Az új kolléga megtalálása mindig égető feladat. Sok múlik azon, hogy mikor állítjuk munkába, mikor lesz valóban képes arra, hogy levegye a terhet a többiek válláról. Célszerű a folyamat során a hibalehetőségeket minimálisra csökkenteni (itt segítünk elkerülni néhány alaphibát).
Az álláshirdetés megfogalmazása. „Más cég is így hirdeti.”
Van egy történetem, amit megosztok Önnel. Egykori munkahelyemen rakodó munkásokat szerettem volna felvenni viszonylag nagy számban, igen rövid idő alatt, ezért az újsághirdetést nagyon egyszerűen fogalmaztam meg, „inkább legyenek többen, mint kevesebben” alapon. Égtek a vonalak a hirdetés megjelenésének napján, végül úgy kezeltem le a dolgot, hogy másnap reggelre csoportos interjúra hívtam be mindenkit. Reggel a munkahelyre érve vagy 40 jelentkező várt az irodaház előtt, sajnos első ránézésre is látszott, jó, ha 10 ember megfelel a fizikai elvárásainknak. Volt köztük sánta, gerincsérves, sőt még törött karral érkező személy is. Természetesen tudtam jó embereket választani, de az interjúk hatékonysága messze az elvárt alatt maradt.
Beérkezett pályázatok kezelése. „Nem is értem, miért jelentkezett.”
Gyakran előfordult, hogy a beérkező pályázatok, önéletrajzok átnézésekor olyanokra bukkantam, amik a hirdetésben megfogalmazott kritériumoknak nem feleltek meg, vagy a kellő tapasztalat hiánya, esetleg más szempontok miatt nem tartottam potenciálisnak a jelöltet. Jellemzően ilyenkor az történik a személyzeti területeken, hogy a „félrerakott” önéletrajzok tulajdonosaival nem foglalkoznak, pályázatukra nem reagálnak. Természetesen sok időt vihet el adott esetben ez, és ha eleve nem alkalmasak, miért is kéne velük kapcsolatba lépni?A válasz egyszerű.Mert „holnap” is szeretne munkatársakat felvenni!
A beérkező pályázati anyag egy kommunikáció, hirdetésére reagált vele a jelentkező, és ha nem reagál a kommunikációra, akkor az „nyitott” marad, bonyodalmakat fog okozni. Például pár hét elteltével felhívja Önt a jelölt, hogy beküldte és mi történt, mert hetek óta vár, és mindezt nem éppen barátságosan közli, vagy be sem telefonál, hanem egyszerűen csak elmeséli az ismerőseinek, hogy az Ön cége megbízhatatlan, még csak nem is válaszoltak a pályázatára. Aztán megjelenik a következő hirdetése, és valahogy nem akar befutni egy jelentkező se, valahogy távol maradnak az igazán termelő emberek.
Garantálom, hogy mire ezt észreveszi, addigra a jó híre már romokban hever a munkaerőpiacon. (Sajnos félvállról veszik a munkáltatói márka kiépítését a cégek, pedig nagyon is megérné foglalkozni vele!) Ha el akarja ezt kerülni, az önéletrajzok leválogatása után azokkal a személyekkel is vegye fel a kapcsolatot, akiket nem szeretne behívni interjúra, jelezze feléjük, hogy a pályázatuk megérkezett, és annak okát, amiért most nem kerül sor a személyes találkozóra. Higgye el, az emberek igénylik ezt, és többre tartják, ha valaki visszajelez, akkor is, ha nemleges a válasza, mint ha nem. Ráadásul lehet, hogy a következő hirdetésre jelentkezve a jelöltről kiderül, ő az Ön embere, és ő pedig örömmel áll a rendelkezésére, mert korrekt munkaadónak fogja tartani.
Nagy Béla Comline Budapest Kft.