Sok a stikli az összehasonlító portáloknál

Közel húsz éve jelentek meg az első, termékeket és szolgáltatásokat összehasonlító honlapok, és ezek népszerűsége egyre növekszik. Ezek az összehasonlító eszközök számos előnyt kínálnak, ugyanakkor több fogyasztóvédelmi jellegű problémát is felvet a működésük.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elemzi a digitális összehasonlító eszközök piacát, hogy ezen eszközök fogyasztókra gyakorolt hatását vizsgálják.

Kép: Pixabay

A GVH azokra a szektorokra összpontosít, amelyekben a fogyasztóknak magas keresési költségeik lehetnek, az eszközöket a fogyasztók széles köre veszi igénybe, a piacon kevés ilyen eszköz verseng, vagy ahol az összehasonlító szolgáltatásokat intenzív kommunikáció kíséri.

A hatóság közleménye szerint az eljárás különösen a kiskereskedelmi, szállásfoglalási, utazási, valamint pénzügyi és biztosítási szolgáltatásokat nyújtó digitális összehasonlító eszközöket fogja érinteni.
A GVH piacvizsgálata nemzetközi viszonylatban nem példa nélküli. Az Európai Bizottság már 2013-ban átfogó tanulmányt készíttetett, majd 2016-ban a  tagállami fogyasztóvédelmi hatóságokkal közösen több mint 350 ár-összehasonlító és szállásfoglalási szolgáltatást nyújtó honlapot vizsgáltak át
Ki nyelje be, ha rosszul van kiírva az ár a webshopban?
Nemrég egy gluténmentes lisztkeverék tizedáron volt kiírva egy webshopban, mire a szemfüles vevők rögtön kiszúrták a hibát és vitték is. Vajon megtehette volna a webáruház, hogy nem adja oda ezen az áron a megvásárolt termékeket?
fogyasztóvédelmi szempontból. Ezzel párhuzamosan több tagállami hatóság – például a német és az angol – is végzett átfogó vizsgálatot vagy piacelemzést a digitális összehasonlító eszközök működésének feltérképezése érdekében, és ezeket az elemzéseket több esetben egyedi beavatkozás követte.

Dr. Göndöcz Péter, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda partnere szerint a már lezárult vizsgálatok és kutatások számos olyan területet azonosítottak az összehasonlító eszközök működése során, amelyek problémásak lehetnek fogyasztóvédelmi szempontból.

Gyakori, hogy az összehasonlító eszközök által feltüntetett árak és kedvezményes ajánlatok nem teljes körűek, mert nem tartalmazzák a termék vagy szolgáltatás megvásárlásának egyéb költségeit, például az adókat, díjakat, pótdíjakat, szállítási költségeket, valamint ezek részletes bontását, ezáltal megtévesztik a fogyasztókat.

Sok esetben a fogyasztókat nem tájékoztatják arról, hogy az összehasonlított szolgáltatókról adott értékelés nem teljesen objektív, mivel az értékelésben csak a szolgáltatók által kiválasztott fogyasztók vehettek részt, vagy a véleményekért fizettek a fogyasztóknak.
Az is félrevezető lehet, ha egyes összehasonlító eszközök csak a piac kisebb részét fedik le – például azért, mert csak a számukra jutalékot fizető kereskedők ajánlatait jelenítik meg -, erről azonban nem tájékoztatják a fogyasztókat, akik pedig joggal feltételezik, hogy a piacon elérhető ajánlatok többségének összehasonlításával kaptak eredményt. Sok esetben kifogásolták a hatóságok
Négy hasznos remarketing technika mindenkinek
A remarketing igencsak hasznos stratégia lehet a Facebook-on hirdető cégeknek, mégis azt látni, hogy nehézkesen megy a listaépítés. Ezért Lévai Richárd közösségi marketing specialista segítségével mutatunk néhány hasznos technikát.
azt is, hogy a fogyasztók nem kapnak tájékoztatást arról, hogy a keresési sorrendet milyen, a keresési feltételektől független összetevők (pl. az összehasonlító oldalnak fizetett jutalék, az összehasonlító oldal és a megjelenített szolgáltató közti tulajdonosi vagy egyéb szerződéses kapcsolat) befolyásolják.

Az összehasonlító oldalak és applikációk gyakorta együttműködnek egymással: például egymás adatbázisait vagy kalkulációs eszközeit használják, de erről nem tájékoztatják a fogyasztókat. Így a felhasználókban az a téves képzet alakulhat ki, hogy több – általuk függetlennek hitt – összehasonlító eszköz ugyanazt az eredményt adja, és így nem érdemes tovább keresni a megfelelő ajánlatok között, azonban ez nem így van, mert az azonos eredmény a keresőoldalak közti háttér-megállapodások eredménye. Ehhez hasonló problémát okoz, ha a fogyasztókat nem tájékoztatják arról, hogy az összehasonlító oldalt vagy applikációt valamely piaci szereplő működteti, vagy az összehasonlító eszközt tulajdonosi vagy más szerződéses viszony köti valamely szolgáltatóhoz. E tény ugyanakkor jelentősen befolyásolhatja az összehasonlítást például az összehasonlítás alapjául szolgáló ajánlatok vagy a keresési eredmények rangsora tekintetében.

Jól látható, hogy számos kérdés merül fel az összehasonlító eszközök működésével kapcsolatban, és fontos a fogyasztóvédelmi szabályok megfelelő interpretálása erre a területre is. A nemzetközi trendek ismeretében érdekes lesz látni, hogy a GVH az itthoni digitális összehasonlító eszközök elemzése kapcsán milyen megállapításokra jut, milyen típusú gyakorlatokat kifogásol majd, és milyen beavatkozásokra kerül sor a feltárt problémák kapcsán” – tette hozzá dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csoportjának ügyvédje.

Véleményvezér

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon  

Két ábra mutatja, hogy az európai országokban hogyan változott a zöldségek és gyümölcsök ára 2014 és 2023 között.
Szenzáció a magyar költségvetésben

Szenzáció a magyar költségvetésben 

Meglepő számok a nyugdíj költségvetési sorain.
Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba

Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba 

A kormánytagok luxusutazásai lassan mindennaposak.
Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban

Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban 

Az életszínvonal egyik legfontosabb mutatójában mindenki alá értünk Európában.
Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét

Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét 

A magyar nyomozó hatóságokról nem fognak expresszt elnevezni.
Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása

Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása 

Ismét kifogtunk egy utolsó helyet az Európai Unióban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo