Szigorúbb ellenőrzés jöhet a digitális piacon

Ahogy digitalizáltabb lesz a piac, a versenyhivatal egyre jobban foglalkozik internetes marketinggel. A szolgáltató vállalkozásoknak különösen körültekintően kell eljárniuk ügyfélkezelési gyakorlatuk és kommunikációjuk kialakításakor.

A digitalizáció a fogyasztók számára rendkívül előnyös, mert szélesebb termékválasztékot, alacsonyabb árakat, kényelmesebb megoldásokat, a fogyasztói élmény javulását eredményezi. Ugyanakkor a digitalizált megoldások sok új kihívást is magukban hordoznak, hiszen az interneten alapuló új üzleti megoldások a fogyasztók és a szolgáltatók számára is számos kérdést vetnek fel.

Influencerek és a GVH

Nehezen bírják az iramot a vállalati IT-vezetők
A vállalati IT szervezetek túlnyomó többsége jelenleg nem képes arra, hogy a digitalizáció motorjává váljon. Ezt mutatta ki az IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó cég német nyelvterületen végzett felmérése.
A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt időszakban számos érdekes fogyasztóvédelmi döntést hozott digitalizált piacok kapcsán. Nemrég kötelezettségvállalás elfogadásával zárult az egyik vezető internetes vállalkozás chatkliensének adatvédelmi tájékoztatásával kapcsolatos eljárás, amelynek eredményeként a cég vállalta, hogy a chatkliens telepítése és használata során módosítja a fogyasztók adatkezelésével kapcsolatos tájékoztatásait.

Egy másik, szintén idén lezárt ügyében a GVH 100 millió forint bírságot szabott ki amiatt, mert az egyik legjelentősebb mobiltelefon gyártó cég nem hívta fel hangsúlyosan a fogyasztók figyelmét arra, hogy gyenge Wi-Fi-nél automatikussá válik a készülékek csatlakozása a mobilinternet-hálózatra, ami a mobil-adatforgalom növekedését és többletköltségek megjelenését eredményezheti.

„Nemzetközi viszonylatban is érdekes újdonságok a tavaly év végén zárult, az úgynevezett „influencerekkel” kapcsolatos eljárások, amelyekben a GVH részletesen elemezte, hogy a rajtuk keresztül kommunikált fizetett tartalmakat, hogyan kell megjeleníteni a közösségi médiában. Szintén újdonság, hogy a GVH a jövőben kiemelt figyelmet fordít az online társkereső oldalak kereskedelmi gyakorlatának vizsgálatára, és ezzel kapcsolatban már konkrét eljárás is folyamatban van” – hangsúlyozta dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csapatának vezető ügyvédje.

Ellenőrzött online verseny

A GVH stratégiájában arról is ír, hogy a konkrét ügyeken kívül piacelemzést is tervez a digitális összehasonlító eszközök, például árösszehasonlító weboldalak és alkalmazások aktuális piaci folyamatainak, jellemzőinek, fogyasztókra gyakorolt hatásának megismerésére.

„Ezekből a példákból jól látható, hogy a hatóság rendkívül aktív a digitalizált piacokon megvalósuló kereskedelmi gyakorlatok vizsgálatában függetlenül attól, hogy milyen szolgáltatási területről van szó. Ez egyrészt jó hír, mert a verseny- és fogyasztóvédelmi szabályok értelmezésében nagy segítséget nyújtanak a GVH gyakorlatában megjelenő megközelítések és alapelvek. Másrészt viszont a digitális piacokon megjelenő új üzleti modellek minden cég számára korábban nem ismert és egyre összetettebb problémákat vetnek fel, így az is fontos, hogy a szolgáltató vállalkozások minden esetben körültekintően járjanak el a gyakorlatuk kialakításakor” – tette hozzá dr. Göndöcz Péter, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda partnere.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo