Szlovákia üzleti szemmel

Komoly perspektívája van a magyar vállalkozásoknak a szlovák piacon, ezt a gazdasági adatok is alátámasztják. Emellett a két ország javuló viszonya is arra ösztönözheti a magyar kkv-kat, hogy a hazai piacon kívül Szlovákiában is próbálkozzanak. Érdemes tájékozódni a lehetőségekről!

Az üzleti szektor érdekei és a kormányzati szándék egybeesik: a 2012 nyarán nyilvánosságra hozott Wekerle Terv fő célja is az, hogy a hazai vállalkozások regionális piaci pozíciója erősödjék, s ennek érdekében a kormány ösztönzi a térség országaival, vállalkozásaival való partneri együttműködést.

Már most is intenzív a határ menti együttműködés Magyarország és Szlovákia között, és az a cél, hogy ezek a kapcsolatok tovább erősödjenek – mondta a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium államtitkára tavaly novemberben a 2004-ben alakult, azóta évente kétszer ülésező magyar–szlovák kormányközi vegyes bizottság ülésén. A gazdasági kapcsolatok erősödésére utal az is, hogy az ülés másnapján, az Orbán Viktor és Robert Fico miniszterelnökök által közösen megnyitott MKIK-fórumon a két ország kereskedelmi és iparkamarájának elnökei szándéknyilatkozatot írtak alá magyar–szlovák kereskedelmi kamara létrehozásáról, amelynek célja a kétoldalú kereskedelmi és gazdasági kapcsolatok elősegítése.

Robert Fico és Orbán Viktor. Júliusban ismét találkoznak. Fotó: MTI/Kovács Tamás

Természetesen nem pusztán a határ közeli vállalkozásoknak van keresnivalójuk Szlovákiában, hiszen az ottani piac még az ország viszonylag távoli sarkaiból is közelinek számít, és ráadásul azzal az előnnyel is bír, hogy a lakosság közel 10 százaléka magyarnak vallja magát, ami az üzletkötést éppúgy megkönnyíti, mint mondjuk egy kinti beruházás esetében a foglalkoztatást. Emellett a szlovák gazdaságot jóval kevésbé viselte meg a válság, mint a magyart: a 2009-ben még 4,9 százalékos visszaesést produkáló országban 2010-ben és 2011-ben már 4,2, illetve 3,3 százalékos GDP-bővülést regisztráltak, s 2012-ben ugyan 2 százalékra lassult a növekedés, de az Európai Bizottság tavaly őszi előrejelzése szerint idén is ugyanennyivel bővülhet a szlovák gazdaság. Bár igaz, hogy a növekedésnek ott is elsősorban az export a motorja – a belső fogyasztás visszaesett –, de a magyar export és import látványosan, 12,3, illetve 30,3 százalékkal bővült 2010-ről 2011-re, és ezzel Szlovákia export terén a 4., az import esetében pedig az 5. helyen áll a magyar kapcsolatokban.

A magyar–szlovák külkereskedelem áruszerkezete (millió euró)

 
A kkv-k együttműködése érdekében: befektetésösztönzési megállapodás
Magyar-szlovák kormánycsúcstalálkozó lesz Budapesten július 2-án, jelentette be Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági államtitkár május 15-ei pozsonyi tárgyalásait követően. A júliusi találkozón – amelyen a két miniszterelnök mellett a két kormány legfontosabb miniszterei vesznek részt – a magyar–szlovák határkeresztező fejlesztések programjáról tárgyalnak, nyilatkozta az államtitkár az MTI-nek. Az esemény alkalmával a magyar és a szlovák befektetésösztönzési hatóság együttműködési megállapodást ír alá, mert szeretnék szorosabbra fűzni a két országban az autóipari beszállító kis- és közepes vállalkozások együttműködését.
A szlovákiai tőkekihelyezés perspektivikus területeiként említi a Kárpát Régió Üzleti Hálózat honlapja a saját szállításokhoz kapcsolódó infrastruktúra, illetve értékesítési bázis kiépítését, az állami támogatások szempontjából kiemelt ágazatnak számító turisztikai fejlesztésekbe történő bekapcsolódást, valamint az ipari parki fejlesztésekben való részvételt. Ide sorolható még közös vállalatok alapítása is a Magyarországon saját értékesítési központ kialakítását tervező szlovák cégekkel.

A térségi gazdasági együttműködésben rejlő lehetőségek kihasználását, a határokon átívelő kereskedelmi és befektetési kapcsolatok építését számos szervezet segíti. Ilyen a Kárpát Régió Üzleti Hálózat is, amelyet a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, valamint a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) közösen hozott létre, és amelynek Szlovákiában Kassán és Dunaszerdahelyen van képviselete. Ezek az üzletfejlesztési irodák elsősorban a kis- és középvállalkozásoknak nyújtanak szolgáltatásokat, többek között a partnerkeresés, befektetési és exportlehetőségek, értékesítési csatornák, valamint helyi piaci, üzleti, adózási és jogi ismeretek, információk nyújtása, a régióban megjelenő pályázati kiírások követése terén.

A piacbővítési döntésekhez, egy új piacon való sikeres megjelenéshez mindenekelőtt információkra van szükség. Az ezekhez a nélkülözhetetlen ismeretekhez való hozzájutást segíti mindenekelőtt a BKIK és a Piac & Profit Szlovákia üzleti szemmel című konferenciája, amelyen a résztvevők választ kaphatnak felmerülő kérdéseikre. Az előadások szüneteiben egyéni konzultációra is lehetőség nyílik. A konferencia 2013. június 6-án lesz a BKIK székházában Budapesten, a Krisztina körút 99. szám alatt.

A rendezvény részletes tematikája és az előadók listája a piacesprofit.hu-n fellelhető, itt lehet regisztrálni is a konferenciára!

 

Véleményvezér

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo