Trafiktörvény: belobbizták a lottót

A parlament módosította a szeptemberben elfogadott trafiktörvényt így a dohányboltok a dohánytermékeken kívül sorsolásos játékokat, illetve sorsjegyeket is árulhatnak, valamint sportfogadásokat is lehet majd ott kötni.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A trafiktörvény alapján állami monopólium lesz a dohánytermékek kiskereskedelme jövő év július 1-jétől, az állam koncessziós szerződéssel engedheti át az értékesítést az erre pályázóknak. A koncessziós pályázatokat az összes magyarországi településen kiírják; a kétezer lakosúnál kisebbeken legfeljebb egy, az annál népesebbeken legalább egy dohányboltot lehet majd üzemeltetni, kétezer lakosonként pedig további egy dohányboltra szerezhető koncesszió. A jogszabály nagyjából hétezer dohánybolt létrejöttével számol.

Szombaton koncessziós felhívás

A törvény eredetileg úgy rendelkezett, hogy a trafikokban dohánytermékeken kívül mást nem lehet majd árulni. Most ezen változtattak, a módosító javaslatot jegyző Lázár János indoklása szerint ugyanis a szerencsejáték-forgalmazás törvényi előírásainak betartása - vagyis hogy 18 éven aluliak nem vehetnek részt szerencsejátékban - az adóhatóság ellenőrzése mellett a dohányboltokban is biztosított.

A törvénymódosítás a parlament gazdasági bizottságának indítványára a vámhatósági eljárásokról szóló rendelkezéseket is pontosítja. Eszerint a vámhatóság akkor adhatja meg a dohánytermék-kiskereskedelmi engedélyt, ha a jogosult bejelenti a dohánybolt helyét, alapterületét, nyitvatartási idejét és helyszínrajzát, valamint igazolja a jogosultság megszerzését.

Maradnának a kiskereskedők

A Magyar Dohány Kiskereskedők Egyesületének (MDKE) a tagjai körében végzett felmérése azt mutatja, hogy aki kizárólag dohánykereskedelemből él, az a trafiktörvény bevezetése után is ebben a szektorban kíván dolgozni - mondta Adorjánné Pordán Éva, az egyesület titkára szerdán Debrecenben a témában tartott szakmai rendezvényen.

Koncessziós díjak
A kormány honlapján megjelent pályázati felhívás szerint a koncessziós díj a kétezer lakos alatti településeken évi nettó 100 ezer, a kétezer és tízezer fő közötti lakosúaknál 160 ezer, a tízezer fő felettieken 200 ezer, Budapesten, a megyei jogú városokban és a megyeszékhelyeken pedig 240 ezer forint. Az olyan településen, ahol az állandó lakosok száma a kétezer főt nem haladja meg, legfeljebb egy dohányboltra szerezhető koncesszió, ahol a kétezer főt meghaladja, ott legalább egyre, és minden kétezer lakos után további egyre. Egy pályázó több érvényes pályázatot is benyújthat, de egy személlyel egy időpontban legfeljebb öt megkötött koncessziós szerződés lehet hatályban. Ha több dohánybolt van a településen, akkor egy személynél a helyi dohányboltok legfeljebb kétharmada lehet. A pályázat beadásának díja 25 ezer forint, 100 ezer forintot pedig letétbe kell helyezni a pályázat végéig. A pályázati felhívás szerint a részletes feltételek, a pályázat elbírálásának szempontjai és további információk a 2012. december 15-én, szombaton megjelenő koncessziós pályázati kiírásban lesznek hozzáférhetők.
A kiskereskedők érdekvédelmi szervezete és a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi- és Iparkamara közös rendezvényén Lengyel Antal, az MDKE elnöke bemutatta a szervezet munkáját, illetve jelezte, hogy a kizárólag dohány-kiskereskedelemmel foglalkozók döntő többségét tagjaik közt tudhatják. Adorjánné Pordán Éva közölte: jelenleg mintegy 42 ezer értékesítési pont található országszerte, ez a szám csökken 2013. július 1. után mintegy 6-7 ezerre.

Mivel - mint jelezte - a kizárólag a dohánykereskedelemmel dolgozók továbbra is a szektorban képzelik el a jövőjüket, inkább a többi kereskedőnek kell döntést hoznia arról, hogy tudja-e vállalni a megváltozott jogszabályok közepette is a dohánytermékek forgalmazását. Ez ott fog dilemmát okozni, ahol a dohányáruk "behozó termékként" jelennek meg, például benzinkutaknál, sörözőkben, éttermekben..

Megítélésük szerint a dohánytermékekre tehető jelenlegi 3-5 százalékos árrés megmaradhat a forgalom koncentrálódásával is, illetve további bevételt jelenthet a dohányhoz kapcsolódó kiegészítő termékek forgalmazása. Az MDKE titkára úgy vélte, a koncessziós jogokért folytatandó versenyben várhatóan a nagyvárosokban kiadható helyekért lesz a legélesebb a küzdelem.

Adorjánné Pordán Éva kiemelte, hogy az egyesület tagjainak dohány-szakkereskedői és pénzügyi területű képzéseket szerveztek. Ez azért is fontos, mert a koncesszióra pályázók könnyebben elkészíthetik a trafikok működtetéséhez kapcsolódó üzleti terveket és a jövedelmezőségi számításokat, így könnyítve meg döntésüket a pályázatra.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo