Sok a stikli az összehasonlító portáloknál

Közel húsz éve jelentek meg az első, termékeket és szolgáltatásokat összehasonlító honlapok, és ezek népszerűsége egyre növekszik. Ezek az összehasonlító eszközök számos előnyt kínálnak, ugyanakkor több fogyasztóvédelmi jellegű problémát is felvet a működésük.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elemzi a digitális összehasonlító eszközök piacát, hogy ezen eszközök fogyasztókra gyakorolt hatását vizsgálják.

Kép: Pixabay

A GVH azokra a szektorokra összpontosít, amelyekben a fogyasztóknak magas keresési költségeik lehetnek, az eszközöket a fogyasztók széles köre veszi igénybe, a piacon kevés ilyen eszköz verseng, vagy ahol az összehasonlító szolgáltatásokat intenzív kommunikáció kíséri.

A hatóság közleménye szerint az eljárás különösen a kiskereskedelmi, szállásfoglalási, utazási, valamint pénzügyi és biztosítási szolgáltatásokat nyújtó digitális összehasonlító eszközöket fogja érinteni.
A GVH piacvizsgálata nemzetközi viszonylatban nem példa nélküli. Az Európai Bizottság már 2013-ban átfogó tanulmányt készíttetett, majd 2016-ban a  tagállami fogyasztóvédelmi hatóságokkal közösen több mint 350 ár-összehasonlító és szállásfoglalási szolgáltatást nyújtó honlapot vizsgáltak át
Ki nyelje be, ha rosszul van kiírva az ár a webshopban?
Nemrég egy gluténmentes lisztkeverék tizedáron volt kiírva egy webshopban, mire a szemfüles vevők rögtön kiszúrták a hibát és vitték is. Vajon megtehette volna a webáruház, hogy nem adja oda ezen az áron a megvásárolt termékeket?
fogyasztóvédelmi szempontból. Ezzel párhuzamosan több tagállami hatóság – például a német és az angol – is végzett átfogó vizsgálatot vagy piacelemzést a digitális összehasonlító eszközök működésének feltérképezése érdekében, és ezeket az elemzéseket több esetben egyedi beavatkozás követte.

Dr. Göndöcz Péter, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda partnere szerint a már lezárult vizsgálatok és kutatások számos olyan területet azonosítottak az összehasonlító eszközök működése során, amelyek problémásak lehetnek fogyasztóvédelmi szempontból.

Gyakori, hogy az összehasonlító eszközök által feltüntetett árak és kedvezményes ajánlatok nem teljes körűek, mert nem tartalmazzák a termék vagy szolgáltatás megvásárlásának egyéb költségeit, például az adókat, díjakat, pótdíjakat, szállítási költségeket, valamint ezek részletes bontását, ezáltal megtévesztik a fogyasztókat.

Sok esetben a fogyasztókat nem tájékoztatják arról, hogy az összehasonlított szolgáltatókról adott értékelés nem teljesen objektív, mivel az értékelésben csak a szolgáltatók által kiválasztott fogyasztók vehettek részt, vagy a véleményekért fizettek a fogyasztóknak.
Az is félrevezető lehet, ha egyes összehasonlító eszközök csak a piac kisebb részét fedik le – például azért, mert csak a számukra jutalékot fizető kereskedők ajánlatait jelenítik meg -, erről azonban nem tájékoztatják a fogyasztókat, akik pedig joggal feltételezik, hogy a piacon elérhető ajánlatok többségének összehasonlításával kaptak eredményt. Sok esetben kifogásolták a hatóságok
Négy hasznos remarketing technika mindenkinek
A remarketing igencsak hasznos stratégia lehet a Facebook-on hirdető cégeknek, mégis azt látni, hogy nehézkesen megy a listaépítés. Ezért Lévai Richárd közösségi marketing specialista segítségével mutatunk néhány hasznos technikát.
azt is, hogy a fogyasztók nem kapnak tájékoztatást arról, hogy a keresési sorrendet milyen, a keresési feltételektől független összetevők (pl. az összehasonlító oldalnak fizetett jutalék, az összehasonlító oldal és a megjelenített szolgáltató közti tulajdonosi vagy egyéb szerződéses kapcsolat) befolyásolják.

Az összehasonlító oldalak és applikációk gyakorta együttműködnek egymással: például egymás adatbázisait vagy kalkulációs eszközeit használják, de erről nem tájékoztatják a fogyasztókat. Így a felhasználókban az a téves képzet alakulhat ki, hogy több – általuk függetlennek hitt – összehasonlító eszköz ugyanazt az eredményt adja, és így nem érdemes tovább keresni a megfelelő ajánlatok között, azonban ez nem így van, mert az azonos eredmény a keresőoldalak közti háttér-megállapodások eredménye. Ehhez hasonló problémát okoz, ha a fogyasztókat nem tájékoztatják arról, hogy az összehasonlító oldalt vagy applikációt valamely piaci szereplő működteti, vagy az összehasonlító eszközt tulajdonosi vagy más szerződéses viszony köti valamely szolgáltatóhoz. E tény ugyanakkor jelentősen befolyásolhatja az összehasonlítást például az összehasonlítás alapjául szolgáló ajánlatok vagy a keresési eredmények rangsora tekintetében.

Jól látható, hogy számos kérdés merül fel az összehasonlító eszközök működésével kapcsolatban, és fontos a fogyasztóvédelmi szabályok megfelelő interpretálása erre a területre is. A nemzetközi trendek ismeretében érdekes lesz látni, hogy a GVH az itthoni digitális összehasonlító eszközök elemzése kapcsán milyen megállapításokra jut, milyen típusú gyakorlatokat kifogásol majd, és milyen beavatkozásokra kerül sor a feltárt problémák kapcsán” – tette hozzá dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csoportjának ügyvédje.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo