Sokat csökkenhetne a fuvarozók üzemanyagköltsége

Évente akár 5700 euróval (mintegy 1 700 000 forinttal) is csökkenhetne a fuvarozók üzemanyagköltsége kamiononként, ha a gyártók beépítenék az erre szolgáló technikai újításokat. Erre a következtetésre jutott az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) kiadott tanulmánya.

Számítások szerint mintegy 18 százalékkal lehetne növelni a teherautók üzemanyag-hatékonyságát az évek óta létező, de a teherautógyártók által mellőzött technikai megoldásokkal. Ilyen megoldás többek között a turbo-compound – amivel a kipufogógáz energiáját hasznosítják akár generátorhajtásra, akár a motor rásegítésére –, amit eddig az európai kamionok mindössze 0,24 százalékába építettek be, pedig háromszázalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető vele. Kis ellenállású abronccsal viszont már hétszázalékos megtakarítás is lehet, is mégis csak egy százalékos a piaci részesedése. Mivel a teherautógyártók drága kiegészítőként ajánlják ezeket a vásárlóiknak – fogyasztáscsökkentés ismertetése nélkül --, nagymértékben lassítják a klímakatasztrófa megelőzését szolgáló szén-dioxid-kibocsátás-csökkentést.

Kép: SXC

„Már csak ezért is szükség van arra, hogy az Európai Unió a teherautókra a személyautókéhoz hasonló előírásokat léptessen életbe az üzemanyag-fogyasztás, illetve a szén-dioxid-kibocsátás terén. Ezzel jócskán el vagyunk maradva, hiszen az Egyesült Államokban már a második lépcsőjénél tartanak az új tehergépkocsik fogyasztáskorlátozásának, az Európai Bizottság viszont csak 2018 elejére ígéri javaslatát az európai változatra” – jelentette ki Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

A T&E (amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja) a tanulmányában megállapítja: bár járműparknak csak öt százalékát teszik ki a tehergépkocsik az unióban, a közlekedési eredetű üvegházhatású gázkibocsátás mintegy negyedét adják. Ugyanakkor ezeket a járműveket az utóbbi húsz évben érintetlenül hagyták a fogyasztáscsökkentési technikai újdonságok. Ma is annyi üzemanyagot fogyaszt egy új teherautó, mint 1995-ben.

Indul a szigor az utakon: bírságolhat a tengesúlymérő rendszer
Figyelmeztetést küldhet a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer a szabálysértő fuvarozóknak, miután 2017. szeptember 19-ével elindult annak objektív felelősség elve alapján funkcionáló automatikus üzemmódja. A túlsúlyos tehergépkocsik fokozott baleseti kockázatot hordoznak (pl. a megnövekedett fékút, a rosszabb kormányozhatóság miatt), és felgyorsítják a közutak amortizációját. A szabályszegő fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben. A hagyományos módszerekkel (szúrópróbaszerű kiterelés utáni mobileszközös mérésekkel) e káros gyakorlat nem szorítható vissza az elvárható hatékonysággal.

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo