Sunyi módon ver át sok online portál

Az Európai Bizottság és a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok vizsgálata szabálytalanságokat tárt fel az e-kereskedelmi honlapokkal kapcsolatban. A legtöbb esetben az árak és a különleges ajánlatok feltüntetése esetén nem volt megfelelő a tájékoztatás.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az EU egész területén megvizsgált fogyasztói honlapok arról tanúskodnak, hogy az online vásárlás során sok fogyasztó nem talál egyértelmű információkat az árakról és az árengedményekről.

Az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok 560, számos árut, szolgáltatást és digitális tartalmat – például ruházatot vagy lábbelit, számítógépes szoftvert vagy különféle szórakoztató rendezvényekre szóló jegyeket – kínáló e-kereskedelmi honlapot világítottak át. E weboldalak mintegy 60%-a esetében derült fény az uniós fogyasztóvédelmi szabályok betartásával kapcsolatos szabálytalanságokra, elsősorban az árak és a különleges ajánlatok prezentálása tekintetében.

Kép: Pixabay

Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos így nyilatkozott:  "Véget kell vetni ennek a gyakorlatnak, amely gyakran összezavarja a fogyasztókat, és magasabb árakhoz vezet, mint amilyenen vásárolni szándékoztak. Megdöbbenéssel tölt el az ilyen problémákat mutató weboldalak nagy száma – remélem, hogy ezek nem szándékosak. Az online kereskedők kötelesek teljes mértékben tiszteletben tartani az uniós fogyasztóvédelmi szabályokat. A nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok a Bizottság segítségével most megteszik a szükséges lépéseket az ilyen tisztességtelen üzleti gyakorlatok megszüntetésére.”

Az árengedményeket kínáló honlapok több mint 31%-a esetében a fogyasztóvédelmi hatóságok azt gyanították, hogy a különleges ajánlatok nem valódiak, vagy nem találták egyértelműnek a kedvezményes ár kiszámításának módját.
211 weboldalon a fizetéskori végső ár magasabb volt, mint az eredetileg kínált ár. Ezeknek a kereskedőknek a 39%-a nem nyújtott megfelelő tájékoztatást a kézbesítéshez, a fizetési módokhoz, a foglalási díjakhoz és egyéb tényezőkhöz kapcsolódóan felmerülő elkerülhetetlen pluszköltségekről.

Az uniós fogyasztóvédelmi jog arra kötelezi a kereskedőket, hogy az árakat olyan módon tüntessék fel, hogy azok már tartalmazzák az összes kötelező költséget, ha pedig az ilyen költségeket nem lehet előre kiszámítani, azok meglétét legalább egyértelműen jelezni kell az ügyfél számára.

A tájékoztatási követelménnyel kapcsolatos további szabálytalanságok:

  • Az ellenőrzött 560 weboldal 59%-a esetében a kereskedők megszegték azon kötelezettségüket, hogy az online vitarendezési platform (OVR-platform) oldalára vezető, könnyen elérhető linket tüntessenek fel, ami pedig kötelező az uniós jog alapján. Az OVR-platform lehetővé teszi a fogyasztók és a kereskedők számára, hogy bírósági eljárás nélkül rendezzék vitáikat.
  • A honlapok csaknem 30%-a esetében szabálytalanságokat találtak a fogyasztók elállási jogáról történő tájékoztatás módjával kapcsolatban. Az uniós jog szerint a fogyasztók számára egyértelmű tájékoztatást kell nyújtani az online vásárlás alkalmával őket megillető elállási jogról.
A fogyasztóvédelmi hatóságok szükség esetén a rendelkezésükre álló nemzeti végrehajtási eljárások alkalmazása révén fogják
Kertész János: társadalmi fertőzés
Ma minden „virális”, képes futótűzszerűen, megosztásokkal terjedni. Összekapcsolódott világban élünk: létünk minden aspektusa valamilyen online rendszerre van rákötve, amely ontja az adatokat. Ezek aranybányát jelentenek Kertész Jánosnak, aki csaknem két évtizede foglalkozik hálózatokkal.
biztosítani, hogy az érintett kereskedők teljes mértékben megfeleljenek a követelményeknek.

Az uniós jognak köszönhetően az EU-n belül minden fogyasztónak joga van ahhoz, hogy az online vásárlás megtörténte előtt egyértelmű, pontos és érthető tájékoztatást kapjon a kereskedőtől az adott árura vagy szolgáltatásra vonatkozó legfontosabb információkról. Ennek a tájékoztatásnak olyan szempontokat kell tartalmaznia, mint a termék jellemzői, az adókat tartalmazó ár, a szállítási költségek, valamint az elállási vagy felmondási jog megléte.

A weboldalak uniós szintű átvilágítása (átfogó vizsgálata) többféle ellenőrzést tartalmaz, melyeket különböző országok fogyasztóvédelmi hatóságai egyidejűleg folytatnak le. Az ellenőrzések feltárják, hogy a kereskedők tiszteletben tartják-e az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat.

Amennyiben az ellenőrzések az uniós fogyasztóvédelmi jog potenciális megsértését tárják fel, a fogyasztóvédelmi hatóságok kapcsolatba lépnek a felelős vállalkozással, és felszólítják a jogsértés megszüntetésére. 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo