Szupermen kerestetik

Sokszor a leendő munkatársakkal szemben megfogalmazott elvárásoknak valóban csak egy szuperképességekkel felruházott alkalmazott tudna megfelelni. Azonban, ha létezik is ilyen, az egy kkv számára jó eséllyel megfizethetetlen. Szakértőnk szerint szervezettség kérdése, hogy minden területre megfelelő és elérhető embert találjunk.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:flickr

Elsőre azt gondolnánk, hogy természetesen a nagy cégeknek hihetetlen mennyiségű és minőségű elvárásai vannak a hozzájuk munkára jelentkezőkkel szemben, biztos a „multik" akarnak ilyen embereket, a kis- és középvállalkozások megelégszenek az egyszerű halandókkal is.

Azután az is eszünkbe juthat, hogy pont a kisebb cégek keresik a félisteneket, hiszen egy kisvállalkozásban egy munkatársra sok különböző fajta feladat hárul, melyek megoldásához igen sokrétűnek és több témában is kellően képzettnek kell lenni. Miközben a nagyvállalatok méretükből adódóan képesek megfizetni és megfelelő mennyiségű munkával ellátni, csak a saját területéhez értő, de abban profi munkatársakat, akiknek csak az adott témakörhöz szükséges ismeretekkel és csak az odaillő emberi tulajdonságokkal kell rendelkezniük.

A fenti problémához azonban kevés köze van a méretnek - magyarázza Nagy Géza, a Cégdoktorok ügyvezetője. Egy kevés van, mert az valóban igaz, hogy egy nagyvállalat könnyedén meg tud fizetni egy vagy akár több teljes idős marketingest, miközben egy kisvállalkozásban gyakran ellátják pénzügyi és egyéb adminisztratív munkával is a marketingest, hogy kitöltse a munkaidejét és bért tudjanak megtakarítani. Ezért van az, hogy leginkább kis cégeknél látjuk ezt a gondot, de a több száz fős, milliárdos cégek behatóbb megismerése rádöbbentett, hogy a méret nem garancia, csak a szervezettség a biztosíték arra, hogy ne kelljen ilyen hirdetésekhez folyamodnunk.

A nagyok sem védettek
Sokszor tapasztalom - mondja a szakember -, hogy habár a nagyvállalatnak van már kidolgozott cégstruktúrája, és minden fő területnek, osztálynak, alosztálynak van külön vezetője, mégis felbukkan a „mindenki csinál mindent" szindróma. Előfordulhat, hogy a Kereskedelmi osztályban mindenki marketinggel, mindenki feladata a PR, mindenki szervez partnertalálkozókat, mindenki ad árajánlatokat, mindenki látogatja az ügyfeleket, mindenki besegít az ügyféladatbázis fejlesztésébe, stb. Egy szervezett burok alatt ugyanolyan szervezetlenséget találunk, mint egy kisebb cégben. Ez lehet csupán a szervezés hiánya miatt, de itt is előfordulhat, hogy nem tudnak minden speciális feladatra külön embert felvenni. De akkor a Kereskedelmi Vezető ugyanúgy, ahogy a kisvállalkozás vezetője, képregényhősöket igyekszik majd szerződtetni, hiszen az ő osztályában is csak a sokoldalú emberek állhatják meg a helyüket. Megint csak, méret vagy nem méret, a szervezetlenség komoly emberi erőforrás krízist fog okozni a „nagy"vállalatnak.

Ennek ellenére mégis azt tapasztalom, hogy a „szupermen" kérdés a cég szervezettségének fokán múlik. Minél szervezetlenebb egy vállalkozás, annál inkább hajlamos a cégvezető mindenhez értő, mindenre alkalmas, mindenféle emberi tulajdonsággal, sőt azok teljes ellentéteivel is rendelkező munkatársakat keresni vagy kerestetni. Egy ilyen munkatárs megtalálása szinte a lehetetlennel egyenlő, és ha mégis sikerül, akkor hamar kiderül, hogy az adott cég számára megfizethetetlen, főleg azért mert kellene belőle legalább tíz. (A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai szerint nem csak a fizetés számít az álláskeresőknek, legalább annyira az is, hogy jó munkahelyen dolgozzanak.)

Egy három főt foglalkoztató vállalkozást is meg lehet úgy szervezni, hogy ne kelljen Zeuszt és barátait szerződtetni a megfelelő mennyiségű és minőségű termelés eléréséhez. Ha pontosan körvonalazzuk a folyamatokat (például: beszerzés - marketing - értékesítés - kiszállítás - számlázás, stb.) és ez alapján meghatározzuk a cégstruktúrát (cégvezetés, személyzet, kommunikáció, kereskedelem, pénzügy, termelés, minőségbiztosítás, stb.), kidolgozzuk az előzőek alapján a pontos munkaköröket, azok várt eredményeit és mérési eszközeit, akkor a három munkatársait el lehet helyezni úgy a szervezetben, hogy ne kelljen mindenkinek mindent csinálnia, mindenhez értenie, mindenbe belekapnia, hogy egyre jobban fokozza a zűrzavart. Mindenki megkaphatja azokat a fő területeket, amelyeket a legjobban képes irányítani képzettségének, képességeinek és tapasztalatainak megfelelően. Egy ilyen cégbe azután sokkal könnyebb lesz további munkatársakat találni, hiszen pontosan láthatjuk, hogy milyen területekre, milyen követelményekkel keresünk segítséget.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo