tudjuk-e, hogy átlagosan mióta működnek ezek a vállalkozások” – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.

Kép:Pexels.com

A K&H felmérése szerint a cégek zöme már túl van a korai gyermekkoron. „A vállalkozások legnagyobb része, 41 százaléka már húszas éveit tapossa. Közel ugyanilyen arányban (39%) vannak azok, amelyek több mint tíz éve működnek. Minden hetedik vállalkozás már elérte az iskolás, azaz a 6 éves kort, míg ennél fiatalabb cégekkel csak elvétve találkozhatunk (5%). A hazai kkv szektor tehát nagyrészt stabil, viszonylag komoly múlttal rendelkező cégekből áll” – részletezte az eredményeket Kovács Viktor Zoltán.

2016 sem hozta el a rendszerváltást a cégeknél
Az elmúlt év sem hozott trendfordulót a fiatal generáció cégalapítási kedvében. Noha közel 10 ezer új vállalkozást jegyeztek be a 18-40 év közöttiek, de az idősebb korosztály továbbra is magasan felülreprezentált az üzleti életben. Kovács Patrik, a FIVOSZ elnöke arra figyelmeztet, hogy a generációváltás a hazai kis és közepes vállalatok harmadánál a legégetőbb probléma lesz öt éven belül.
Ha a különböző árbevétel-kategóriákat nézzük, az látható, hogy a cégméret és a működési idő között nincs egyértelmű összefüggés. Ugyan a középvállalkozások között találjuk a legtöbb régi motorost, mivel közel felük több mint húsz éve működik, őket azonban a mikrovállalkozások (44%) követik, míg a kisvállalkozásoknál ez az arány 36 százalék. Utóbbiaknál a legmagasabb azonban a tinédzser korban levő, azaz a 10-20 éve működő cégek aránya (48%).

A különböző ágazatoknál nincs lényeges különbség a működési időt illetően. A szolgáltató és ipari szektorban szinte ugyanolyan arányban találkozhatunk 20 évesnél idősebb vállalkozásokkal, mint a nagy hagyományokkal bíró mezőgazdaságban, miközben a kereskedelemben inkább a 10-20 éves átlagéletkor jellemző (45%). Ami a friss cégeket illeti, alig találunk maximum 5 éve működő vállalkozásokat: a kereskedelemben a cégek 7 százaléka, a szolgáltató szektor 6 százaléka, az ipar, építőipar 2 százaléka, míg a mezőgazdaság mindössze 1 százaléka van ebben a korban.

Egy év elején ismertetett elemzés szerint kismértékben ugyan, de nőtt a cégalapítási hajlandóság az elmúlt évben. Szám szerint több mint 26 ezer vállalkozást hoztak létre tavaly, 1300-zal többet, mint 2015-ben, de még ezzel együtt is minden új vállalkozásra közel két megszűnő cég jut. ”A növekedés mindenképpen örvendetes, a cégalapítási kedv azonban továbbra is viszonylag alacsony, így figyelni kell arra, hogy a kkv szektor ne öregedjen el” – mondta el Kovács Viktor Zoltán.

Kasszabarát tippek kezdő vállalkozóknak
Az induló vállalkozásokkal sokszor akkor szalad el a ló, amikor már kezdenek csöpörögni a bevételek a kasszába. Tippjeink segítenek elkerülni néhány banális hibát, amik súlyosan veszélyeztetnék a még gyengécske kasszát.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo