Szív is kell a sikeres cégépítéshez

Komoly összefüggés van a spirituális intelligencia és a sikeres vállalat között. Magyarországon még a legtöbben az ész vezérelte irányításban hisznek, tőlünk nyugatabbra viszont már kevésbé tabu, hogy a szívnek is szerepe van az üzleti sikerekben.

Carla Galli

Zsákutcába került a vállalatunk. A mondat mostanság egyre gyakrabban hangzik el a vállalatvezetők szájából, ha cégük nem az elvárt úton halad. A helyzetre a válasz sokféle lehet, kezdve a piac hibáztatásától az alkalmazottak lecserélésén át a termékfejlesztésig. A spirituális tőkénkről azonban hajlamosak vagyunk megfeledkezni. Sőt, egyenesen tabu az üzleti világban a kreativitást, a szeretetet, az érzéseket forintosítani. Holott jobb szívvel érteni és aggyal érezni – mondja Carla Galli vezetési tanácsadó, aki szerint ahhoz, hogy egy cég valóban sikeres legyen, a vállalatvezető és a munkatársak kreativitásért felelős jobb agyféltekéjéről sem szabad megfeledkezni. Tévedés azt gondolni, hogy csak a művészetekhez kell kreativitás. Az élethez és a cégvezetéshez is kell.

– A sikereket nemcsak racionálisan érjük el, a spirituális intelligencia éppoly fontos. Nemcsak az agyunk dönt, a szívértéket is fejleszteni kell ahhoz, hogy a cégünk hosszú távon erős maradjon, és dinamikusan fejlődjön. A spirituális tőke mindenkiben jelen van, de elő kell hívni. A menedzsment felelőssége, hogy a vezetőkből és a beosztottakból egyaránt kihozza a kreatív tudatosságot. Ez a kreativitás hozza magával az intuíciót, amely minden döntésünkben jelen van. A Dalai Láma Zürichben egy bankároknak tartott előadásában azt mondta, a pénzvilágban működőknek szert kell tenniük a spirituális tőkére, mert ez generálja majd a bevételek növekedését. Ez nem más, mint az intuíció fejlesztése. Mindenféle túléléshez szükségünk van az intuícióra. Vannak ugyanis helyzetek, amikor a racionális tudás nem elég ahhoz, hogy jó választ adjunk.

A kreativitás és a spiritualitás fejlesztése azonban tabu, különösen az üzleti világban. Hogyan működik egy egészséges szervezet?

A vállalat emberekből áll. A vezető gondolkodásán múlik, hogy hogyan látja a cég jelenét, múltját, jövőjét. Ő dönti el, hogy milyen módon építi a szervezetet, azaz milyen módon fejleszti az embereket. Ösztönözheti a kreativitást például oktatással, de dönthet úgy is, hogy kizsigereli a munkatársait, majd amikor a cég döcögni kezd, lecseréli őket. A kreativitás fejlesztése hosszú távú gondolkodást jelent. Először az egyes egységeket kell felépíteni a cégen belül, majd az azokat alkotó embereket. Minden embernek megvan a saját világa. A cégvezető dolga az, hogy a dolgozó céljait a cég céljaiba integrálja, és az egységet fenntartsa. Ha a két út egymástól távolodni kezd, csökken, majd megszűnik a motiváció, és a végeredmény, hogy nem működik a cég. Így senki – sem az egyén, sem a szervezet – nem éri el a céljait.

Csak a jó kérdésen múlik a motiváció?
Érdekes megfigyelni, hogy a vezetők többsége úgy próbál motiválni, ahogyan az emberek többsége ajándékot vesz: „aminek én is örülnék” alapon. Pedig kommunikációval ki lehet deríteni, hogy mi az, amivel a munkatársak leginkább motiválhatók – és ez egyáltalán nem biztos, hogy a pénz. Szakértőnk segít!
Milyen jelek utalnak a bajra?

Például a növekvő fluktuáció, legyen szó akár nagyvállalatról vagy kisebb cégről. Az elvándorlásból eredő problémákat ugyan sokáig el lehet hessegetni – nagyon sokan keresnek állást, a HR irodákon folyamatosan jelentkeznek a nyitott pozíciókra –, csakhogy a baj előbb-utóbb a cég bevételeiben is megmutatkozik. Amikor megnő az elvándorlás, érdemes a vezetők hatékonyságát megvizsgálni. Meg kell nézni, hogy miért nem tudják az embereket összefogni, és miért nem tudnak együtt dolgozni a célért. Az egyik ok lehet, hogy a munkatársak nem érzik, hogy ők fontosak, és azért nem motiváltak. Vagyis számukra nem jelennek meg a cégértékek. A cég mindig az értéket keresi – a bevételt például –, de az értéket csak az embereken keresztül lehet megszerezni. Egyre több cég zár be, olyanok is, amelyek eddig látszólag jól működtek. Könnyű a jelenséget a válságra fogni, de én úgy gondolom, hogy a bennünk lévő krízis felelős mindenért. A cég azért kerül válságba, mert az azt alkotó emberek nem fejlődnek tovább, nem reagálnak megfelelően a változásokra, nem fejlesztik spirituális énjüket. A cég az emberi működés végterméke. Ha a magánemberek tudatossági szintje lezuhan, a cég is zuhanni kezd.

Hogyan fordítható vissza a folyamat?

A vezetői hatékonyságot kell fejleszteni, hogy a világ változásával cégvezetőként és magánemberként is lépést tartsunk. A nagyobb bevételek érdekében eldöntött fejlesztések nem irányulhatnak csupán az eszközök fejlesztésére. A vezetőknek önmagukat, illetve a munkatársaikat éppúgy fejleszteniük kell, máskülönben a legnagyobb beruházások ellenére is lassan elkezd romlani a vállalat jövedelemtermelő képessége. A siker titka szerintem a személyiségfejlesztés. Ahogyan a vállalatvezető építi önmagát és a csapatát, úgy nő az esélye a vállalatnak a sikerre. A cég célja, hogy profitot termeljen, a magánszemélyé – legyen az a beosztott vagy főnök –, hogy boldog legyen. De az úton együtt haladnak, és maga az út a lényeg, nem a cél. A személyiségfejlesztés – ma divatos szóval a coaching – tulajdonképpen nem más, mint tanulás, amely a gyorsan változó, stresszel teli világunkban elengedhetetlen. A külső tanácsadók abban segítenek, hogy felfedik a céget alkotók működési elveit és működési szintjeit. Ha valaki tartósan alacsony energiaszinten működik, előbb-utóbb már csak vegetálni fog, és a munkáját is ezen a szinten végzi majd. Ez nem azt jelenti, hogy nem jó, vagy alkalmatlan a feladatra, csak épp nem tud magasabb szinten működni. A vezetőnek kreatív emberekre van szüksége: legyen önálló, kreatív, oldja meg a feladatát. Ez stresszes helyzetben nem fog működni. A lelkileg, testileg, érzelmileg alacsony szinten lévők a munkájukat is azon a szinten végzik.

Oldható a stressz?

Igen, ha sikerül megváltoztatnunk a viszonyunkat a nehézségekhez. A coach – az életvezetési tanácsadó – külső szemlélőként segít ebben. Az élet folyamatosan változik, és ezen keresztül tanít. A sikerhez a paradoxonok megértésére, kreativitásra, humorra van szükség. Ezek repítenek bennünket a magasabb energiaszintekre. A stresszkezelés nem más, mint a dolog megfordítása, negatívból pozitívra kódolása. Az hat ránk negatívan, amivel nem tudunk szembenézni, nem tudjuk feldolgozni. Fogadjuk el, hogy minden, ami velünk történik, pozitív szándékú. Olyan szavak segítenek a stresszt pozitívvá tenni, mint a hála, a szeretet, a köszönet, az elfogadás. Banálisnak tűnnek, de ezek az érzések óriási energiával bírnak. Az intuíció nagyon fontos a döntésekben. Egyre többen felismerik azt is, hogy a spirituális intelligencia, azaz a lélek fejlesztése elengedhetetlen. Az ember több, mint test. Gondolat, szó, energia, fény. A siker titka pedig az egyensúly. Egyensúly a vállalatvezető és a munkatársak viszonyában, egyensúly a cégen belül, és egyensúly az egyes emberekben. Az élet változások sora, Danah Zohar a Spiritual Capital című könyvében azt írja, hogy „a szellemi tőke az a gazdagság, amiben élni tudunk, vagyon, amely mélyebb szempontból gazdagítja az életünk. Ez a tőke, amely tükrözi a közös értékeinket, a közös víziókat, és alapvető céljainkat az életben.”

Véleményvezér

Ez ciki, a kockázati tőkebefektetők még Ukrajnába is szívesebben mennek, mint hozzánk

Ez ciki, a kockázati tőkebefektetők még Ukrajnába is szívesebben mennek, mint hozzánk 

2024 első negyedéve siralmas a magyarországi kockázati befektetések területén.
52 millió forintot tudott magára pakolni a Fidesz-celeb

52 millió forintot tudott magára pakolni a Fidesz-celeb 

Gyönyörű smukkokal domborítanak a szép hölgyek.
Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában 

Van alapja bőven a pedagógusok elégedetlenségének.
Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert

Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert 

Szijjártó Péter és az oroszok különös kapcsolata.
Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat

Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat 

A fényképeken jóságos képviselő kemény üzletember.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo