Nem csak a méret számít, a forma is fontos

Akár a honlapunkról van szó, akár hírlevélről vagy prospektusról, a képes és a szöveges tartalom is a főszereplők között lesz. Éppen ezért fontos, hogy ez a két alapelem hogyan helyezkedik el egymás mellett, vagy éppen egymáson: nem mindegy, hogy erősítik egymás mondanivalóját vagy éppen gyengítik azt.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az ipari forradalom korában egyre többször bukkantak fel cégek plakátjai és alkalmi kiadványai, tervezőgrafikus szakmáról is nagyjából ekkortól beszélhetünk. Már a szakma hajnalán is a kép-szöveg összhangon volt a hangsúly. A megfelelő összhang eléréséhez pedig értenünk kell a verbális és vizuális kommunikáció észlelésének a folyamatát, összefüggését.

Kép: Pixabay

A komplementer színek is jó kontrasztot adnak

Az egyik legalapvetőbb dolog a kontraszt. Amikor egy képre helyezünk szöveget, itt a legkönnyebb elbukni, főleg, ha a kép nem homogén. A sokféle elemből álló képi anyagra nehezebb jól láthatóan írni, azonban munkánk ellenőrzése rendkívül egyszerű: nézzünk rá a képre, és ha nem állnak össze azonnal a betűformák, akkor bizony az elképzelés mehet is a kukába. Ne áltassuk magunkat, bármennyire is megszerettünk egy ötletet vagy színt, formát, ha a funkcionalitás rovására megy, akkor el kell engednünk.

Sokan a fekete-fehér megoldásokat tartják a legkézenfekvőbb választásnak. Ha az elképzelt grafikánk ezt a színvilágot kívánja meg, akkor persze jól is működik, de nem muszáj itt leragadni: a komplementer színek - például a kék és a sárga - kiváló természetes kontrasztot nyújtanak.

Ha mindenképp összetett színvilágú, erős fókuszú hátteret akarunk alapnak, akkor jó eséllyel képszerkesztésére lesz szükség. A legegyszerűbb megoldás, ha egy számunkra ideális árnyalatú réteget húzunk a képre.

Honlapokra is igaz: a kevesebb több
Sok cég a mai napig nem fordít elég figyelmet a megfelelő, letisztult designra, és sajnos nem ritka, hogy olyan termékhonlapokba vagy online szolgáltatásokba fut bele az ember, amik bizony már tíz évvel ezelőtt sem ütötték volna meg az elvárt szintet. Pedig az igényes design legalább annyira fontos, mint az, hogy az ügyvezető ne szakadt ruhába menjen tárgyalni. A kkv-k egy része mégse fordít elegendő erőforrást az első benyomásra.
A szöveg elhelyezésén is sok múlik

Nyilvánvalóan nem csak a színválasztás a fontos, hanem az is, hogyan helyezzük el a szöveget a képen. A betűk méretének és pozíciójának meghatározásánál elengedhetetlen a kép erős fókuszú részeinek a figyelembevétele: ha a szöveg és kép kapcsolatának ezen része sérül, annak a teljes olvashatatlanság lehet az eredménye.

Érdemes figyelni a mélységélességre is, ezt kihasználva könnyebben helyezhetjük el jól olvasható, gyengébb fókuszú helyre a szövegeinket. Persze ekkor is figyelni kell, kell, hogy a  homogénebb képrész színvilága megfelelő kontrasztban lesz-e a betűszínnel.

A szövegdoboz használata is jól sülhet el, ha ezzel nem megkerülni akarjuk a feladatot, hanem tényleg illik a kompozícióba. Amikor a fényképünk túlságosan zsúfolt vagy sokszínű, akkor a szöveg keretbe helyezése jó megoldás, ha figyelünk arra, hogy szövegdobozunk alakja és mérete összhangban legyen a képi és szöveges elemekkel.

Törekedjünk az egyensúlyra

Figyeljünk arra, hogy design munkánk kiegyensúlyozott legyen, tehát egyik oldala se legyen vizuálisan "nehezebb" a másiknál. A nagyon erős fókuszpontok – még ha azok szándékosan is lettek létrehozva – elterelik a figyelmet a kép többi részéről.

Az egyensúly a megfelelő betűtípus és a megfelelően kép kiválasztásán is múlik. A tipográfia kevésbé nyújt rugalmas lehetőségeket, mint a képek színekkel és formákkal teli világa. Bárhogy variálunk is a betűkkel, azok csak vonalak maradnak. Munkánk minősége azon múlik, hogy ennek a két fő alkotóelemnek a különbözőségét mennyire tudjuk kezelni, és milyen ügyesen tudjuk integrálni őket.

Az egyensúly eléréshez nem feltétlenül kell a szimmetriára törekedni. Manapság a szimmetrikus szót gyakran a szép szinonimájaként hallani, pedig sem a természetben, sem a tervezőasztalon nem ez a szépséghez vezető egyetlen út. Az aszimmetrikus egyensúlynak is megvannak a maga szépségei. Igaz mivel több elemből áll, amik között bonyolultabb a kapcsolat, ezt a fajta balanszot nehezebb elérni. De ha sikerül, egy sokkal izgalmasabb és dinamikusabb egyensúlyt kapunk eredményül.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo