A Facebook 500.000 felhasználó körében végzett kutatást, és azt derítették ki, hogy azok az organikus bejegyzések, amik erősen értékesítés célúak voltak, zavarták a felhasználókat.
Néhány jellemző poszt típus, amit túl nyomulósnak éreztek a felhasználók:
Bejegyzések, amik kizárólag azt erőltették, hogy telepítsenek fel egy alkalmazást, vagy vásároljanak,
Azok a bejegyzések, amik promóció vagy nyereményjáték részvételt erőltetik mindenféle kontextus nélkül,
Olyan bejegyzések, amik megismétlik a hirdetések tartalmát.
2015 januárjától ezért a Facebook kevesebb hasonló organikus bejegyzést fog megjeleníteni a hírfolyamban. „Vagyis azok az oldalak, akik túl sok ilyen jellegű (organikus) posztot használnak, az elérésük (további) csökkenésére számíthatnak” – figyelmeztet Lévai Richárd közösségi marketing szakértő legfrissebb blogbejegyzésében.
A hirdetések aránya a Facebook szerint nem fog növekedni, egyszerűen arról van szó, hogy a túlontúl nyomulós organikus posztok helyett érdekesebb, relevánsabb posztok fognak megjelenni a hírfolyamban. Indoklásuk szerint erre azért van szükség, hogy az oldalak kommunikációja legyen releváns, érdekes, hasznos, ne pedig olyan, mint egy kisvárosi hirdetőújság első oldala. Ezzel folytatódik a spamek és a klikk-csalik visszaszorításával megkezdett út.
Hogyan tovább?
Túl egyszerű lenne azt mondani, hogy minden értékesítés-centrikus poszt mindenkinek káros lesz. Ha a Facebook a többi saját hírfolyam algoritmus elemére is figyelemmel lesz, akkor ez a változtatás csupán erősítést fog jelenteni, vagyis ha valaki sok negatív visszajelzést szokott kapni az értékesítés/nyereményjáték aktivizálás posztjaira, akkor számíthat az elérések még nagyobb esésére. Ám az ilyen esetekben a posztokkal valószínűleg amúgy is gond van. (Legutóbb áprilisban csapott le a Facebook a lájkgyűjtögető oldalakra.)
Ha valaki jól kommunikált, ügyesen értékesített eddig, jól készítette fel a rajongóit, jó nyereményjátékokat futtatott, olyan kampányokat, amik értéket adnak a rajongóinak és a célcsoportjának, akkor várhatóan továbbra sem lesz gondja.
„Az biztos, hogy aki januártól igazi, értékesítés célú posztot akar írni, vagy olyan nyereményjátékot, amelyik nem kapcsolódik az oldalhoz elég jól, jobban teszi, ha kétszer meggondolja, hogyan fogalmaz, illetve hogyan ad értéket, már a bejegyzésben, még az aktivitásra ösztönzés előtt” – hangsúlyozta Lévai Richárd.
A legtöbb oldalnak a legegyszerűbb stratégia valószínűleg az lesz, ha szétválasztják a posztjaikat célok szerint.
kapcsolatot erősítenek
mesélnek a cégről
mesélnek a termékekről
bevonják az embereket
vitát generálnak
oktatnak
érdekességeket mondanak
szórakoztatnak
brandet építenek
közvetetten támogatják az értékesítést
közvetetten támogatják a nyereményjáték kampányokat
Hirdetésbe pedig kerüljenek azok a posztok, amelyek:
közvetlenül értékesítés célúak
közvetlenül támogatják a nyereményjáték kampányokat, és nincsenek szoros kapcsolatba az oldal alap értékeivel.