Sok vállalkozás nem alkalmazza a tavaszal életebe lépett szabályozást

A tavaly megújított energiahatékonysági címkéket március elejétől az üzletekben is ki kell helyezni.

A fogyasztóvédelmi hatóság három hónapon keresztül ellenőrizte az előírás teljesülését a hagyományos és az online kereskedelemben is. Hatezer vizsgált termék több mint negyedénél volt probléma - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

Az energiacímkézés az olykor borsos árú elektromos készülékek között válogató fogyasztók tájékoztatásának egyik legfontosabb eszköze. Az Állami Számvevőszék kérdőíves felmérése nemrégiben feltárta, hogy a vásárlók szinte kivétel nélkül ismerik az energiacímke fogalmát. A termékek energiahatékonysági jellemzői a válaszadók több mint négyötödének választását befolyásolták.

Új címkék vannak tavasztól

A fogyasztóvédelmi hatóság minden évben ellenőrzi az energiacímkék megfelelőségét különböző termékköröknél. Az idei vizsgálat apropója, hogy a jelölési rendszer egyértelművé tétele céljából a szabályozás visszatért az A-tól G-ig terjedő energiaosztályokhoz.

A környezettudatos vásárlás elősegítése érdekében megújított, átláthatóbb besorolást és több adatot tartalmazó tájékoztatással a termékek csomagolásában már tavaly november óta találkozhattak a vevők. Az új címkéket márciustól a boltokban és az online áruházakban is ki kell helyezni a háztartási mosogató-, mosó- és mosó-szárító gépek, a hűtőkészülékek és az elektronikus kijelzők (köztük a televíziók, monitorok) mellé.

Sok helyen találtak hiányosságokat 

A kormányhivatalok fogyasztóvédelmi szakemberei összesen 162 alkalommal vizsgálták az új energiacímkék meglétét, formai kialakítását, tartalmát, és a termékismertető adatlapokat. Egyes esetekben a címkéket és az adatlapokat az ezek alapjául szolgáló műszaki dokumentációkkal is egybevetették. Az ellenőrzött közel hatezerből 1633 készüléknél találtak hiányosságokat.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár a közlemény szerint elmondta: "A kollégák a hagyományos üzletek harmadát, a webáruházak kétharmadát érték mulasztáson. A boltokban inkább az elégtelen tartalmú vagy nem megfelelő formátumú (például fekete-fehér) címkék miatt volt szükség intézkedésre. Az energiacímkézés teljes hiányával jellemzően online shopokban találkoztunk. Szeptember elsejével az új kötelezettség a fényforrásokra is kiterjed. Decembertől pedig kizárólag új címkével ellátott mosogató-, mosó- és mosó-szárító gépeket, hűtőket és elektronikus kijelzőket tarthatnak kínálaton a kereskedők."

A hatóság az új energiacímkék kihelyezésére és az egyéb jogsértések megszüntetésére kötelezte a vállalkozásokat.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo