Társtulajdonosok - avagy a vezetők kiegyezése

Amikor túlnő a feszültség a stratégiai beállítottságú, üzletfejlesztő stílusú vezető és a harctéri realitásokkal nap mint nap megküzdő operatív vezető között, az üzlettársak számára különösen nehéz feladattá válik a cég vezetése. A probléma figyelmen kívül hagyása 3-4 év alatt jelentős üzleti károkhoz vezethet, 6-8 év alatt pedig olyan szakadék szélére sodorhatja a vállalkozást, amelyből az egyetlen kiút rendszerint a szétválás és/vagy a vagyon felosztása.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:Flickr

Magyarországon számos olyan vállalkozás van, amelyet két tehetséges vezető alapított és indított el a gyors növekedés útján. Sokan közülük egyenlő mértékben tulajdonosok és nem ritka, hogy mindkettő ügyvezető, mégpedig egyenlő erejű döntési jogkörrel. Feladatmegosztás tekintetében az egyik jellemzően "a céget viszi előre", a másik pedig "az operációért és a pénzügyekért felel". Kiegészítik és ezáltal erősítik egymást, hiszen nem puszta szimpátiából vagy barátságból, hanem képességeik és erőforrásaik alapján, bizalmi alapon választották az együttműködést.

A két vezető hamar összeszokott csapatként kezdi maga köré építeni a céget és külön-külön is választott területük specialistaivá válnak, amit egymás irányában elismernek és tiszteletben tartanak. Ez sok esetben még akkor is így működik, ha az egyik vezető kisebbségi tulajdonos vagy egyáltalán nincs tulajdonrésze/ügyvezetői jogköre, őt ugyanis a (többségi) tulajdonos nélkülözhetetlen jobb kezeként ismeri el. Cégük fejlődésének kezdeti, pionír fázisban tehát jobbára ösztönös döntésekkel és kevés tervezéssel hamar komoly eredményeket érhetnek el.

A dolgok azóta megváltoztak” – számolnak be szinte kivétel nélkül a hozzánk forduló vezetők arra utalva, hogy jelenlegi személyes életük, szakmai életük és a cég versenykörnyezete már össze sem hasonlítható a 3-4 évvel korábbival:

  • A felnőttkori életszakaszok és leggyakrabban a családi állapot változásával változnak a magánemberként értelmezett szükségletek, pl. lakóhely, életstílus, karrier stb. Számos vállalkozó jövőképében szerepel például a következő generációra történő örökítés még akkor is ha az eredeti alapítókat nem fűzik egymáshoz rokoni szálak.
  • A cég fejlődési szakaszainak előrehaladtával a vezetők gazdasági érdekei változnak meg, pl. fizetésemelés, vezetői döntési jogkörök, osztalék, részvényopciók és a tulajdonrész újraosztása, menedzsment feladatok stb. Három-négy év elteltével, 6-10 fős munkavállalói létszám elérésével már kialakul egy céges kultúra és a szervezet önjáró képessége, ami későbbi a középvállalattá fejlődés előtt nyit teret.
  • Mivel a kkv szektor szereplői már kisebb hullámokra is érzékenyebbek, versenykörnyezetük a makrogazdasági ciklusoktól eltérően, gyorsabban változhat. Így vezetői szinten komoly újratervezésre lehet szükség új technológiák, helyettesítő termékek és új belépők felbukkanásának, a hatósági szabályozás módosulásának, felvásárlásoknak-összeolvadásoknak stb. következtében.
Fontos kiemelni, hogy a fenti három mozgatórugó ciklikus jelleggel juttatja mérföldkövekhez a vezetőket, tehát 3-4 évente jelentős kiigazításokra és az alapvető érdekek újraegyeztetésére lehet szükség.
Vállalkozás és barátság együtt? Így lehet!
Közösen céget alapítani a legjobb barátunkkal jópofának tűnik, de nem árt szem előtt tartanunk néhány alapszabályt. Összeszedtük a legfontosabbakat!
A stratéga és az operatív vezető együttműködésének szempontjából a változás törvényszerűségének felismerése és a különböző fejlődési fázisok tudatosítása az, aminek a segítségével cégük berendezkedhet – a kezdeti fázisokat követő – fenntartható működésre. Jellemzően az indulást követő 3-4. évben és/vagy az évi 300 – 400 millió forintos árbevételi szint elérésével jelentkezik először az érintett vezetők részéről komoly igény, hogy – a fenti változások hatására – módosult érdekeiket formálisan közöljék és érvényesítsék. Ez az igény fellépett és nem megy sehova: ott lesz 10, 15 és 20 év múlva is. Vagyis, már az első mérföldkőnél javasolt formálisan (jogi megállapodások, céges szabályzatok, stratégiai tervezés) megegyezésre törekedni, hiszen az állandó változás újabb érdekeket épít a már meglévőkre, amelyek az idő előrehaladtával általában csak veszítenek a rugalmasságukból.

Jogi és a gazdasági mediációs projektjeink során azt tapasztaljuk, hogy a megegyezés tekintetében döntsenek akár az együttműködés, akár a szétválás valamely formája mellett, a vezetők formális keretek között rendszerint képesek kölcsönösen előnyös megállapodásokra. Hidegháború helyett felismerik, hogy a kialakult helyzet egy természetes változási folyamat része, valamint felismerik valódi igényeiket, amelyeket kölcsönösen elismernek egymás felé. A megegyezéssel egy új korszak veszi kezdetét bővülés, hatékonyságnövelés, újrakezdés vagy esetleg utódlás-generációváltásként meghatározott célokkal, hiszen a változás állandó.

Horváth Dénes MBA Reorganizáció Vagyonkezelő és Tanácsadó Kft.

Véleményvezér

Amikor a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője pislog, mint hal a szatyorban

Amikor a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője pislog, mint hal a szatyorban 

Egyoldalú Szuverenitásvédelmi Hivatal.
Nőket abuzáló, korrupt politikust jelölt a Fidesz alkotmánybírónak

Nőket abuzáló, korrupt politikust jelölt a Fidesz alkotmánybírónak 

Az alkotmánybíróság lassan olyan lesz, mint egy fideszes menhely kivénhedt politikusainak.
15-20 százalékos gyümölcsár emelkedés várható

15-20 százalékos gyümölcsár emelkedés várható 

Végnapjait éli a magyar gyümölcsnemesítés.
Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo