Nem csak a méret számít, a forma is fontos

Akár a honlapunkról van szó, akár hírlevélről vagy prospektusról, a képes és a szöveges tartalom is a főszereplők között lesz. Éppen ezért fontos, hogy ez a két alapelem hogyan helyezkedik el egymás mellett, vagy éppen egymáson: nem mindegy, hogy erősítik egymás mondanivalóját vagy éppen gyengítik azt.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az ipari forradalom korában egyre többször bukkantak fel cégek plakátjai és alkalmi kiadványai, tervezőgrafikus szakmáról is nagyjából ekkortól beszélhetünk. Már a szakma hajnalán is a kép-szöveg összhangon volt a hangsúly. A megfelelő összhang eléréséhez pedig értenünk kell a verbális és vizuális kommunikáció észlelésének a folyamatát, összefüggését.

Kép: Pixabay

A komplementer színek is jó kontrasztot adnak

Az egyik legalapvetőbb dolog a kontraszt. Amikor egy képre helyezünk szöveget, itt a legkönnyebb elbukni, főleg, ha a kép nem homogén. A sokféle elemből álló képi anyagra nehezebb jól láthatóan írni, azonban munkánk ellenőrzése rendkívül egyszerű: nézzünk rá a képre, és ha nem állnak össze azonnal a betűformák, akkor bizony az elképzelés mehet is a kukába. Ne áltassuk magunkat, bármennyire is megszerettünk egy ötletet vagy színt, formát, ha a funkcionalitás rovására megy, akkor el kell engednünk.

Sokan a fekete-fehér megoldásokat tartják a legkézenfekvőbb választásnak. Ha az elképzelt grafikánk ezt a színvilágot kívánja meg, akkor persze jól is működik, de nem muszáj itt leragadni: a komplementer színek - például a kék és a sárga - kiváló természetes kontrasztot nyújtanak.

Ha mindenképp összetett színvilágú, erős fókuszú hátteret akarunk alapnak, akkor jó eséllyel képszerkesztésére lesz szükség. A legegyszerűbb megoldás, ha egy számunkra ideális árnyalatú réteget húzunk a képre.

Honlapokra is igaz: a kevesebb több
Sok cég a mai napig nem fordít elég figyelmet a megfelelő, letisztult designra, és sajnos nem ritka, hogy olyan termékhonlapokba vagy online szolgáltatásokba fut bele az ember, amik bizony már tíz évvel ezelőtt sem ütötték volna meg az elvárt szintet. Pedig az igényes design legalább annyira fontos, mint az, hogy az ügyvezető ne szakadt ruhába menjen tárgyalni. A kkv-k egy része mégse fordít elegendő erőforrást az első benyomásra.
A szöveg elhelyezésén is sok múlik

Nyilvánvalóan nem csak a színválasztás a fontos, hanem az is, hogyan helyezzük el a szöveget a képen. A betűk méretének és pozíciójának meghatározásánál elengedhetetlen a kép erős fókuszú részeinek a figyelembevétele: ha a szöveg és kép kapcsolatának ezen része sérül, annak a teljes olvashatatlanság lehet az eredménye.

Érdemes figyelni a mélységélességre is, ezt kihasználva könnyebben helyezhetjük el jól olvasható, gyengébb fókuszú helyre a szövegeinket. Persze ekkor is figyelni kell, kell, hogy a  homogénebb képrész színvilága megfelelő kontrasztban lesz-e a betűszínnel.

A szövegdoboz használata is jól sülhet el, ha ezzel nem megkerülni akarjuk a feladatot, hanem tényleg illik a kompozícióba. Amikor a fényképünk túlságosan zsúfolt vagy sokszínű, akkor a szöveg keretbe helyezése jó megoldás, ha figyelünk arra, hogy szövegdobozunk alakja és mérete összhangban legyen a képi és szöveges elemekkel.

Törekedjünk az egyensúlyra

Figyeljünk arra, hogy design munkánk kiegyensúlyozott legyen, tehát egyik oldala se legyen vizuálisan "nehezebb" a másiknál. A nagyon erős fókuszpontok – még ha azok szándékosan is lettek létrehozva – elterelik a figyelmet a kép többi részéről.

Az egyensúly a megfelelő betűtípus és a megfelelően kép kiválasztásán is múlik. A tipográfia kevésbé nyújt rugalmas lehetőségeket, mint a képek színekkel és formákkal teli világa. Bárhogy variálunk is a betűkkel, azok csak vonalak maradnak. Munkánk minősége azon múlik, hogy ennek a két fő alkotóelemnek a különbözőségét mennyire tudjuk kezelni, és milyen ügyesen tudjuk integrálni őket.

Az egyensúly eléréshez nem feltétlenül kell a szimmetriára törekedni. Manapság a szimmetrikus szót gyakran a szép szinonimájaként hallani, pedig sem a természetben, sem a tervezőasztalon nem ez a szépséghez vezető egyetlen út. Az aszimmetrikus egyensúlynak is megvannak a maga szépségei. Igaz mivel több elemből áll, amik között bonyolultabb a kapcsolat, ezt a fajta balanszot nehezebb elérni. De ha sikerül, egy sokkal izgalmasabb és dinamikusabb egyensúlyt kapunk eredményül.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo